Konto pracodawcy

Za mało kobiet w branży transportowej!

W branży transportowej pracuje zbyt mało kobiet. Europejski sektor usług transportowych zdominowany jest przez mężczyzn – zwraca uwagę Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny. Chociaż zmiany idą w dobrym kierunku, to jednak statystyki raportu opublikowanego przez Komisję Europejską („II wydanie tabeli wyników UE w transporcie”) pokazują, że liczby kobiet zatrudnionych w branży transportowej w poszczególnych państwach Unii Europejskiej są na bardzo niskim poziomie. Polska na tle tego rankingu uplasowała się nieco poniżej średniej unijnej.
Z zestawienia liczby kobiet zatrudnionych w sektorze transportu i magazynowania w stosunku do ogółu zatrudnionych najlepszymi wynikami mogą poszczycić się: Cypr (32 proc.), a najgorszymi Luksemburg (15 proc.). Polska znalazła się po środku z 21 proc. na 18 miejscu wśród Państwa UE. Z regionu krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyprzedzają nas takie państwa, jak: Estonia (28 proc.), Litwa (28 proc.), Czechy (28 proc.), Węgry (26 proc.). Ale na tle niektórych państw zachodnich: Luksemburg (15 proc.), Belgia (18 proc.), czy południowych: Grecja (16 proc.), Hiszpania (18 proc.), Portugalia (20 proc.) – można powiedzieć, że Polska nie wypada najgorzej.


Czemu jest tak mało kobiet w transporcie
Branża transportowa ma swoją specyfikę i niektóre zawody, były wykonywane przez wiele lat niemalże wyłącznie przez mężczyzn (kierowcy, piloci, maszyniści, pracownicy fizyczni). Taka sytuacja nie wynika z dyskryminacji, a raczej z uwarunkowań społecznych i fizycznych, a także warunków pracy na tych stanowiskach. Kobiety zajmowały i nadal zajmują głównie stanowiska związane z administracją. Ale są też i wyjątki w firmach transportowych, np. spółka PKS Gdańsk-Oliwa – chwali się, że w gronie całego zespołu pracowników, aż 55,5 proc. to kobiety (wśród nich także na stanowisku kierowcy), które w 44,4 proc. stanowią kadrę menadżerską firmy.
Nieco inaczej sytuacja wygląda w usługach logistycznych i spedycyjnych, gdzie już znacznie więcej pań zajmuje stanowiska operacyjne, związane z łańcuchami dostaw i magazynowaniem, albo spedycją. W tych firmach odsetek zatrudnionych kobiet  w stosunku do mężczyzn oscyluje w granicach 45-50 proc., a nawet czasami przewyższa. Kobiety coraz częściej też sięgają po awanse i pełnią stanowiska kierownicze. Chętnie też podejmują się swojej działalności, szczególnie w zakresie usług spedycyjnych, albo obsługi celnej.
Zarówno Rada Unii Europejskiej, w tym szczególnie Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny zachęcają przedsiębiorstwa do zaangażowania się w promowanie pracy kobiet w branży transportowej, aby zmienić postrzeganie tego sektora usług, jako dostępnego i preferowanego przez wszystkich bez względu na płeć.

Portal Pracujwlogistyce.pl od kilku lat prowadzi działania na rzecz promowania rozwoju zawodowego kobiety w branży TSL, organizując Forum Kobiet w Logistyce. W tym roku odbędzie się już 5. Forum Kobiet w Logistyce, do udziału w którym zapraszamy zarówno menedżerki, jak i menedżerów z szeroko rozumianej branży TSL.

(BT)
 

kobiety w logistyce
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Zmiany w prawie - czy leasing będzie nadal się opłacał?
Jak wdrożyć dostawy w strategii PULL?
Zwierasz umowę ubezpieczeniową - poznaj najważniejsze pojecia i definicje!
Jak działa zrównoważony transport w Carlsberg Polska?
Kiedy opłaca się kupować wózki widłowe zaprojektowane „na miarę”?
Czas pracy kierowcy zawodowego w porze nocnej
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Afryka szansą dla polskich eksporterów - jak bezpiecznie prowadzić ekspansję?
Zawirowania polityczne na świecie a działania inwestorów
Przewoźnicy optymistycznie patrzą w przyszłość, ale wyzwań nie brakuje
Czego szukają pracownicy fizyczni i czego oczekują od pracodawców?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Optifuel Lab 3 – Renault Trucks znalazło sposób na superoszczędny silnik
Port Gdańsk zyskał nową trasę żeglugową do/z Danii oraz zachodniej i północne ...
Najlepsze biuro w magazynie w Polsce należy do Drabest
Dachser osiągnął najwyższy poziom zatrudnienia w swojej historii
Czwarty prom Stena Line wchodzi na trasę Gdynia - Karlskrona
DPD Polska sponsorem drużyny siatkarskiej kobiet
Stokrotka rozwija logistykę
Prologis buduje swój pierwszy park logistyczny w Łodzi
Jungheinrich Polska w nowej siedzibie - Astrum Business Park
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC