Renault Trucks rozszerzył Optifleet o nowe narzędzie do wsparcia jazdy racjonalnej dla kierowców transportu dalekobieżnego. Pozwala ono kontrolować i indywidualnie oceniać umiejętności oraz sposób korzystania z ciężarówki. Całość oparta jest na algorytmie bazującym na 20-letnim doświadczeniu Renault Trucks w szkoleniach z jazdy racjonalnej.
Na końcowy wynik zużycia paliwa ma wpływ wiele parametrów, które są niezależne od zachowań kierowcy, na przykład: ładunek, przebieg trasy, natężenie ruchu. Renault Trucks opracowało nowe narzędzie, które szacuje styl jazdy opierając się na obiektywnych kryteriach i parametrach. Jest zintegrowane w module raportowania „Check” systemu telematycznego Optifleet i pozwala lepiej analizować umiejętności kierowców obniżając tym samym koszty.
Dzięki przejrzystemu interfejsowi użytkownika można przedyskutować wyniki i zaoferować szkolenie ekonomicznej jazdy tym, którzy potrzebują wsparcia. Francuska firma Inter-Légumes testuje nowy system w rzeczywistych warunkach pracy na 55 pojazdach Renault Trucks T. - Ta nowa funkcja Optifleet czyni komunikację z kierowcami i ich kontrolę zdecydowanie łatwiejszą. To znacznie więcej, niż prezentacja suchego wyniku zużycia paliwa. Wyraźnie wskazuje, czy kierowca dokłada wszelkich starań by pojazd był maksymalnie wydajny, pozwalając jednocześnie na przedyskutowanie wyników w oparciu o obiektywne parametry – wyjaśnia Christophe Boulicaut, wewnętrzny instruktor w Inter-Légumes. - Ponadto mogę łatwo sprawdzić wyniki każdego kierowcy – to tylko kilka kliknięć – i zidentyfikować obszary wymagające szkolenia i reakcji. Co miesiąc publikuję klasyfikację kierowców i nagradzam najlepszych.
Analizowane kryteria nie odnoszą się do wielkości zużycia paliwa, ale do czynników, na które ma wpływ kierowca niezależnie od przewożonego ładunku, trasy czy warunków ruchu. To pozwala obiektywnie i sprawiedliwie oceniać technikę jazdy opierając się wyłącznie na umiejętnościach prowadzącego pojazd. System dokonuje oceny stylu jazdy opierając się na trzech głównych kryteriach:
-przewidywanie (ruch bezwładny pojazdu i używanie układu hamulcowego)
-właściwe wykorzystywanie charakterystyki pojazdu (czas pracy w zielonej strefie obrotomierza i skrzynia Optidriver w trybie „auto”)
-czas pracy na biegu jałowym
Dodatkowo system przyznaje punkt ujemny za aktywację z trybu “Power” (kick-down) oraz za wchodzenie w zakres niebezpiecznej prędkości obrotowej silnika. Raport jest częścią modułu „Check” telematyki Optifleet i jest zupełnie gratis dla wszystkich posiadających odpowiednią subskrypcję. Wcześniej uruchomione abonamenty na moduł „Check” będą automatycznie zaktualizowane i wzbogacone o system punktacji kierowców.
(źr. Renault Trucks)