Białoruś do r. 2015 planuje pozyskać ponad 1 mld USD na inwestycje w branży logistycznej. W ramach programu rozwoju systemu logistycznego na okres do 2015 r., z uwzględnieniem istniejących centrów logistycznych, na Białorusi jest realizowanych 48 projektów inwestycyjnych, z pozyskanymi inwestycjami ponad 380 mln USD. Całkowita powierzchnia zaplanowanych do budowy do r. 2015 pomieszczeń magazynowych klasy A wyniesie ponad 700 tys. mkw.
Państwowy program rozwoju logistyki na lata 2013 - 2014 przewiduje budowę 40 centrów logistycznych, w tym 80% z nich ma zajmować obszar ponad 10 tys. mkw. W nowych centrach zatrudnienie ma znaleźć 15-17 tys. osób. Tylko w tym roku, w samym Mińsku planuje się wprowadzić do eksploatacji centra handlowe o obszarze 600 tys. mkw., z 10-12 tys. nowych miejsc pracy.
Ocenia się, że ogólne potrzeby w dziedzinie logistyki wynoszą 5-6 tys. miejsc pracy w specjalności inżynieryjno-technicznej oraz 25-27 tys. miejsc o innych kwalifikacjach. Białoruskie uczelnie wyższe w ciągu ostatnich 8-u lat opuściło niecałe 1000 specjalistów inżynieryjno-technicznych. Aktualna sytuacja doprowadzi do deficytu personelu w centrach logistycznych, co spowoduje wzrost płac nawet o 50-60 % w ciągu 2,5 roku, z możliwością obniżenia jakości usług, wobec braku kadr. Rozpatrywany jest wariant „importu” wykwalifikowanej siły roboczej.
Przypomnijmy, że na mocy wcześniejszych decyzji rządu przeprowadzono aktualizację programu, w tym częściowo korektę lokalizacji placówek, a także wprowadzono dodatkowe wymagania do prowadzenia działań logistycznych. Na Białorusi uruchomiono i funkcjonuje 11 centrów logistycznych: "Brest-Beltamozhservice", "Minsk-Beltamozhservice", FE "BLT-Logistic", JSC "Ozertso-Logistic", JV "BelVingesLogistik", TchUP "Shate-M Plus", OOO "Dvadtsat chetyre", JSC "Belmagistral-Autotrans", JV "Brestvneshtrans", RUP "Minsk-Kristall",OOO "InterStroyPortal Plus".
Ponadto dla poszerzenia zakresu usług przygranicznego terminalu towarowego "Kozlovichi-2" (obwód Brest) i stworzenia warunków do świadczenia kompleksu usług, wydzielono mu dodatkową działkę o wielkości 19,11 ha. Aby zapewnić świadczenie pełnego zakresu usług towarzyszących w centrum logistycznym "Prilese" (obwód Minsk), największym wśród budowanych na Białorusi, planuje się uzupełnienie kompleksu o stację paliw, sklep części zamiennych oraz opon, myjnię dla samochodów osobowych i ciężarowych, warsztat zamiany opon do samochodów ciężarowych, część handlową, która obejmie hale wystawowe, hotel, restauracje, sklepy i biura.
I co ważne Białoruś jest także zainteresowana zniesieniem systemu zezwoleń dla przewoźników z WOG przy wykonywaniu transportu drogowego na swoim terytorium, w tym transportu do krajów trzecich lub z nich.
oprac. z wykorzystaniem mat. WPHI w Mińsku