Dodaj ogłoszenie o pracy


Zdrowsze powietrze w kabinie pojazdów Volvo Trucks

Volvo Trucks wprowadziło udoskonalenia, jeżeli chodzi o jakość powietrza w kabinie nowego Volvo FH, polegające przede wszystkim na zastosowaniu tkanin i podzespołów o mniejszej zawartości i emisji substancji chemicznych. W rezultacie powietrze wewnątrz jest znacznie czystsze niż na zewnątrz pojazdu.
– Nasze kompleksowe podejście koncentrowało się na ograniczeniu wydzielania się związków chemicznych z materiałów wykończeniowych oraz na zapobieganiu przedostawaniu się drobnych cząstek do kabiny poprzez układ klimatyzacji. W ten sposób udało nam się znacząco ograniczyć emisję substancji zapachowych oraz ilość cząstek stałych i związków organicznych, takich jak np. formaldehyd – mówi Lars Mårtensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
Limity emisji
Jakość powietrza w kabinie jest od długiego czasu przedmiotem prac badawczych i rozwojowych prowadzonych przez Volvo Trucks. Prace te zostały znacznie pogłębione na przestrzeni minionej dekady, a w kilku ostatnich latach tego okresu – skoordynowane z rozwojem nowej serii FH.
– W sytuacji, gdy wielu kierowców każdego dnia spędza w kabinie samochodu ciężarowego nawet 20 godzin, nasz nowy pojazd długodystansowy jest idealnym obiektem na wdrożenie tego nowego, kompleksowego rozwiązania – mówi Hannele Nurmi, specjalista ds. normowania substancji w Volvo Trucks. – Nasza skrupulatność zaowocowała ściśle określonym limitem emisji dla każdej substancji organicznej, obecnej we wszystkich materiałach użytych we wnętrzu kabiny. Żeby zagwarantować spełnienie naszych wymagań, ściśle współpracowaliśmy z naszymi dostawcami.
Wyłącznie tkaniny zgodne z Oeko-Tex Standard 100
Emisja substancji organicznych – tzw. lotnych związków organicznych (LZO) – z materiałów tekstylnych we wnętrzu jest powszechnym problemem w branży motoryzacyjnej. W większości przypadków emisja ta nasila się, gdy kabina jest mocno nagrzana lub wystawiona na bezpośrednie działanie promieni słonecznych.
Volvo Trucks podeszło do tej kwestii wielostronnie. Z materiałów tekstylnych we wnętrzu kabiny nowej serii FH całkowicie wyeliminowano środki zmniejszające palność, zastępując je – w celu spełnienia przepisów przeciwpożarowych – grubszymi tkaninami o gęstszym splocie. Wszystkie tekstylia posiadają certyfikat zgodności z międzynarodowym standardem Oeko-Tex Standard 100 – co oznacza, że nie zawierają żadnych substancji w niebezpiecznym stężeniu.
Toksyczne związki chemiczne w tworzywach sztucznych i skórze, używanych jako materiały wykończeniowe foteli, koła kierownicy i elementów dekoracyjnych, zostały zastąpione mniej szkodliwymi substancjami, skóra zaś jest garbowana w procesie wolnym od związków chromu. W rezultacie, zredukowano nie tylko emisję LZO, ale także ryzyko tzw. alergii kontaktowych.
W celu zapobieżenia przenikaniu drobin zanieczyszczeń stałych z otoczenia do wnętrza kabiny, świeże powietrze przepływa przez zestaw dwóch aktywnych filtrów o dużej skuteczności.
– Z badań ankietowych klientów wiemy, że niektórzy kierowcy są szczególnie wrażliwi na tego typu zanieczyszczenia, wywołujące u nich reakcje alergiczne. Wraz z nową kabiną FH pomagamy kierowcom pozbyć się tego problemu – podkreśla Hannele Nurmi.
Aby zweryfikować rezultaty, kompletną kabinę Volvo FH poddano testom stanowiskowym w wysokich temperaturach (40° i 65°C).
– Testy wykazały, że ilość substancji organicznych, unoszących się w powietrzu w kabinie, zmniejszyła się do ułamka dotychczasowych wartości, co oznacza, że nowa seria FH oferuje kierowcom czystsze i zdrowsze środowisko pracy. Naszym następnym celem jest wdrożenie tych rozwiązań w kolejnych nowo wprowadzanych na rynek modelach pojazdów. Chcemy, by każdy samochód ciężarowy Volvo, sprzedawany gdziekolwiek na świecie, oferował kierowcy tę samą, wysoką jakość powietrza – konkluduje Lars Mårtensson.
(źr. Volvo Trucks)
Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.