Niezależnie od wielkości organizacji czy długości jej funkcjonowania, jeśli dana marka chce być rozpoznawalna i dobrze kojarzona przez potencjalnych kandydatów, nie może zapominać o działaniach employer brandingowych – wynika z 5. edycji badania Antal International „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów”.
5. edycja badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” przeprowadzono w okresie od października do grudnia 2014 roku, w którym wzięło udział 3947 specjalistów i menedżerów z całego kraju. Reprezentowali oni 9 dyscyplin: Administracja, HR, Finanse i Księgowość, Inżynieria, IT, Logistyka, Prawo, Sprzedaż i Marketing oraz Wyższa Kadra Zarządzająca. Respondenci wskazali firmy, w których najbardziej chcieliby pracować. Osoby ankietowane wymieniły też czynniki powodujące, że dana organizacja jest dla nich atrakcyjnym pracodawcą oraz podali źródła wiedzy o wybranych firmach.
Wybór w branży
W gronie pożądanych pracodawców znalazły się zarówno marki od lat cieszące się dobrą opinią w branży, jak i te, które wcześniej nie były w rankingu. W tym roku do grona czołowych laureatów dołączyły firmy: Bayer Polska, Credit Suisse, KGHM Polska Miedź, PZU SA oraz Toyota Motor Poland. Duże zmiany widać w branży finansowej – po 2 latach do rankingu wróciły firmy: PZU SA, Alior Bank, a po raz pierwszy pojawił się mBank. W sektorze handlu detalicznego i e-commerce widać niewielkie zmiany, które dotyczą jedynie przetasowania miejsc – ubiegłoroczni zwycięzcy zajęli inne miejsca niż rok temu, jednak wciąż utrzymują pozycję wiodących marek w swojej branży.
Laureaci rankingu „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” w 2014 roku:
Co najbardziej cenią specjaliści i menedżerowie?
Polscy specjaliści i menedżerowie coraz większą wagę przykładają do wielkości i prestiżu firmy, gdyż aż 45 proc. respondentów wskazało tę cechę jako najważniejszą przy wyborze pożądanego pracodawcy. Co ciekawe, warunki finansowe (34 proc.) nie są już tak ważne, jak w ubiegłym roku – ustąpiły miejsca stylowi zarządzania i kulturze organizacyjnej firmy (41 proc.).
- Wielkość i prestiż firmy, styl zarządzania i kultura organizacyjna oraz wysokość wynagrodzenia bardzo często wskazywane są jako główne motywatory do zmiany pracy przez specjalistów i menedżerów. Znana marka pozwala odczuć pracownikowi, że został doceniony jako atrakcyjny kandydat na rynku pracy – komentuje Małgorzata Pukropek, HR projects leader w Antal International.
Skąd kandydaci czerpią wiedzą o firmie?
Istotnym źródłem wiedzy dla pracodawców jest informacja na temat tego, skąd kandydaci czerpią wiedzą o firmie. Dzięki temu jeszcze skuteczniej mogą docierać do najlepszych potencjalnych pracowników. Wciąż najważniejszym źródłem informacji są znajomi pracujący w danej firmie (36 proc.). To bardzo cenna wskazówka dla organizacji pozwalająca zaplanować działania związane z wewnętrznym employer brandingiem. Skoro najlepszą i jedną z najbardziej wiarygodnych wizytówek firmy są jej pracownicy, bardzo ważne jest to, aby dbać o ich komfort i zadowolenie z pracy.
W tegorocznej edycji badania „Najbardziej pożądani pracodawcy w opinii specjalistów i menedżerów” publikacje o firmie w mediach (34 proc.) wyprzedziły opinie o pracodawcy w internecie (30 proc.), co sugeruje, że niezależne źródła, które podlegają mniejszej kontroli, zyskują na wiarygodności. - Z obserwacji konsultantów Antal wynika, że kandydaci szukają informacji o firmie wśród znajomych, ale też w internecie. Trzeba pamiętać, że organizacje tworzą ludzie, więc informacje na temat firmy pojawiające się na rynku w większości pochodzą od jej pracowników – zauważa Artur Migoń, business unit director Antal Engineering & Operations, Partner w Antal International.
(źr. Antal International)