Patrząc na ogólne wyniki dotyczące zaufania Polaków do władzy, mediów i przedsiębiorców, jesteśmy bardzo nieufnym narodem. Niektórzy nawet mówią, to cecha narodowa Polaków, niezależnie od tego czy należymy do wykształconej i bogatszej elity, czy jesteśmy przeciętnym mieszkańcem naszego kraju – tak przynajmniej wynika z raportu Edelman Trust Barometer, czyli międzynarodowego badania poziomu zaufania do władz, firm, mediów i organizacji pozarządowych. Średni poziom zaufania Polaków do rządzących, mediów i przedsiębiorców oscyluje w graniach 20 -25 proc., przy światowej średniej (biorąc pod uwagę kraje rozwinięte) na poziomie ok. 50 proc.
Oczywiście są to średnie i podlegają zapewne, tak błędom statystycznym, jak i częstym wahaniom spowodowanymi różnymi czynnikami, jak chociażby sytuacja geopolityczna. A jak to wygląda w poszczególnych branżach? Postanowiliśmy zbadać to zjawisko i zapytaliśmy w styczniu 2016 roku naszych czytelników o to:
Czy ufasz zarządowi firmy, w której pracujesz?
Okazało się, że zaufanie w branży TSL nie odbiega, aż tak bardzo od średniej zaufania Polaków z raportów światowych. Bo aż 24 proc. biorących udział w sondzie Pracujwlogistyce.pl, odpowiedziało zdecydowanie NIE, a 22 proc. zdecydowanie TAK – ufam, zaś 8 proc. że czasami ufa, a czasami nie (50/50).
Co jest powodem naszego braku zaufania do zarządów w firmach w których pracujemy? Jak wynika z zaznaczonych odpowiedzi w sondzie Pracujwlogistyce.pl - 17 proc. respondentów nie ufa zarządowi, gdyż uważa, że ten stoi wyłącznie na straży cięcia kosztów - być może nie spełnia obietnic, albo też nie mówi prawdy o wszystkich celach jakie zamierza osiągnąć. Taką tezę potwierdzałyby kolejne odpowiedzi, dotyczące braku zaufania. Otóż brak konsultacji ważnych decyzji z pracownikami znacznie obniża zaufanie pracowników do zarządu. Aż 30 proc. biorących udział w badaniu tak właśnie zaznaczyło, czyli że nie ufa swojemu zarządowi z powodu braku konsultacji i samodzielnego podejmowania ważnych decyzji, albo całkowitego braku informacji o podjętych ważnych decyzjach. A tylko 8 proc. ufa zarządowi z powodu tego, że zarząd informuje pracowników o podjęciu ważnych decyzji. To słaby wynik! Czemu tak się dzieje?
Badanie wskazuje na jeden problem – komunikacja zarządu z pracownikami! Niestety jeszcze w wielu firmach przywiązuje się zbyt małą uwagę do roli komunikacji i jej wpływu na rozwój firmy. A przecież stworzenie standardów komunikacji jest jednym z ważniejszych wyzwań pracodawców w branży TSL, zwłaszcza jeśli chcemy utrzymać lojalność naszych pracowników, o którą dzisiaj szczególnie trudno.
Poniżej wyniki sondy Pracujwlogistyce.pl
W sondzie Pracujwlogistyce.pl wzięło udział 300 osób, została przeprowadzona w styczniu 2016 roku. Wszystkim, którzy wzięli udział w badaniu dziękujemy.
Opr. Beata Trochymiak