szukasz pracy w logistyce?
Prześlij swoje CV!
portal rozwoju kariery w branży tsl
Poznajmy Polskie Firmy TSL
Opłaty drogowe w Europie
Narzędzia pracy
Wywiady Debaty
Raporty
Personalia
ABC Zawodów TSL
Okiem Rekrutera
Kobiety w Logistyce
Poradnik Eksperta
Przegląd Tygodniowy
Szkolenia Warsztaty
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.09.12
Specjalista ds. sprzedaży
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: cała Polska
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.09.08
Specjalista ds. sprzedaży (z jęz. rosyjskim)
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: cała Polska
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.10.06
Sales Manager
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: świętokrzyskie (Busko Zdrój)
Szczegóły
SUPER PREMIUM
Dodano: 2014.10.06
Spedytor FTL (krajowy / międzynarodowy)
Pracujwlogistyce.pl
Lokalizacja: świętokrzyskie (Busko Zdrój)
Szczegóły
Wyszukiwarka ofert pracy

Rozmowa z Katarzyną Gutowską-Witek Supply Chain&Purchasing Manager w fabryce opakowań ALBEA w Łodzi

Grupa Albéa jest największym producentem tub na świecie, w Europie ma 5 fabryk, na świecie 46. Wytwarza opakowania głównie dla przemysłu kosmetycznego, niewielką część tub sprzedaje też dla branży chemicznej i spożywczej. Zakład w Polsce istnieje już 20 lat, jako polska firma w 1994 r. Pierwsze inwestycje, na bazie których ruszyła produkcja opakowań, to zakup bardzo wysłużonych maszyn od Włochów. W 1998 r. partner francuski przejął 51 proc. udziałów. Od  1999 roku zakład funkcjonuje w Łódzkiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej. Po zmianach własnościowych fabryka znalazła się w Grupie Albéa, która należy do amerykańskiego funduszu Sun Capital. Do najważniejszych klientów firmy należą Oriflame, Beiersdorf, Avon, Loreal, Cuzzons, i wiele innych. Fabryka w Polsce może się poszczycić najlepszymi wskaźnikami wśród wszystkich fabryk europejskich - w obszarze jakości, logistyki, bezpieczeństwa i wydajności. Z fabryki zatrudniającej 15 osób produkującej ok. 5 milionów tub rocznie firma stała się nowoczesnym zakładem zatrudniającym 300 osób i wytwarzającym rocznie 200 mln sztuk opakowań. W dziale logistyki, który zaprosił nas do odwiedzenia zakładu w dniu 7 października 2013 r., pracuje 12 osób.

Rozmawiamy z Katarzyną Gutowską-Witek Supply Chain&Purchasing Manager Albéa

Co jest specyfiką łańcucha dostaw w produkcji opakowań?

- Opakowania wychodzące z naszej fabryki nie są towarami masowymi. Produkujemy je pod konkretne zamówienia z logotypem i nadrukiem klienta i nie utrzymujemy stock’ów, chociaż z częścią klientów mamy podpisane umowy na magazynowanie. Opakowania są produktem raczej tanim i przestrzennym, stąd koszty logistyki stanowią znaczny udział w całkowitych kosztach ich produkcji. W związku z tym dużą uwagę przywiązujemy do optymalizacji kosztów transportu i staramy się ustalać z klientami taki rodzaj palet, które możemy piętrować. W negocjacjach z dostawcami ważną rolę odgrywają warunki logistyczne - termin składania zamówień, termin potwierdzania, lead-time, składowanie, MOQ (minimum order quantity). Czasami klient zmienia prognozy i prosi o wyprodukowanie danej partii za 2 miesiące. W takim przypadku wolimy, żeby komponenty produkcyjne były składowane u dostawcy niż w naszym magazynie zewnętrznym.

Jakie są największe wyzwania w logistyce produktów Albéa?

- Wyzwaniem niezmiennie jest praca z klientami. Mamy dużych globalnych klientów, którzy oczekują od nas dostosowania się do ich potrzeb, czyli produkcji w jak najkrótszym czasie (lead-time) i w takich ilościach jakich potrzebują. Krytyczny jest termin dostawy. Klienci oczekują od nas dużej elastyczności, trzymania wolnych mocy, które możemy szybko uruchomić pod ich potrzeby. Jest to bardzo trudne, bo przeważnie kiedy rynek rośnie, to wszyscy klienci zwiększają swoje zamówienia. Większość projektów, które obecnie prowadzimy jest z nakierowaniem na skrócenie lead-time'ów i jak najlepsze dopasowanie się do wymagań klientów.

Co można zaliczyć do najważniejszych projektów, które realizuje dział Supply Chain w Albéa?

- Głównie skupiamy się nad lead-time’m dla klientów, tak aby dostarczyć klientowi towar w jak najkrótszym terminie. Jeśli klient wymaga, aby wyprodukować i dostarczyć towar w 4 tygodnie, a nasz krytyczny komponent - nakrętka jest dostępny w 5 tygodni, to musimy tak dopracować cały proces rezerwacji na naszych liniach i na liniach naszych dostawców, żebyśmy mogli rzeczywiście zrealizować te potrzeby w tak krótkim okresie. Brzmi to może prosto, ale jest bardzo pracochłonne i wymaga wielu ustaleń. Rynek kosmetyczny bardzo się zmienia. Kiedyś żywotność produktów wynosiła nawet kilka lat, obecnie jest mnóstwo sezonowych produktów, np. krem specjalnie na Boże Narodzenie. Jest dużo produktów tzw. "life-limited", które wchodzą na rynek w małych partiach i już się do nich nie powraca. Jednym z ważniejszych projektów jest standaryzacja  kartonów w ramach całej grupy, co pozwala na lepsze zarządzanie transferami produktów pomiędzy fabrykami oraz dla klienta. Pracujemy również cały czas nad optymalizacją i stabilnością planowania. Komponenty muszą być u nas na czas. Nie może zdarzyć się sytuacja kiedy na przykład jest produkcja wyznaczona na pojutrze, a tu się okazuje, że nie mamy zakrętek. Pracujemy  nad takim dopracowaniem procesów, które pozwala nam zachować pewność tego, co robimy. W ramach planowania na szczeblu europejskim standaryzujemy wybór dostawców komponentów. Poszczególni dostawcy są wybierani przez kupców na poziomie europejskim. Taka standaryzacja pomaga nam też w ten sposób, że ewentualne nadwyżki surowców możemy przetransferować do naszych fabryk poza Polską. Jesteśmy w procesie "continous improvement", kiedy jeden obszar wydaje się być dopracowany, bierzemy się za drugi i te doskonalenie procesów jest ciągłe.

Na ile logistyka opakowań jest czynnikiem warunkującym przewagę konkurencyjną?

- Na globalnym rynku ceny opakowań są podobne u różnych producentów. Często nasi klienci mówią, że wybierają producenta opakować w oparciu o kryterium czasu – czyli jak szybko dostawca jest w stanie zareagować na zmianę potrzeb. Wydaje mi się, że w branży kosmetycznej łańcuch dostaw jest bardzo istotny i widzimy, że nasze projekty są głównie nakierowane na skracanie czasu dostaw i odchudzanie procesów.

Czy outsourcingujecie jakieś procesy logistyczne?

- Transport i magazynowanie - zarówno po stronie zaopatrzenia, jak i dystrybucji. W Polsce mamy pełną decyzyjność i współpracujemy z jedną firmą transportową.  Kupujemy komponenty w Europie i również nasi klienci są tu zlokalizowani, więc korzystamy wyłącznie z transportu drogowego. Realizujemy od 600 do 1000 zamówień miesięcznie, są to przesyłki od jednej do kilkudziesięciu palet. Nasz towar nie może być nigdzie przeładowywany z uwagi na ryzyko uszkodzenia i wchłonięcia "obcych" zapachów, musi być przewożony z neutralnymi towarami w schludnych warunkach.

Czy odczuliście Państwo kryzys?

- Nie. Pracujemy na pełnym obłożeniu, brakuje nam 8 dnia w tygodniu. Popyt na rynku dóbr szybko zbywalnych nie słabnie. Można nie kupić lepszego samochodu, ale trzeba umyć zęby i posmarować się kremem. Dzięki rozwojowi sieci supermarketów i drogerii konsumpcja kosmetyków horrendalnie wzrosła.

Kto może pracować w dziale Supply Chain Albéa?

- Najważniejsze są predyspozycje osobościowe. Sięgamy po praktykantów i stażystów ze szkół wyższych, zatrudniamy osoby bez doświadczenia, na przykład w przypadku czasowych zastępstw. Po pierwszych dwóch, trzech miesiącach widać, czy ktoś się do tej pracy nadaje czy nie. Praca w logistyce wymaga z jednej strony bardzo szybkiej reakcji, a z drugiej dużej dokładności. Nie można się pomylić i zamówić czegoś za dużo lub za mało, w przypadku zmiany zamówień klienta trzeba szybko reagować z dostawcą, pilnować czasów dostaw, przewidywać pewne rzeczy. Trzeba mieć cały czas oczy dookoła głowy i być wszechstronnym. Pewne osoby po prostu nie mają predyspozycji do takiej pracy, tu nie można pracować wolniej czy mniej dokładnie. Znaczenie ma także asertywność i umiejętność budowania relacji , tutaj trzeba pogodzić interesy produkcji z interesami klientów i dostawców. 

Dziękuję za rozmowę, Anna Galewska

Najczęściej czytane
news
250 miejsc pracy w centrum logistycznym Żabka Polska pod Gdańsk
news
Wzrost przeładunków w portach europejskich – Gdynia liderem n
news
Raben uruchamia kolejne centrum logistyczne
news
Kierowcy są uprawnieni do otrzymania zwrotu kosztu noclegu
news
Płace w TSL – logistyka dogania inne branże!
Warto przeczytać
news
I tu pewnie się zdziwimy, bo …  nie o takiej z wysokimi zarobkami, ale dającej ... ▪ czytaj dalej
news
Rosnąca liczba przesyłek w ostatnich dniach miesiąca to zwykle sztucznie generowane szczyty przewozowe spowodowane systemami motywacyjnymi rozliczanymi ... ▪ czytaj dalej
news
  Zapraszamy kadrę menedżerską firm TSL do udziału w spotkaniu nt. skutków wdrożenia dyrektywy siarkowej! ▪ czytaj dalej
news
  Podczas naszych szkoleń uzyskasz wiedzę praktyczną z zakresu organizacji dostaw ładunków transportem kolejowym oraz transportem morskim kontenerowym. ▪ czytaj dalej
news
  Polskie firmy transportowe mogą już zgłaszać się do I edycji nowatorskiego programu „Rewolucje TSL”. Wybrani uczestnicy mogą liczyć na... ▪ czytaj dalej
news
  Chcąc przybliżyć Państwu meritum tematyki III Forum Kobiet w Logistyce, wspólnie z Partnerami i naszymi ekspertami opracowaliśmy ... ▪ czytaj dalej
news
  Pośród przyczyn, dla których osoby szukające pracy przez długi czas nie mogą jej znaleźć, są nie tylko czynniki rynkowe, ale ▪ czytaj dalej
Partnerzy
Logistyka_a_jakosc_170.png
Transport_i_spedycja_170.png
logo_spedycje-170.png
moto_budowa_170.png
rzetelny_przewoznik_170.jpg
truck-auto_170.png
tsl_biznes_logo_170.png
warehouse_170.png
spinner
Strategiczni
Logistyka-infor-pl_170.png
eprzewoznik_170.jpg
etransport_170.png
spinner
Edukacyjni
WSL_170.png
mwslww_170.png
wscil_logo_170.png
spinner
Bądź na bieżąco! Zapisz się na naszą listę newsletterową. Szanujemy Twoją prywatność!
przegladtygodniowy
SlideBar

Chcesz się podzielić informacją, skomentować wydarzenie, bulwersuje cię jakiś problem, napisz o tym!

Napisz artykuł
SlideBar