Dodaj ogłoszenie o pracy


Magdalena Guzowska - Powinniśmy dążyć do współpracy, a nie zaostrzać rywalizację

 

 

 

Rozmowa z Magdaleną Guzowską prokurent Sostmeier Polska Sp. z o.o

Powinniśmy dążyć do współpracy, a nie zaostrzać rywalizację

 

Co jest obecnie największą słabością branży TSL w Polsce?
- Hermetyczność i ograniczenie logistyki tylko do firm globalnych. Największe firmy z rynku uzurpują sobie prawo do tego, aby mówić o sobie "my logistycy", a przecież logistyka nie wynika z wielkości, bo jest to pewien sposób organizacji i zamysł podjęcia określonych działań bez względu na ich skalę. Często spotykam się z opinią ze strony dużych koncernów, że małe firmy psują rynek TSL, bo działają nieprofesjonalnie, bo zaniżają ceny, bo są słabsze infrastrukturalnie, etc., a to jest bardzo krzywdząca opinia. Tak naprawdę cała gospodarka opiera się na działalności firm MSP. Przewagą małych firm jest to, że są bardziej mobilne, elastyczne. Często, to właśnie mniejsze firmy pokazują nowe możliwości realizacji usług i nowe pomysły na projekty. O tym wiedzą też klienci, ale nie branża TSL, która pomija to milczeniem. Najwięksi gracze mają też swoisty monopol na przetargi dużych projektów i ciężko jest ten monopol przełamać. Tutaj widać drugą słabość naszej branży. Mniejsze firmy zamiast łączyć siły i walczyć wspólnie o udział w dużych projektach logistycznych, rywalizują ze sobą, pomimo że mają pomysły i wiedzę jak je zrealizować. Nie ma w Polsce współpracy pomiędzy przedsiębiorcami, co wynika pewnie trochę z polskiej mentalności. Nie potrafimy współdziałać ze sobą, częściej  prowadzimy ostrą rywalizację niż współpracujemy i to jest największą słabością naszego rynku.

 

Wzmocnienie współpracy, będzie może kolejnym etapem rozwoju rynku TSL?
- Patrząc na rozwój gospodarki Niemiec, gdzie znajduje się siedziba naszej firmy, można taką tezę postawić. Oni są mistrzami w zrzeszaniu przedsiębiorstw i wypracowywaniu systemu współpracy na rynku, gdzie każdy wie gdzie jest jego miejsce i jakie ma prawa. Na pewno w Polsce zmierzamy w stronę konsolidacji rynku TSL i tego uniknąć się nie da, ale czy będzie to oznaczać lepszą współpracę, nie jestem przekonana.

 

Porównując nasz rynek do rynku niemieckiego, jak Pani ocenia rolę kobiet w branży TSL, jest większa czy mniejsza?
- Nie widzę różnicy, awans kobiet na stanowiska menedżerskie jak i zatrudnienie w TSL wiąże się z osobowością i kompetencjami. Z pewnością kobietom jest nieco trudniej niż mężczyznom, i to po obu stronach granic, godzić życie rodzinne i wychowywanie dzieci z życiem zawodowym i karierą. Branża TSL jest specyficzna i wymaga dużego zaangażowania oraz dyspozycyjności. Być może ten fakt powoduje, że nadal na wyższych stanowiskach menedżerskich są głównie panowie i to bez względu na kraj.

 

A jak Pani trafiła do branży TSL?
- Przez przypadek, zaczęło się od współpracy z firmą spedycyjną tuż po studiach, jako tłumacz. Potem zostałam asystentką zarządu tej firmy, a po przejściu szkoleń zaczęłam pracę na stanowisku spedytora i dalej już awansowałam na stanowiska kierownicze, na początku zarządzałam małymi grupami, potem większymi a dzisiaj całą firmą. Z wykształcenia jestem lingwistką. Kiedyś nie było kierunków studiów o profilu logistycznym czy spedycyjnym. Dzisiaj system kształcenia wygląda nieco inaczej, jest nowocześniejszy, chociaż brakuje połączenia nauki z praktyką, co jest jego minusem.

 

No właśnie, Sostmeier chętnie zatrudnia absolwentów. Co jest największą barierą dla młodych ludzi w pozyskaniu pierwszej pracy?
- Nasza firma nie stawia barier młodym ludziom, a raczej stara się ich wspierać. Jednakże wymagamy solidnej podstawy teoretycznej i określonych cech osobowościowych. Największym atutem zatrudniania młodych osób bez doświadczenia jest to, że uczą się bardzo szybko zawodu i nie mają żadnych nawyków.


Co uważa Pani za swój największy sukces?
- Z pewnością jest nim zdobycie wszechstronnej wiedzy, dzięki której mogę dzisiaj spokojnie zarządzać firmą. Dojście do tej wiedzy trwało długo i ta droga była dosyć trudna, ale dzisiaj to procentuje. Swój dorobek zawodowy w sensie sukcesu. postrzegam jako umiejętność składania różnych elementów w całość od przygotowania projektu, poprzez wykonawstwo, zarządzanie i całą obsługę administracyjną. Do sukcesów zaliczyłabym także wykreowanie wizerunku naszej firmy jako rzetelnego i zaufanego partnera zarówno dla klientów jak i innych firm z branży oraz zbudowanie profesjonalnego zespołu na gruncie wzajemnego szacunku, lojalności i uczciwości.

 

Czy trudno jest Pani znaleźć czas dla siebie?
- To wyzwanie dla każdej kobiety, która oprócz rodziny chciałaby jeszcze coś osiągnąć na polu zawodowym. To sztuka wyboru, coś za coś. Staram się nie przenosić tematów pracy na życie rodzinne. Wieczory i weekendy bezwzględnie poświęcam rodzinie i oddaję się swojej pasji, którą jest czytanie książek, a także wypady rodzinne, gotowanie oraz robótki ręczne, na które zazwyczaj nie starcza już czasu.

 

Dziękuję z rozmowę,
Beata Trochymiak
Pracujwlogistyce.pl

 

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.