Dodaj ogłoszenie o pracy


"Shadowing" – pracodawco daj się poznać lepiej!

 

 

Employer branding staje się coraz bardziej powszechnym narzędziem, również wśród polskich pracodawców. Firmy, najczęściej te z sektora średnich i dużych, opracowują strategie mające na celu stworzenie w potencjalnym pracowniku pozytywnego, opartego na wartościach firmy wizerunku. Narzędzi do realizacji tego celu jest wiele, od targów pracy, przez social media, kończąc na współpracy z organizacjami studenckimi. By dać poznać się jeszcze lepiej, firmy mogą zaoferować młodym ludziom, z kluczowych dla nich kierunków studiów, możliwość uczestnictwa w "dniu cienia" czyli  shadowing.
Jest to jedno lub kilkudniowe wydarzenie polegające na obserwowaniu osoby na kierowniczym, ciekawym stanowisku podczas jej rutynowego dnia pracy. Działanie to ma na celu ukazanie specyfiki danego stanowiska czy też zawodu, w firmie o określonym profilu działalności i branży. Student, postrzegany jako potencjalny pracownik, ma możliwość zapoznania się lepiej z samą organizacją, sposobem jej funkcjonowania czy też kulturą. Dzięki temu, sam może zrewidować wizerunek prezentowany przez firmę w środowisku zewnętrznym z rzeczywistością oraz przekonać się, czy jest to miejsce, w którym chciałby pracować i czy chciałby tego pracodawcę polecać innym. Firm proponujących taką formę poznania swojej organizacji jest w Polsce ciągle niewiele. Jedną z nich jest Grupa Raben, w której dano mi możliwość uczestniczenia w dniu pracy z dyrektor HR Sylwią Gołuchowską, odpowiedzialną za działy personalne we wszystkich jednostkach biznesowych firmy w całej Europie. „Dzień cienia” rozpoczął się od telekonferencji z ukraińską firmą, oferującą rozwiązania HR. Przysłuchiwanie się tej rozmowie pozwoliło mi dowiedzieć się, jak naprawdę wyglądają negocjacje w biznesie na międzynarodowym poziomie i jakie kompetencje są w nich kluczowe. Dalej w kalendarzu zaplanowanych było jeszcze kilka spotkań - głównie z zagranicznymi jednostkami biznesowymi oraz polskim oddziałem Grupy. Przed każdym z nich, zostałem wprowadzony w sytuację, nakreślono mi stanowiska osób, z którymi się kontaktuje, a także dowiedziałem się o bieżących sprawach firmy. Praktycznie cały dzień przebiegał w języku angielskim, co upewniło mnie w przekonaniu, że bardzo dobra znajomość języka angielskiego nie jest tylko mile widzianą, a podstawową kompetencją, by pracować w biznesie międzynarodowym.
Profesjonalna i życzliwa atmosfera zachęcała do zadawania wielu pytań, dzięki którym jeszcze dokładniej zgłębiłem model funkcjonowania międzynarodowej korporacji z branży logistycznej, który dotychczas znałem tylko z podręczników. Doświadczenie to pozwoliło mi wejść w bezpośrednią interakcję z osobą będącą na stanowisku, na którym w przyszłości sam chciałbym się znaleźć. Dało możliwość przyjrzenia się z bliska zadaniom, obowiązkom i wyzwaniom, jakie być może staną przede mną za jakiś czas. Podczas tylko jednego dnia zyskałem perspektywę, którą trudno byłoby osiągnąć przez pięć lat na uczelni, a także motywację do dalszej nauki i rozwoju swoich mocnych stron.
Firmy chcące wprowadzić taką formę Employer Brandingu również u siebie, powinny skupić się głównie na profilu osoby, którą chcą zaprosić i atrakcyjności stanowiska, które pragną zaprezentować. Spójność oczekiwań, doświadczeń i wykształcenia studenta z dopasowaną do nich funkcją w firmie jest z mojej perspektywy kluczowym czynnikiem, by doświadczenie to było pełnowartościowe i korzystne dla obu stron. W oparciu o moje doświadczenie w Grupie Raben, upewniłem się, że dla młodych osób, szukających swojej ścieżki kariery Shadowing jest niezwykle ważnym momentem, który może utwierdzić ich w swoich dotychczasowych działaniach i zachęcić do pracy nad rozwojem potrzebnych na danym stanowisku umiejętności. Dobrze przeprowadzony, dla firmy może przełożyć się na pozytywny wizerunek jako pracodawcy, który „oddolnie” tworzyć będzie zadowolony student w swoim środowisku, a także lepsze dopasowanie kompetencji potencjalnych pracowników do potrzeb firmy. Mogę śmiało powiedzieć, że „dzień cienia” spędzony w Grupie Raben spełnił moje oczekiwania i z pewnością będę polecał taką formę poznawania organizacji, a także samą firmę swoim znajomym z organizacji i uczelni
Autor: Maciej Głowacki prezydent AIESEC Polska, Komitet Lokalny Poznań

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.