Dodaj ogłoszenie o pracy


Stabilność zatrudnienia tak, ale płaca jest najważniejsza

Wysokie wynagrodzenie - to najbardziej poszukiwana cecha atrakcyjnego pracodawcy –wynika z najnowszej edycji badania Randstad Award 2014. Po dwóch latach skupienia pracowników na poszukiwaniu bezpieczeństwa i stabilności zatrudnienia, obecnie Polacy chcą przede wszystkim dobrze zarabiać. Zdaniem 8 tys. respondentów firmą, która najlepiej łączy te kryteria jest Mercedes-Benz Polska, który uzyskał tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy w Polsce. Kolejne miejsca na podium zajęły Toyota Motor Manufacturing Polska oraz Samsung Electronics Polska.  

W perspektywie spodziewanej poprawy sytuacji gospodarczej Polacy dokonali wyraźniej zmiany w swoich oczekiwaniach od pracodawców. Jak pokazują wyniki najnowszej, polskiej edycji największego na świecie badania, dotyczącego wizerunku pracodawców , podkreślana na przestrzeni ubiegłych dwóch lat konieczność zapewnienia przez firmę bezpieczeństwa zatrudnienia nie jest już najbardziej poszukiwaną cechą pracodawcy. Obecnie aż 69 proc. badanych przyznało, że o atrakcyjności pracodawcy świadczy w pierwszej kolejności wysokość wynagrodzenia, a komfort bezpieczeństwa zatrudnienia spadł na pozycję drugą, z wynikiem niższym o 9 punktów procentowych. W dalszej kolejności wskazywano na przyjazną atmosferę pracy (53 proc.), stabilną sytuację finansową firmy (49 proc.) oraz interesującą treść pracy (48 proc.). Co ciekawe, przed rokiem, dystans między wiodącymi czynnikami – wynagrodzeniem i bezpieczeństwem zatrudnienia był dwukrotnie większy (20 p.p.), a zarobki wskazywano dopiero na piątym miejscu.  

- W okresie dekoniunktury pracodawcy skupiali się na podnoszeniu efektywności firm, a pracownicy na utrzymaniu zatrudnienia - nawet tego nie w pełni satysfakcjonującego. W bieżących odpowiedziach badanych widzimy oczekiwanie na pozytywne skutki płynące z ogólnej poprawy gospodarki. Skoro sytuacja się poprawia, Polacy chcieliby poprawy warunków pracy - już nie tylko posiadania pracy stabilnej, ale też odpowiednio dobrze płatnej i w przyjaznej atmosferze. Co z tego wynika? Że w najbliższym czasie możemy spodziewać się wzmożonej presji płacowej w firmach, zwłaszcza w obszarze kluczowych stanowisk, a także ogólnego wzrostu rotacji kandydatów poszukujących lepszej oferty na rynku – mówi Kajetan Słonina, dyrektor zarządzający agencji doradztwa personalnego i pracy tymczasowej Randstad.

Warto zauważyć, że wysokie wynagrodzenie, jako kluczowy czynnik atrakcyjności było tak samo ważne dla kobiet, jak i dla mężczyzn. Odpowiedź ta łączy też większość grup wiekowych - tylko w grupie najmłodszych badanych (18-24 lat) był o blisko 10 punktów procentowych niższy (ok.60 proc.), niż w gronie pozostałych uczestników ankiety (ok. 70 proc.). Najmłodsi dla atrakcyjnego pracodawcy są skłonni nieco obniżyć oczekiwania finansowe, ale w zamian częściej oczekują przyjaznej atmosfery pracy, możliwości szkoleń i szans rozwoju zawodowego.

 - Charakterystyczne jest, że gdy spytaliśmy badanych o to, jaką cechę osobowości chcieliby widzieć w swoim pracodawcy, zdecydowana większość odpowiedziała, że pracodawca musi przede wszystkim być uczciwy – przyznało tak 80 proc. Polaków. Uczciwość tę interpretujemy, jako oczekiwanie bardziej partnerskiej relacji między pracownikiem a pracodawcą, swoistego gwaranta zapewnienia przez pracodawcę godnych warunków pracy i godnego wynagrodzenia - dodaje Kajetan Słonina.

Jakie firmy podołają wyzwaniu?
Wyniki Randstad Award wskazują, że atrakcyjny pracodawca, to taki, który o zatrudnione osoby dba pod wieloma aspektami, wykraczając poza podstawową relację zapewnienia zatrudnienia. W najnowszym badaniu tego dorocznego cyklu 8 tys. Polek i Polaków odpowiadało na pytanie, jakie konkretnie firmy z grona 150 największych działających w kraju przedsiębiorstw uznają za pracodawców, którzy potrafią podołać takiemu wyzwaniu - kto byłby dla nich „pracodawcą z wyboru”.

Na podstawie ocen i opinii respondentów powstał ranking najlepiej ocenianych firm. W tym roku zwycięzcą zestawienia jest Mercedes-Benz Polska, zdobywając tym samym tytuł najbardziej atrakcyjnego pracodawcy w Polsce. Badani uznali, że firma ta oferuje wysokie zarobki, możliwości rozwoju zawodowego oraz przyjazną atmosferę pracy. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Toyota Motor Manufacturing Poland, doceniona przez badanych za wysokiej jakości szkolenia, silne kierownictwo oraz interesującą treść pracy. Trzecie miejsce zajął Samsung Electronics Polska, który zebrał wysokie noty w kategorii stabilnej sytuacji finansowej oraz tworzenia warunków dla rozwoju pracowników w ramach struktury firmy.

Oprócz zwycięzców, w gronie 20 najwyżej ocenionych firm znalazły się również:

1.    Mercedes-Benz Polska
2.    Toyota Motor Manufacturing Poland
3.    Samsung Electronics Polska
4.    KGHM Polska Miedź
5.    Volkswagen Motor Polska
6.    Volvo Polska
7.    TVN
8.    Siemens
9.    PGNiG
10.    PGE Polska Grupa Energetyczna
11.    Philips Lightning Poland
12.    Robert Bosch
13.    Volkswagen Poznań
14.    GlaxoSmithKline Farmaceuticals
15.    Kompania Piwowarska
16.    ABB
17.    Tauron Polska Energia
18.    PKN Orlen
19.    Energa
20.    Renault Polska
 
Informacje o badaniu:
Randstad Award to największy na świecie projekt badawczy dotyczący wizerunku pracodawcy i czynników atrakcyjności pracodawców. Pierwsze badanie przeprowadzono w 2000 roku w Belgii. Dziś obecne jest już w 23 krajach i obejmuje 200 000 respondentów. W tym roku ma czwartą edycję w Polsce. W naszym kraju badanie objęło 150 największych pracodawców oraz 8000 respondentów, reprezentatywnych dla polskiego społeczeństwa (pod względem wieku, płci, wykształcenia, regionu), zdolnych do pracy Polaków, w wieku od 18 do 65 lat, zarówno uczących się, pracujących, jak i poszukujących pracy.
Badanie było przeprowadzone na przełomie października i listopada 2013 r. za pomocą ankiet on-line przez międzynarodowy instytut badawczy ICMA.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.