Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak znaleźć nową pracę? Poszukiwania potraktuj jak proces biznesowy

Pomimo, że rynek pracy staje się rynkiem kandydata i zwiększa się liczba ofert pracy, to jednak znalezienie nowego zatrudnienia jest sporym wyzwaniem. Chcąc odnieść sukces należy przyjąć jakąś strategię i potraktować poszukiwania pracy jak proces biznesowy, który wymaga precyzyjnego określenia celu i wytrwałego dążenia do jego realizacji.
Nie zawsze informacje o wolnych miejscach pracy, które nas interesują trafiają do publicznego obiegu. Dzisiaj pracodawcy wykorzystują wiele innych kanałów w dotarciu do kandydatów. Jeśli chcemy, aby nasze poszukiwania przyniosły efekty, uwzględnijmy ten fakt w naszej strategii działania. Zróżnicowanie kanałów dotarcia i włączenie w strategię proaktywnych działań zwiększa nasze szanse na realizację postawionego celu. Leasing Team - firma doradztwa personalnego przygotowała cztery kroki do zbudowania własnej strategii poszukiwania pracy, które prezentujemy w odniesieniu do rynku pracy w branży logistycznej.

1. Regularne przeglądanie ofert pracy i szybka odpowiedź
- Szukając ofert pracy w Internecie warto przeglądać zarówno specjalistyczne portale ogłoszeniowe, jak i strony agencji zatrudnienia, powiatowych urzędów pracy, lokalne i ogólnokrajowe serwisy ogłoszeniowe, a także multiwyszukiwarki, które agregują oferty pracy z różnych stron internetowych. Większość portali pozwala na zapisywanie ustawień wyszukiwania, uwzględniających interesujący nas profil stanowiska, a także daje możliwość zamówienia powiadomień o ofertach pracy zgodnych ze zdefiniowanym obszarem. Warto korzystać z takich funkcjonalności, ponieważ ułatwiają i przyspieszają wyszukiwanie ofert. Bieżące monitorowanie rynku ogłoszeń i reagowanie na oferty może przyczynić się do szybszego znalezienia zatrudnienia – radzi Anna Długosz-Enkhtuya – specjalista ds. HR z LeasingTeam.
W sieci działa wiele serwisów ogłoszeniowych, które publikują oferty pracy z całego kraju, a także specjalizują się w poszczególnych branżach tj. Pracujwlogistyce.pl. Portale umożliwiają łatwą i szybką selekcję ofert m.in. pod kątem lokalizacji, branży, poziomu stanowiska, znajomości języków obcych i programów czy formy zatrudnienia. Dostępność ofert pracy w serwisach internetowych pozwala zdobywać nie tylko informacje o pojawiających się wakatach, ale też wiedzę na temat aktualnych potrzeb i wymagań pracodawców. Na wielu portalach znajdują się dodatkowe informacje o pracodawcach, w postaci elektronicznych wizytówek firm. Na przykład Pracujwlogistyce.pl oprócz ogólnych informacji o firmach, w wizytówkach pracodawców podaje również odnośniki do artykułów, wywiadów, wypowiedzi danego pracodawcy, dzięki czemu kandydat może uzyskać sporo dodatkowych informacji o wybranej firmie, o wiele więcej niż wyłącznie z jej strony internetowej, albo z krótkiego opisu w ogłoszeniu o pracy. Dzięki tej wiedzy, mając także świadomość jakie kompetencje i kwalifikacje poszukują pracodawcy w danej branży, można lepiej przygotować dokumenty aplikacyjne, ponieważ wiadomo na jakie doświadczenia czy umiejętności należy położyć największy nacisk. Jednocześnie, wiedza na temat rynkowych oczekiwań, ułatwia podejmowanie działań rozwojowych, takich jak: szkolenia, kursy, studia podyplomowe, wpływających na podniesienie wartości na rynku pracy i zwiększających szanse na znalezienie pracy. Jednakże należy pamiętać, że dostęp do ogłoszeń ma nieograniczona liczba kandydatów, a to oznacza, że konkurencja jest naprawdę duża, więc trzeba działać szybko i efektywnie. Aplikujmy więc wtedy, gdy jesteśmy w stanie spełnić przynajmniej w 80 proc. wymagania określone w ogłoszeniu. Im szybciej dopasujemy swoje dokumenty aplikacyjne do ogłoszenia i prześlemy je pracodawcy, tym większe będziemy mieli szanse na udział w procesie rekrutacji.

2. Mój profesjonalny wizerunek w mediach społecznościowych
Oprócz ogłoszeń o pracy, firmy coraz częściej w poszukiwaniu kandydatów korzystają z mediów społecznościowych. Dwa największe serwisy biznesowe i najbardziej popularne w Polsce to GoldenLine i LinkedIn, zrzeszają zarówno specjalistów z różnych branż, jak i rekruterów. Założenie profilu w tych serwisach zwiększa szanse na znalezienie stałej pracy lub udział w ciekawym projekcie. Konto w tych portalach w pewnym sensie zastępuje CV, dlatego warto poświęcić czas na uzupełnienie swojego profilu tak, by wyglądał profesjonalnie. Tworząc profil należy pamiętać, aby znalazły się w nim informacje dotyczące przebiegu zatrudnienia, zakresu dotychczasowych obowiązków, zrealizowanych projektów, sukcesów zawodowych, wykształcenia, ukończonych kursów i szkoleń, poziomu znajomości języków obcych, czy mocnych stron. Korzystający z rekrutacyjnych portali społecznościowych kandydat zyskuje zarówno dostęp do ciekawych ofert pracy, jak i szansę na to, że jego profil skłoni rekrutera do zaproszenia kandydata do udziału w procesie rekrutacji. Portale społecznościowe można wykorzystać również do budowania swojego eksperckiego wizerunku. Dołączając do grup zawodowych i aktywnie uczestnicząc w dyskusjach, czy wypowiadając się na forach branżowych, kandydaci potwierdzają swoje umiejętności, kompetencje i zainteresowania zawodowe. Jeśli prowadzimy bloga branżowego, udzielamy się na forach biznesowych lub komentujemy tematy związane z naszą branżą np. poprzez Twitter, możemy uzupełnić swój profil linkami odsyłającymi do tych stron. Warto także poprosić swoich poprzednich pracodawców, współpracowników lub partnerów biznesowych o wystawienie referencji. W ten sposób możemy wzmocnić swoją wiarygodność i zbudować profesjonalny wizerunek.

3. Networking - powiadom wszystkich, że szukasz pracy
Zgodnie z teorią sześciu stopni oddalenia, każdego człowieka dzieli tylko sześć kontaktów od dowolnie wybranej osoby na świecie, co oznacza, że prawdopodobnie tylko sześć osób dzieli nas od nowego pracodawcy. Dlatego tak  ważnym narzędziem w znalezieniu pracy jest networking. Tworzenie biznesowej sieci kontaktów polega nie tyle na nawiązywaniu nowych znajomości, ile przede wszystkim na budowaniu zaufania i pielęgnowaniu relacji m.in. poprzez bezinteresowne podtrzymywanie kontaktu, przekazywanie informacji czy udzielanie wsparcia. Idea networkingu jest szczególnie promowana na konferencjach branżowych, targach pracy czy już wspomnianych portalach społecznościowych, które sprzyjają dyskusjom na tematy biznesowe, wymianie informacji i podtrzymywaniu relacji. Warto uczestniczyć w wydarzeniach branżowych i konferencjach, dzisiaj udział w wielu z nich jest bezpłatny, co ułatwia dostęp do określonego środowiska zawodowego i umożliwia nawiązanie cennych kontaktów zawodowych. W branży TSL każdego roku jest organizowanych nawet kilkadziesiąt różnego rodzaju spotkań, do udziału w których organizatorzy zapraszają bezpłatnie. Najbliższym wydarzeniem są np. Targi Logistyczne TransPoland 2015, podczas których odbędzie się wiele konferencji i spotkań networkingowych (na które można rejestrować się bez żadnych opłat), chociażby seminarium pt. „Wynagrodzenia w branży TSL – przygotuj się na rok 2016”, które odbędzie się 5 listopada podczas tych targów.  

4. Lista wymarzonych pracodawców
Istotne w poszukiwaniu pracy jest również to, aby świadomie zarządzać swoim rozwojem zawodowym, co ułatwia efektywniejsze szukanie pracy i dokonywanie wyborów spójnych z postawionymi celami. Warto więc stworzyć własną listę firm lub branż, w których chcielibyśmy pracować. Taka lista mocno ukierunkowuje proces poszukiwania pracy. Wybór potencjalnych pracodawców powinien być uzasadniony np. możliwością rozwoju w danym obszarze, preferowaną kulturą organizacyjną, czy perspektywami rozwoju konkretnych kompetencji. Większość firm na swoich stronach internetowych ma zakładki z informacjami o wakatach – warto regularnie je odwiedzać, ponieważ nie wszystkie oferty pracy trafiają do serwisów ogłoszeniowych. Inną skuteczną metodą jest tzw. spontaniczne aplikowanie poprzez stronę internetową firmy w sytuacji, gdy nie ma informacji o bieżących procesach rekrutacyjnych. Przy spontanicznym składaniu aplikacji należy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu dokumentów aplikacyjnych. Powinno z nich jasno wynikać, w jakim obszarze chcielibyśmy się rozwijać i na jakiej podstawie twierdzimy, że sprawdzimy się w danej roli. Warto także podkreślić w swoim życiorysie elementy, które mogą zostać docenione w danej organizacji np. z uwagi na misję, wizję i promowane w niej wartości.
 
Podsumowując, kiedy zaczynasz poszukiwanie pracy połącz regularne śledzenie serwisów ogłoszeniowych z obecnością w biznesowych mediach społecznościowych, networkingiem i spontanicznym aplikowaniem do firm z listy wymarzonych pracodawców, a z pewnością znacząco przyspieszysz dotarcie do pracodawców. Zaś koncentracja na postawionym celu i wytrwałość w działaniu powinny szybko przynieść rezultaty.
(opr. red / mat. źr. LeasingTeam)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.