Udział przewozów intermodalnych w rynku kolejowym w roku 2014 osiągnął poziom 4,20 proc. (wg masy) i 6,79 proc. (wg wykonanej pracy). Łączna masa w przewozach intermodalnych po czterech kwartałach 2014 roku wyniosła ponad 9,610 mln ton, a wykonana praca przewozowa blisko 3,402 mld tonokilometrów - wynika z podsumowania Urzędu Transportu Kolejowego (UTK).
W ostatnim kwartale 2014 roku przewoźnicy przetransportowali 178,6 tysiąca sztuk jednostek, co stanowiło blisko 279,3 tysiąca TEU. W porównaniu z analogicznym okresem roku 2013, ich liczba spadła o 0,21 proc. (wg TEU o 3,82 proc.). W tym czasie kolejowe przewozy intermodalne realizowało 12 licencjonowanych przewoźników: PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o., DB Schenker Rail Polska S.A., Lotos Kolej Sp. z o.o., CTL Logistics Sp. z o.o., CTL Rail Sp. z o.o., Rail Polska Sp. z o.o., Polzug Intermodal Polska Sp. z o.o., Ecco Rail Sp. z o.o., Freightliner PL Sp. z o.o., Eurotrans Sp. z o.o. oraz Karpiel Sp. z o.o.
Liderzy rynku
Liderem rynku pozostaje niezmiennie spółka PKP Cargo z udziałem w rynku na poziomie 47,19 proc. pod względem przewiezionej masy i 51,55 proc. pod względem wykonanej pracy przewozowej, a na drugim miejscu jest DB Schenker Rail Polska z udziałem 21,04 proc. pod względem masy ładunków i 18,19 proc. pod względem wykonanje pracy przewozowej. DB Schenker Rail działa w Polsce pięć lat.
- Decyzja o dywersyfikacji portfela usług i wejścia w segment intermodalny była słuszna, czego dowodem jest dzisiejszy ponad 20-procentowy udział w rynku. 300-procentowy wzrost na przestrzeni dwóch lat pokazuje, że nasza oferta w zakresie transportów intermodalnych jest konkurencyjna, spełnia najwyższe standardy jakościowe oraz, co najważniejsze, wpisuje się w oczekiwania klientów, które na rynku intermodalnym są bardzo wysokie. Nadal będziemy rozwijać naszą ofertę w tym kierunku. Dzisiejszy tylko 6-procentowy udział przewozów intermodalnych w polskim rynku kolejowym, w porównaniu do 20 proc. w Europie, pokazuje jak duży jest jeszcze potencjał wzrostu w tym segmencie – mówi Marek Staszek prezes zarządu w DB Schenker Rail Polska.
Obecnie spółka w kooperacji z DB Schenker Rail Deutschland obsługuje regularne transporty części samochodowych w kontenerach z fabryk w Niemczech i Czechach do montowni w rosyjskich miastach Kaługa i Nizny Novogrod. Potoki te łączone są na terminalu przeładunkowym w Brześciu, gdzie po przeładunku na szeroki tor, transportowane są dalej do stacji ostatecznego przeznaczenia w Rosji. Przynależność do grupy DB Schenker Rail Polska spółki DB Port Szczecin poszerza wachlarz oferowanych usług o ofertę portową i drogę morską. DB Port Szczecin z mocami przerobowymi 120 tysięcy TEU rocznie, 52 tysiącami metrów kwadratowych krytych powierzchni magazynowych oraz 200 tysiącami metrów kwadratowych powierzchni placów składowych, jest ważną częścią największego kompleksu przeładunkowego w zachodnim rejonie Bałtyku.
Więcej na temat przewozów intermodalnym w ujęciu statystycznym.
(red/źr. UTK)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce