Dodaj ogłoszenie o pracy


Ekologicznie i sprawnie - obsługa magazynu przez całą dobę

Centrum logistyczne Kuehne+Nagel w Hamburgu jest przystosowane do pracy przez całą dobę, w skład którego wchodzi 5 magazynów o łącznej powierzchni 44 tys. metrów, około 500 pracowników, tysiące przewożonych i składowanych ładunków. Oprócz efektywności, jednym z najważniejszych elementów tego  miejsca jest ekologia.

Budowa centrum logistycznego w rejonie Obergeorgswerder w Hamburgu trwała rok i kosztowała 55 mln euro. Łączna wielkość powierzchni magazynowej wynosi 44 000 m2. Oprócz biur, w centrum znajdują się trzy rodzaje pomieszczeń – magazyny logistyki kontraktowej, terminale cross-docking i kontenerowy. Zadaniem tych pierwszych jest zarządzanie logistyką przedsiębiorstw w ramach umów długoterminowych. Na terenie 25 500 m2 znajduje się strefa cłowa i bezcłowa, a towary stąd dystrybuowane są regionalnie, krajowo i kontynentalnie. Centrum logistyczne w Hamburgu jest przystosowane także do szybkiej obsługi 90  proc. towarów, które zostają tam dostarczone w ciągu doby transportowane są dalej. Aby było to możliwe, niespełna 9 000 m2 zajmuje terminal cross-docking. W tym miejscu towary są przeładowywane i wysyłane dalej bez składowania. Rozwiązanie to pozwala na obniżenie kosztów transportu, wymaga jednak pracy przez całą dobę 150. osób na trzy zmiany. W ten sposób w ciągu roku przez terminal cross-docking Kuehne+Nagel transportowanych jest około 490 000 przesyłek. Terminal kontenerowy o wielkości 10 000 m2 jest użytkowany natomiast do przeładowywania towarów z różnych środków transportu. Rocznie z tego miejsca nadawanych jest około 40 000 ładunków, które są dystrybuowane m.in. regionalnie, krajowo czy kontynentalnie.

Ogromna skala przedsięwzięcia sprawia, że sprzęt wykorzystywany w centrum logistycznym musi spełniać rygorystyczne wymagania. Niezawodność i trwałość to jedne z najważniejszych założeń. W skład floty Kuehne+Nagel  wchodzą łącznie 53 wózki widłowe (marki STILL). Specyfika wykonywanych prac powoduje, że w centrum logistycznym w Hamburgu wykorzystywane są różne rodzaje wózków widłowych. W magazynach logistyki kontraktowej znajdują zastosowanie głównie wózki wysokiego podnoszenia. Dzięki nim możliwe jest składowanie towarów na wysokościach, także w wąskich korytarzach magazynowych. Natomiast do obsługi terminalu cross-docking, ze względu na różnorodność wykonywanych operacji, służą nie tylko modele czołowe, ale i wózki niskiego podnoszenia, sterowane za pomocą dyszla. Te ostatnie mogą transportować towary o wadze nawet do 3 ton bez używania siły ze strony pracownika. Do rozładunku samochodów ciężarowych służą głownie modele o zwiększonym udźwigu.  Wraz z początkiem tego roku flotę Kuehne+Nagel  zasiliły premierowe modele STILL RX 70 60-80. Wózek ten charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, m.in. dzięki programowi Blue-Q, który pozwala na optymalizację poboru, wyłączając zbędne odbiorniki prądu i oszczędzenie dzięki temu 10 proc. energii. Jednocześnie podczas przyspieszania następuje automatyczny przeskok na następny bieg. Pozwala to na zmniejszenie prędkości obrotowej silnika o 25 proc., przy zachowaniu prędkości jazdy.

Oprócz wprowadzania zmian w transporcie wewnętrznym, ustalono także zasady, obowiązujące przewoźników zewnętrznych. Zastosowanie standardów w procesach logistycznych na wszystkich poziomach – od magazynowania do transportu lądowego i morskiego ma na celu stworzenie modelu, który będzie neutralny dla środowiska. Duży nacisk postawiono na szkolenia kierowców, którzy są odpowiedzialni za ekonomiczną jazdę. Preferowane są również aerodynamiczne, dwupokładowe pojazdy. Stosuje się w nich także tzw. downsizing, który umożliwia zmniejszenie pojemności skokowej silnika, dzięki czemu zredukowana zostaje ilość zużywanego paliwa, przy jednoczesnym zachowaniu mocy. Wszystkie te działania służą zachowaniu efektywności pracy.
Podstawową ideą, zgodnie z którą realizowano inwestycję centrum logistycznego Kuehne+Nagel, była ekologia. Dlatego już w fazie projektu zaplanowano, że do 2020 roku o 20 proc. zmniejszone ma zostać zużycie energii elektrycznej, a o 15 proc. emisja dwutlenku węgla. W przypadku paliwa spalanego na potrzeby centrum, jego ilość ma spadać o 1 proc. każdego roku. Jednym z założeń jest także odpowiedzialne wykorzystywanie wody i zmniejszanie jej zużycia. Aby sprostać tym wymaganiom zdecydowano się korzystać podczas codziennej pracy z najnowszych technologii i zainwestować w proste, przyjazne środowisku i pracownikom rozwiązania. Fluorescencyjne, charakteryzujące się długą żywotnością oświetlenie ma zmniejszyć zużycie energii elektrycznej. Podobne zalety mają zainstalowane na dachu kolektory słoneczne. Poza tym budynek jest wyposażony w urządzenia, pozwalające na odzyskiwanie energii z wentylacji oraz ponowne wykorzystywanie wody deszczowej. Wokół centrum znajduje się także teren zielony o powierzchni 24 000 m2, na którym posadzono także prawie 12. tys. drzew i krzewów.
(źr. STILL)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.