Coraz chetniej firmy siągają po indywidualne badania wynagrodzeń przygotowywane przez profesjonalne firmy. Otrzymywane raporty płac pomagają kształtować wewnętrzną politykę personalną w czasie niedoboru talentów. Wspierają pracodawców tym samym w dopasowaniu strategi rozwoju pracowników i ich potrzeb do zmieniającego się i dynamicznego rynku pracy.
Dzięki dedykowanym i uszytym na miarę potrzeb raportom wynagrodzeń pracodawcy zyskują dostęp do cennych informacji rynkowych, które służą im do podejmowania kluczowych decyzji biznesowych dotyczących polityki zatrudnienia. Przygotowane rzetelne i wiarygodne dane dotyczące realnych wynagrodzeń na konkretnych stanowiskach w wybranych sektorach rynku dają dostęp do informacji na temat przyjętych wysokości premii i dodatkowych benefitów otrzymywanych przez pracowników firm z danej branży. Wyniki tych badań pozwalają określić nie tylko samą siatkę płac, ale również pozycję firmy na rynku względem jej konkurencji. Wspierają działania prowadzone w ramach employer branding’u przedsiębiorstwa, pomagając oszacować jego wizerunek, jako atrakcyjnego lub też nie miejsca pracy dla nowych pracowników. Służą wreszcie do analizy sytuacji firmy pod kątem dostosowania kompetencji pracowników do wymagań rynku, co ma istotne przełożenie na jej konkurencyjność.
– Choć badania wynagrodzeń nie są jeszcze powszechnie stosowaną usługą, to z miesiąca na miesiąc obserwujemy wzrost ich popularności na polskim rynku, – komentuje Kamila Idzik-Kielnar, konsultant w agencji doradztwa personalnego Experis, specjalizującej się w rekrutacji w obszarach inżynierii, IT oraz finansów. – Trend wzrostowy obserwujemy zwłaszcza w gronie firm średniej wielkości, z reguły z kapitałem zagranicznym. Powodem zainteresowania z ich strony tego typu indywidualną analizą jest zwykle rozbudowa struktury firmy, tworzenie nowych działów, stanowisk, restrukturyzacja czy przeprowadzane fuzje spółek.– wyjaśnia Kamila Idzik-Kielnar.
Wyjątkowość indywidualnych badań wynagrodzeń przeprowadzanych polega na ich dopasowaniu do potrzeb zlecającej je firmy. Nie są to ogólne wyniki pokazujące jedynie trend w wybranej branży czy też grupie stanowisk. Agencja je wykonująca, wspólnie z pracodawcą określa założenia badania oraz kluczowe aspekty weryfikacji rynku. W zależności od potrzeb klienta działania agencji koncentrują się na dotarciu do informacji dotyczących realnych poziomów wynagrodzeń w określonej grupy specjalistów, w danych sektorze rynku, a także analizie struktury pozapłacowej np. benefitach, premiach, nadgodzinach czy analizie struktury organizacyjnej powiązanej z opisem stanowisk.
Specjalistyczne raporty wynagrodzeń, przeprowadzane przez profesjonalne agencje doradztwa personalnego, diametralnie różnią się od działań wykonywanych przez pracodawców na własną rękę. Często lepiej też odpowiadają na jego potrzeby, niż ogólnie dostępne raporty płac, które dają dostęp jedynie do uniwersalnej wiedzy. Są to jednak analizy dość uniwersalne bez indywidualnego podejścia do specyfiki firmy, która raport zleca. Natomiast badanie przeprowadzane przez agencję doradztwa personalnego odnosi się do konkretnej puli stanowisk w wybranych i uzgodnionych z pracodawcą firmach. Dostarczane dane są gromadzone na bieżąco, zatem najbardziej aktualne i wiarygodne, ze wskazaniem na konkretne szczeble stanowisk w poszczególnych branżach. Dzięki doświadczeniu pozyskanemu w trakcie realizacji projektów rekrutacyjnych, konsultanci agencji posiadają wypracowane i sprawdzone metody docierania do poszukiwanych informacji na rynku.
(źr. opr. red/za Experis)