W ubiegłym roku aż 4 189 osób zginęło na drogach podczas 40.065 wypadków, a ponad 49 tys. zostało rannych. Liczba zabitych w stosunku do roku 2010 wzrosła o 7,2 proc. Do bardzo wielu z tych tragedii doszło dlatego, że kierowcy nie zauważyli lub nie przestrzegali zaleceń znaków drogowych.
Aby przeciwdziałać wypadkom firma Mobileye Technologies stworzyłą system - Traffic Sign Recognition – TSR, który służy do upominania kierowców, że nie przestrzegają wskazań właśnie miniętego znaku drogowego. System może okazać się przydatny dla handlowców w lub kierowców tir-ów, czy autobusów, którzy mogą być kontrolowani w czasie rzeczywistym i upominani, żeby jechali w sposób zgodny z przepisami lub ekonomiczny i ekologiczny.
Jak to działa?
Z pomocą kamery zainstalowanej z przodu pojazdu, współpracującej z mapą cyfrową, kierowca jest informowany jakie zakazy, nakazy i ograniczenia czekają go na trasie planowanej do przejazdu. Wie kiedy wjeżdża do strefy ograniczonej prędkości lub kiedy nie należy wyprzedzać. System pomaga kierowcy zachować prawidłową prędkość, ale również, w połączeniu z systemem telematycznym, funkcjonującym w firmie transportowej, informuje osoby kontrolujące kierowców o ich nieprawidłowej jeździe. Jest więc możliwość, by na bieżąco przywoływać do porządku niesfornych miłośników łamania przepisów. System wyłapuje nie tylko znaki drogowe ostawione na poboczu, ale również wskazania świateł na skrzyżowaniach. Jednak ponieważ do rozpoznawania znaków jest używana kamera wizyjna, może ona nie rozpoznać znaków zasłoniętych przez inne pojazdy lub np. drzewa.
System rozpoznaje i interpretuje znaki drogowe za pomocą wysokiej jakości kamery, zainstalowanej przed przednią szybą samochodu. Ta kamera jest podstawowym elementem TSR. Dane pochodzące z niej mogą trafiać do systemu, a następnie zostać porównane z danymi z mapy cyfrowej i z informacjami płynącymi z systemu nawigacji satelitarnej oraz od służb utrzymania ruchu na drogach. Pozwala to na dostarczenie kierowcy informacji niewykrywalnych kamerą, jak bywa to w niektórych krajach z obszarem zabudowanym nie oznaczonym znakami drogowymi.
Obecnie używana w systemie kamera rozpoznaje znaki oddalone w bok od pojazdu do 10 m, a w pionie do 7 metrów, przy prędkości do 250 km/h. Gdy dokładne czujniki rozdzielczości staną się dostępne dla przemysłu motoryzacyjnego, firma Mobileye będzie mogła zwiększyć ten efektywny zasięg wykrywania znaków drogowych.
(źr. Mobileye Technologies)