Chcąc osiągnąć pożądane rezultaty i wydajność operacyjną, przedsiębiorstwa potrzebują zaangażowanych pracowników wykorzystujących pełnię swoich możliwości. Metoda Harady pomaga jednostkom osiągać samodzielność życiowa i zawodową, co ułatwia podążanie drogą ciągłego doskonalenia przedsiębiorstwom, w których są zatrudnione. Bez względu na skalę biznesu, organizacje kierują się w działaniu misją, celami oraz wartościami, a te czynniki w zdecydowanej mierze kształtują pracownicy tych organizacji.
Kiedy w 2012 roku 18 letni Shohei Otani kończył swoją karierę w japońskiej uniwersyteckiej lidze baseballu świat stał przed nim otworem. Choć już wówczas otrzymywał propozycje od łowców talentów z USA zdecydował się na pozostanie w Japonii. Było to zgodne z jego osobistym planem rozwoju, choć w opinii znawców tematu, zmarnował wyjątkową szansę by jako pierwszy w historii gracz z japońskiej ligi uniwersyteckiej otrzymać kontrakt w Głównej Lidze Baseball-u (MLB). Sam przyznawał - gra w USA była od zawsze i jest jego marzeniem, ale musi jeszcze popracować nad swoją techniką by być najszybciej rzucającym zawodnikiem. Obecnie jest uznany za rekordzistę w sile i prędkości rzutu w Japonii i jest jednym z najskuteczniejszych graczy na świecie.
U podstaw jego sukcesu ale i postawy, oprócz niewątpliwego talentu, leży konsekwentnie realizowany plan rozwoju, który Otani stworzył wykorzystując Metodę Harada. Od drugiego roku nauki na uniwersytecie pracował zarówno nad elementami sportowymi jak i postawą życiową potrzebnymi dla realizacji swojego planu. Już jako kilkunastoletni chłopiec, z pomocą trenera przeszkolonego w Metodzie Harada, dość precyzyjnie wyznaczył osiem obszarów doskonalenia i ramy czasowe wykonania zaplanowanych zadań. Potem plan ten skutecznie zrealizował. Do dziś jest to jeden z ciekawszych sukcesów pracy z metodą w obszarze sportu zawodowego.
Określenie celu
To pierwszy krok w metodzie Harada. Musi być on wartościowy dla danej osoby ale również powinien być obiektywny, konkretny i ambitny. Im bardziej będzie wymierny i mierzalny tym lepiej. Pracując ze specjalnym Arkuszem Celu każdy musi przemyśleć motywacje do jego osiągnięcia, wartości z niego płynące w 4 perspektywach Harady, przewidując jednocześnie zagrożenia i działania zapobiegawcze. Te perspektywy to rozważenie macierzy: ja, społeczeństwo i inni, na ile cel jest namacalny a na ile nieuchwytny. Zmierzając w kierunku celu codziennie trzeba sprawdzać swoje podejście i monitorować właściwą postawę. Osiąganie celu wymaga wytrwałości i cierpliwości w pracy nad realizacją planu - metoda Harada wzmacnia je poprzez stosowanie Routine Check Sheet do monitorowania wykonywania zaplanowanych zadań. Żeby uchwycić i uświadomić sobie elementy które mogą być pomocne w osiąganiu celu oraz te które są nieprzydatne stosuje się pracę z dziennikiem (Harada Diary). Ostatnim krokiem metody jest pomaganie innym dzieląc się swoimi pomysłami, wiedzą i doświadczeniem.
Self-reliance
To klucz metody Harada. Można go określić jako poleganie na sobie, samodzielność w życiu i pracy. Ta zdolność każdego człowieka to osiągania takich umiejętności które czynią go niezastąpionym. W efekcie ludzie stają się mistrzami w dziedzinach które zapewniają im dobrobyt i prowadza do sukcesu osobistego i zawodowego. Harada wyznacza pracownikom drogę do zwiększania samodzielności zawodowej i życiowej, pozwalając także na transfer ciągłego doskonalenia nie tylko w środowisku pracy ale w życiu prywatnym poprzez:
1. Zdefiniowanie umiejętności i cech osobistych które pracownik chce doskonalić
2. Doskonalenie w.w
3. Wyznaczenie wartościowego i zintegrowanego z zamierzeniami firmy celu zawodowego
4. Służenie innym wiedzą i w działaniu
5. Poleganie na sobie w osiągnięciu sukcesu w życiu
Podejście zostało opracowane w latach 1999-2003 przez Takashi Harada. Pierwotnie jako system osiągania celów sportowych przez uczniów szkol średnich w Osace. Przełomowym momentem w karierze Harady a także swoistym egzaminem dla metody była praca dla Szkoły Średniej Matsumushi - najgorszej wśród 380 szkol średnich w regionie Osaka zarówno pod względem wyników nauczania jak i osiągnięć sportowych. W ciągu trzech lat od wdrożenia metody uczniowie Harady zdobyli 13 złotych medali mistrzostw krajowych, stając się najlepszymi lekkoatletami w Japonii. Szkoła przez 6 lat z rzędu zajmowała pierwsze miejsce pod względem rezultatów sportowych w Japonii. W 2003 roku Takashi Harada zakończył prace w szkolnictwie zakładając Harada Education Institute (HEI). Od powstania w 2003 roku w samej tylko Japonii w Metodzie Harady przeszkoliło się ponad 60 tys. osób i 300 przedsiębiorstw w tym Kirin Breveries, UNIQLO, Mazda, Komatsu, Mistsubishi Finance, Chugaj Pharmaceuticals ,Metlife, Mitsui Sumitomo Insurance czy Nomura.
(opr. Artur Woźniak, Jakub Marczak, Konferencjalean.pl)