Dodaj ogłoszenie o pracy


Pracodawcy o pracownikach 50+… - co powiedzieli w branży transportowej?

Rzetelna Firma przeprowadziła badanie „Pracodawcy o pracownikach 50+”. Wśród respondentów znalazły się również firmy transportowe. Okazało się, że firmy transportowe są bardzo otwarte na pracowników 50+. Jednakże, zaledwie co piątej firmie z tej branży, ponad połowę załogi stanowią osoby powyżej pięćdziesiątego roku życia.

Prawie wszystkie (98 proc.) małe i średnie firmy działające na polskim rynku deklarują, że w ich kadrach znajdują się pracownicy powyżej 50. roku życia. Jednak po przyjrzeniu się bliżej wynikom badania „Pracodawcy o pracownikach 50+” okazuje się, że ponad połowa firm nie ma w swoim zespole więcej niż 10 proc. pięćdziesięciolatków. Aż 43 proc. podaje, że odsetek ten nie przekracza nawet 5 proc. – To pokazuje, że pomiędzy deklaracjami firm odnośnie zatrudnienia, a rzeczywistością może być spora luka. Oczywiście, znacznie lepiej brzmi stwierdzenie, że firma zatrudnia osoby po 50. roku życia niż, że są to na przykład 2 z 35 osób – uważa Maciej Ameljan, wiceprezes Rzetelnej Firmy.    
Najlepiej jest w transporcie
Sytuacja osób z grupy wiekowej 50+ najlepiej wygląda w transporcie. Tam 20 proc. firm deklaruje, że ponad połowę jej załogi stanowią pracownicy, którzy mają 50 lat lub więcej. W branży przemysłowej takie zespoły można spotkać w 14,1 proc. firm, w usługach w 9 proc., a w budownictwie w 6 proc. Najgorzej sytuacja prezentuje się w handlu, gdzie jedynie 1 proc. przedsiębiorstw może pochwalić się zespołem, gdzie ponad połowa pracowników ukończyła 50 lat.
Patrząc na wynik branży transportowej należy mieć na uwadze jej specyfikę, a przede wszystkim to, że w firmach transportowych trzon kadry stanowią kierowcy, a tych od kilku już lat nie przybywa, więc odsetek młodych w tym zawodzie spada, a rośnie liczba kierowców w wieku 40+ i 50+. Poza tym na rynku usług transportowych liczy się doświadczenie, które zdobywa się latami - aż 75,5 proc. badanych przedsiębiorców wskazało, że w osobach 50+ ceni sobie przede wszystkim doświadczenie zawodowe oraz wiedzę, którą posiadają.
Aż 30 proc. przedsiębiorców twierdzi, że niezatrudnianie osób 50+ wynika przede wszystkim ze specyfiki branży. Na przykład w handlu, który znajduje się na końcu pod względem zatrudniania osób 50+. Podobna sytuacja panuje w branży budowlanej, w której także zatrudnia się niewielu starszych pracowników.
Co może zachęcać do zatrudniania pracowników w wieku 50+
Dofinansowanie wynagrodzenia (43 proc. wskazań), następnie kursów i szkoleń (35 proc.) oraz obniżenie składek ZUS (26 proc.) - to trzy główne zachęty, które zdaniem badanych przedsiębiorców mogłyby ich przekonać do zatrudniania osób 50+ na większą skalę. Pokazuje to dobitnie, że dla pracodawców najważniejsze są obniżenie kosztów pracy i rachunek ekonomiczny. Liczą się one zdecydowanie bardziej, niż np. bezpłatne wsparcie doradców (8 proc.), czy np. zmiany w kodeksie pracy (4 proc.).
Niestety pracodawcy nie wiedzą, jaką pomoc w zatrudnianiu osób powyżej pięćdziesiątego roku życia mogą otrzymać. Wyniki badania pokazują bowiem, że w zależności od branży nawet około 75-85 proc. przedstawicieli firm nie ma wiedzy o tym, w jaki sposób mogą skorzystać z pomocy państwa.  Być może, gdyby tę wiedzę posiadali, chętniej zatrudnialiby pracowników z tej grupy wiekowej. Najgorzej jest w przemyśle, gdzie aż 85,9 proc. badanych deklaruje, że nie zna programów wsparcia zatrudniania osób 50+. Na kolejnych miejscach są handel (74,3 proc.) oraz usługi (67 proc.). Nawet w branży transportowej, która zdaje się najbardziej doceniać zalety tej grupy pracowników, wynik sięga aż 60 proc.
- Zaledwie 13 proc. badanych firm korzysta z programów wspierających zatrudnienie osób starszych. Dane te pokazują, że jest tu jeszcze sporo do zrobienia – podsumowuje Maciej Ameljan z Rzetelnej Firmy.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.