Dodaj ogłoszenie o pracy


Renata Borecka - W spedycji kolejowej chyba nic mnie już nie zaskoczy

Renata Borecka kierownik oddziału w Małaszewiczach ET Multimodal  Sp. z o.o.

 

W spedycji kolejowej chyba nic mnie już nie zaskoczy

 

W spedycji pracuje od 20 lat. Od początku swojej pracy zafascynowana transportem kolejowym. - Porównując dzisiejsze warunki pracy do tego jak wyglądała ona w roku 1992, kiedy zaczynałam, obserwuję ogromny rozwój i postęp. To fascynujące móc obserwować wszystkie te zmiany i jednocześnie przy tym rozwijać swoje umiejętności. Dzisiaj nie widzę siebie w innym zawodzie, jak tylko w spedycji kolejowej - mówi Renata Borecka.

 

Do spedycji, trafiła trochę przypadkiem. Dwadzieścia lat temu rynek spedycyjny dopiero raczkował i powoli zaczęły wchodzić do Polski firmy zagraniczne, tworzyły się też nowe przedsiębiorstwa krajowe, którym nie wróżono wówczas zbyt długiej przyszłości. Jedną z tych firm była spółka M&M. - Moja kuzynka, która pracowała wtedy na kolei otrzymała propozycję pracy w spedycji M&M, ale że się trochę obawiała zmiany, to zrezygnowała. Powiedziała mi natomiast, że firma szuka również osób bez doświadczenia, tylko ze znajomością języka niemieckiego. Jako, że szukałam pracy i posługiwałam się językiem niemieckim oraz rosyjskim postanowiłam złożyć swoją aplikację. Zaproszono mnie na rozmowę i zostałam przejęta - wspomina swoje pierwsze kroki w spedycji Renata Borecka.
Zaczynając pracę jako absolwentka technikum ekonomicznego nie miała zupełnie pojęcia o spedycji, a tym bardziej o kolejowej. Musiała nauczyć się wszystkiego od podstaw. - Pierwszą lekcją każdego nowicjusza była nauka pisania na maszynie listów przewozowych wraz z kopią wykonaną przez kalkę. Pracę zaczęłam więc od nauki podkładania kalki między kartkami w maszynie do pisania. - mówi z uśmiechem p. Renata. - To były zupełnie inne czasy. Na początku pracowałam na jedną zmianę, a potem przeszłam na system zmianowy. W tamtym czasie było bardzo dużo transportów, a pracowało się inaczej niż dzisiaj, bez komputerów, więc obsługa spedycyjna wymagała czasu.  To było ciekawe doświadczenie, zresztą tak jest do dzisiaj, spedycja jest bardzo ciekawą pracą. I chyba już nic nie jest w stanie mnie zaskoczyć w spedycji kolejowej - dodaje.

 

W międzyczasie w firmie M&M zaszły zmiany i wyodrębniono spółkę ET Logistik, do której również przeniesiono pracowników. Przyszedł też pierwszy awans. - Kierownikiem oddziału w Małaszewiczach zostałam w sierpniu 2009r., jeszcze przed zmianami w strukturze grupy M&M i do czasu zakończenia zmian czyli do 2011r. kierowałam oddziałem M&M w Małaszewiczach. Po wyodrębnieniu ET Logistik, powstał oddział spółki w Małaszewiczach ET Multimodal.  Obecnie oddział liczy 10 osób, w którym pracuje dziewięć kobiet i jeden mężczyzna. - Na początku trudno mi było się przestawić na stanowisko managera, chociażby z punktu widzenia odpowiedzialności. Ale dzisiaj dobrze czuje się w tej roli. - mówi Renata Borecka. Chociaż kolej to twarda branża, w której przeważnie pracują mężczyźni, to czuje się w niej dobrze i jak mówi - doskonale mi się współpracuje zarówno z klientami jak i z przewoźnikami. To co się przydaje w tej pracy, to stanowczość i umiejętność podejmowania decyzji. Po 20 latach pracy w spedycji kolejowej czuje się już pewnie i lubi to co robi. W wykonywaniu pracy pomaga jej znajomość języka niemieckiego i rosyjskiego, co jak podkreśla - W spedycji kolejowej, a zwłaszcza w Małaszewiczach znajomość języka rosyjskiego to wielki atut. Spotykam się z sytuacjami, kiedy młodzi ludzie starając się o pracę w spedycji są zaskoczeni, że pyta się ich o znajomość rosyjskiego. A to podstawa w obsłudze importu i eksportu do krajów Europy Wschodniej.

 

Po pracy najchętniej relaksuje się przy czytaniu książek - Codziennie muszę coś przeczytać, chociaż jeden rozdział. Poza tym lubię szydełkować różne ozdoby. Tylko wtedy mogę oderwać się od pracy i problemów życia codziennego - podsumowuje Renata Borecka.

 

(Opr. Beata Trochymiak)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.