Dodaj ogłoszenie o pracy


Optymalna dystrybucja w procesach produkcyjnych - z systemem TMS?

Logistyka przedsiębiorstw wymaga zastosowania wielu procesów transportowych, dystrybucyjnych i organizacyjnych, które zapewnią ciągłość linii produkcyjnych. Łączenie ze sobą tych procesów jest sporym wyzwaniem zwłaszcza gdy trzeba zapewnić ciągłość produkcji w sytuacji kiedy magazynowanie nie wchodzi w rachubę. Jak to zrobić? Czy można zaplanować optymalną dystrybucję jeszcze przed rozpoczęciem produkcji?

Ten, kto nigdy ze zetknął się z tym problemem nie zdaje sobie sprawy z tego, że organizacja dostaw na produkcję i sprawna dystrybucja wyrobów gotowych opiera się o różne zmienne i uwarunkowania, co czyni całe ten proces jeszcze bardziej wymagającym. A wystarczy umiejętnie nim pokierować, aby usprawnić sobie pracę - tworząc komputerowy system do zarządzania logistyką przedsiębiorstwa.

ERP, czy to wystarczy?
Najczęściej wykorzystuje się do tego celu oprogramowanie klasy ERP jako naturalne przedłużenie procesu produkcyjnego. Kłopot w tym, że narzędzia te mają ograniczone możliwości w zakresie planowania, optymalizacji i realizacji dostaw. W konsekwencji najczęściej spotykanym rozwiązaniem jest doposażenie systemu ERP w czynnik ludzki, czyli osobę (choć częściej kilka osób), która na podstawie danych systemowych wykonuje planowanie i optymalizację w zasadzie ręcznie - z wykorzystaniem nieustandaryzowanych narzędzi i aplikacji. To rozwiązanie nie jest idealne i nie wystarczy w zupełności. Odpowiedzią na pełnię tych potrzeb jest specjalne oprogramowanie np. interLAN SPEED - system klasy TMS specjalizowany w obszarze szeroko rozumianego zarządzania transportem i przystosowany do współpracy z wewnętrznymi systemami firmy.
Do podstawowych jego zalicza się elastyczność w odzwierciedleniu procesów planowania, realizacji i rozliczenia transportu, wspartych interfejsami elektronicznej wymiany danych (EDI) z i do systemu ERP/WMS firmy. Pozwala to na wyeliminowanie problemów żmudnego przepisywania danych i na zachowanie ciągłości przepływu informacji bez opóźnień. Dobrym przykładem takiego działania jest pobieranie zamówień, związanych z bieżącą produkcją, które generowane są przez system produkcyjny i następnie wczytywane do interLAN SPEED. Na podstawie daty wykonania poszczególnych zamówień i kolejnych statusów ich realizacji system wykonuje planowanie i optymalizację procesu dostawy, przy czym zadania te mogą być realizowane zarówno ręcznie, jak i automatycznie.
Z praktycznego punktu widzenia proces optymalizacji planowania ma na celu najbardziej efektywne zaplanowanie dostaw z uwzględnieniem zdefiniowanych ograniczeń i wag przypisanych do poszczególnych kryteriów oceny. Przykładowe ograniczenia to harmonogram dostaw czy okna czasowe, sposób paletyzowania, wymagania dotyczące transportu. Oczekiwany efekt końcowy to realizacja wszystkich wymaganych dostaw zgodnie z ich warunkami po najniższym koszcie.



Scalanie procesów
Planowanie może składać się z kilku etapów. Na podstawie zamówień, system interLAN SPEED wykonuje ich scalanie według daty i adresu dostawy, następnie budowane są z nich jednostki logistyczne (nie tylko palety). W kolejnym kroku planowane są trasy w ramach których poszczególne zamówienia trafią do odbiorców. Proces ten odbywa się z wykorzystaniem mapy cyfrowej lub systemowej macierzy odległości. Ostatnim etapem planowania jest ułożenie palet na pojeździe uwzględniając plan trasy, obciążenie osi/stron pojazdu czy możliwość piętrowania jak i samą kubaturę środka transportu. Ponieważ algorytmy te bazują każdorazowo na wytycznych związanych z daną działalnością, łatwo sobie wyobrazić teoretycznie nieskończoną ilość kombinacji.
Po rozplanowaniu przewozów, które mogą być realizowane w trybie dostaw bezpośrednich lub przy wykorzystaniu sieci cross-docków, nadchodzi czas na przygotowanie zleceń transportowych, przy czym nie ma znaczenia, czy do dyspozycji jest tabor własny, czy też wykorzystujemy przewoźników zewnętrznych. Zlecenia przewozu biorą pod uwagę wszystkie wymagane parametry: ładunku, czasu, rodzaju taboru itd.
Jedną z ważniejszych kwestii na tym etapie jest zapewnienie ciągłego kontaktu z towarem lub produktem znajdującym się na aucie. W praktyce oznacza to możliwość kontaktu z kierowcą i - za pomocą informacji uzyskiwanych od niego – automatyczne nanoszenie odpowiednich statusów dostaw w programie. Komunikacja może odbywać się za pomocą dedykowanych urządzeń lub poprzez komunikaty SMS, które zawierają ustandaryzowane treści, umożliwiające ich interpretację przez system. Jeśli kierowca nie wyśle w określonym (zaplanowanym) czasie potwierdzenia dostawy lub informacji o zagrożeniu terminu, dyspozytor dostanie automatyczne ostrzeżenie. Dzięki temu może z wyprzedzeniem powiadomić odbiorcę i ustalić z nim dalsze postępowanie lub zgłosić przewoźnikowi kłopot z taborem. Dzięki takiemu działaniu logistyk dysponuje danymi do bieżącego informowania zamawiającego czy nadawcę o statusie jego zamówienia. Wykorzystywana jest do tego komunikacja za pomocą automatycznych wiadomości SMS, e-mail lub via www – korzystając z funkcji track&trace w aplikacji e-SPEED.

Współpraca z przewoźnikiem
Poza optymalizacją planowania, istotą działania systemu jest również rozliczanie przewoźników. Proces ten zaczyna się automatycznym naliczeniem wynagrodzenia przewoźnika z wykorzystaniem cenników. W kolejnym kroku wykorzystuje się drukowane dodatkowo na dokumentach kody kreskowe, które po zwróceniu po dostawie i zeskanowaniu pozwalają na identyfikację zarówno zamówienia, jak i typu wymaganego dokumentu zwrotnego. W konsekwencji skany przypisywane są do odpowiednich zamówień w systemie. W dalszej części zadaniem użytkownika jest wysyłanie do przewoźnika ponagleń o zwrot brakujących dokumentów lub informacji o braku akceptacji jego faktury. Dodatkowo, w przypadku ewentualnych problemów, każdy z użytkowników, w tym przewoźnik, ma bezpośredni i szybki dostęp do materiałów potwierdzających dostawę w wersji elektronicznej. Ostatnim krokiem jest automatyczne wygenerowanie rozliczenia przewoźnika dla tras, które posiadają skompletowane wymagane dokumenty. Rozliczenie można wysłać mailem jako specyfikację do zafakturowania przez przewoźnika lub wystawić fakturę w jego imieniu bezpośrednio w interLAN SPEED. Szczegółowa specyfikacja do faktury pozwala uniknąć wątpliwości związanych z przedmiotem faktury i ewentualnych korekt.
Taki sposób rozliczanie przewoźników jest także ważny pod względem szczegółowej analizy kosztów - koszty związane z dostawami mogą być ujęte w rozbiciu na zamówienia, jednostki logistyczne jak i same pozycje zamówienia. Umożliwia to szczegółową kontrolę nad kosztami i rentownością procesu dostaw jak i produkcji.  

Cały powyższy proces logistyczny zapisany jest w postaci wartości w bazie danych. Dzięki temu możemy zanalizować poprawność przebiegu całego procesu, jego słabe punkty, zgodność z założeniami, osiągnięcie określonych celów - to wszystko można prześledzić za pomocą raportów. Zyskujemy czas, stałą kontrolę nad procesami i co najważniejsze - nad kosztami.

(opr. red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.