Dodaj ogłoszenie o pracy


Czy technologia druku 3D pokrzyżuje plany producentom i jak wpłynie na łańcuchy dostaw?

Wzrost rynku druku 3D szacuje się na 180-490 miliardów dolarów amerykańskich do 2025 roku (podaje McKinsey). 38 procent przedsiębiorstw zamierza korzystać z technologii druku 3D w produkcji seryjnej w ciągu najbliższych pięciu lat, ale niekoniecznie w celu całkowitego zastąpienia tradycyjnej produkcji - podaje Ernst&Young’s Global 3D Printing Report, 2016. Według najnowszego Raportu dot. Trendów DHL „Technologia druku 3D i przyszłość łańcuchów dostaw” - druk 3D nie zastąpi produkcji masowej, lecz stanie się procesem uzupełniającym, np. przy produkcji części zamiennych dostępnych na zamówienie.

Druk 3D - czyli znana również jako technologia wytwarzania przyrostowego, technologia druku 3D dotyczy wytwarzania produktów poprzez natryskiwanie warstw gorącego tworzywa sztucznego lub metalu przy użyciu dyszy drukarki 3D na podkładce w celu stworzenia trójwymiarowego przedmiotu, co potencjalnie może prowadzić do zastąpienia procesów, takich jak kucie i formowanie, za ułamek standardowych kosztów. Może to prowadzić do poprawy jakości produktu, wytwarzania wielu produktów przez jedną drukarkę, nowe rodzaje produktów, a także do nowych strategii i modeli łańcuchów dostaw. Technologia ta znalazła zastosowanie na całym świecie w wielu branżach przemysłowych: lotnictwie, inżynierii, motoryzacji i opiece zdrowotnej. Mercedes Benz Trucks uruchomił usługę części zamiennych drukowanych przy pomocy technologii 3D, natomiast w obszarze ochrony zdrowia technologia ta umożliwia w połączeniu ze skanerem tworzenie zindywidualizowanych zewnętrznych, jak i wewnętrznych elementów wykorzystywanych dla celów od protetyki do koron dentystycznych. Jest również używana do niezależnej produkcji w zdalnych środowiskach – wysoce poszukiwana usługa przez przedsiębiorstwa górnicze, agencje kosmiczne oraz wojskowość w celu wytwarzania części zamiennych o kluczowym znaczeniu. - Raport dot. Trendów DHL Technologia druku 3D i przyszłość łańcuchów dostaw - określa druk 3D jako technologię transformatywną. Jednakże nie jest to cudowny środek, który sprawi, że masowa produkcja fabryczna i produkcja przemysłowa staną się przestarzałe. Ekscytujący potencjał druku 3D tkwi raczej w możliwości uproszczenia produkcji wysoce skomplikowanych i robionych na zamówienie produktów i części zamiennych – może to sprawić, że logistyka i produkcja przemysłowa staną się sobie bliższe, jak nigdy w historii – powiedział Matthias Heutger, starszy wiceprezes, DHL Customer Solutions & Innovation.

Czynniki, które ograniczają upowszechnienie technologii druku 3D, obejmują brak wiedzy z zakresu zarządzania, zagadnień ekonomicznych i technologicznych. Wiele drukarek może pracować jedynie na jednym, określonym materiale, a koszty są w dalszym ciągu wysokie w przypadku zaawansowanej klasy przemysłowych drukarek 3D. W obliczu gwarancji, odpowiedzialności i kwestii własności intelektualnej, drukowanie 3D musi stać się szybsze i bardziej zaawansowane, zanim stanie się podstawową technologią produkcyjną. - Nie wszystkie produkty powinny, mogą lub będą drukowane w technologii 3D. Jednakże zachęcone możliwościami większej personalizacji, mniejszymi odpadami i bardziej zlokalizowaną produkcją i dostawą, przedsiębiorstwa w wielu branżach przemysłu wykazują rosnące zainteresowanie wykorzystaniem technologii druku 3D. Wierzymy, że technologia druku 3D będzie miała duży wpływ w perspektywie średniookresowej na logistykę części zamiennych oraz przy produkcji zindywidualizowanych części - skomentował Markus Kückelhaus, wiceprezes Innovation and Trend Research, DHL Customer Solutions & Innovation.

Wpływ na logistykę
Raport DHL zwraca uwagę na możliwości współpracy przedsiębiorstw z dostawcami usług logistycznych, oferujących druk 3D. Obszary te obejmują części zamienne na zamówienie - model, który może obniżyć koszty przechowywania masowego, „usługi wycofane z obiegu” dla szybkiej produkcji części wrażliwych na upływ czasu oraz „odroczenie wykonania produktów” w celu zwiększenia opcji personalizacji oraz w tym samym czasie skrócenia czasu realizacji zamówienia do klienta. Bezpośrednia zindywidualizowana produkcja części i odroczenie wykonania produktów, w obu przypadkach na żądanie klienta na produkty zindywidualizowane, dopuszcza produkcję i montaż. Podzielone są one na etapy wykonywane przez regionalne lub lokalnie położone drukarki, biorące udział w produkcji końcowej; wymaga to całkowicie nowych strategii łańcucha dostaw. Głównym celem dla wycofanych z wybiegu usług są oferty usług sektorowych i zintegrowane usługi powrotne i naprawcze; druk może być tutaj wykorzystany w celu umożliwienia szybkiej produkcji i wysyłki części. Byłoby to bezcenne dla sektora energetycznego, inżynierii i produkcji - i może również poprawić kwestie napraw gwarancyjnych w sektorze konsumenckim. Części zamienne na zamówienie, mogą wiązać się z przedsiębiorstwami logistycznymi w łańcuchu dostaw w nowy, rewolucyjny sposób drukując części „w drodze” podczas dostarczania ich do klienta. - W czasie, gdy producenci dostosowują swoje procesy produkcyjne, możliwe jest tworzenie nowych możliwości i wyzwań w łańcuchu dostaw - dodał Matthias Heutger.

DHL, który przetestował już tymczasowe drukarnie 3D, zachęca przedsiębiorstwa do angażowania swoich partnerów logistycznych w „podróż” technologii 3D, bezpośrednio od etapu oceny i analizy, do zmaksymalizowania potencjalnych korzyści w postaci zwiększenia wysokiej jakości działań operacyjnych oraz oszczędności, do których przyczynić może się ta technologia.

(red/ źr. DHL)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.