Dodaj ogłoszenie o pracy


Scandinavian Express Poland

Rozmowa z Ewą Duks-Szymańską prezesem zarządu

Scandinavian Express Poland Sp. z o.o.

„Sky is the limit”

Dzisiaj wiele firm szuka niszy na rynku transportowym, Państwo znaleźli ją w … - Skandynawii, która w kilku aspektach różni się od Europy Środkowej czy Zachodniej. Przede wszystkim geografia -  przepływ masy towarowej do i z krajów skandynawskich z racji jej położenia odbywa się głównie przeprawami promowymi, które należą do korytarzy transportowych o ograniczonej pojemności, podatnych na różne zewnętrzne czynniki ryzyka. Ukształtowanie terenu, ostry klimat, częste zamknięcia dróg zimą – te elementy należy uznać za bariery prowadzenia działalności transportowej w dalekiej Szwecji czy Norwegii. Do tego dochodzą różnice społeczno-kulturowe, które mają zasadniczy wpływ na budowanie relacji biznesowych z skandynawskim partnerami, a w efekcie wiarygodność i skuteczność obsługi. W końcu mamy cały obszar formalno-prawny, bez znajomości którego płynność realizacji usług może być zagrożona w wyniku opóźnień czy dodatkowych nieprzewidzianych kosztów (jak choćby procedury odpraw celnych w Norwegii, rosnące wymagania wobec konkurencyjnych dla norweskich - firm transportowych z Europy Środkowej). Z drugiej jednak strony gospodarki państw skandynawskich należą do silnych i stabilnych, a firmy to zdyscyplinowani i terminowi płatnicy. Aby odnieść sukces na rynku skandynawskim trzeba poznać tę specyfikę i przede wszystkim – sprostać wysokim wymaganiom jakościowym.

Scandinavian Express działa od roku …. - 1993 roku, z siedzibą w Gdańsku. Na początku była to spółka spedycyjna. Pierwsze zlecenia dotyczyły organizacji drobnicowych przewozów importowych ze Szwecji. W ciągu kolejnych 20 lat działalności przedsiębiorstwo przeszło zasadniczą metamorfozę, rozwijając swój potencjał usługowy, zasięg operacyjny, a także rozrastając się organicznie. Dziś Scandinavian Express to niezależny operator logistyczny, który dysponuje nowoczesną i wielofunkcyjną flotą 80 zestawów o szerokim spektrum funkcjonalności (w tym również taborem wysoko specjalistycznym do przewozów ponadgabarytowych). Spółka posiada własne magazyny oraz oddziały w Skandynawii. Oferujemy pakiet usług spedycyjnych, transport drobnicowy, całopojazdowy, przewozy ponadnormatywne, logistykę magazynową oraz spedycję morską.

Szanse na rozwój firma upatruje w…. - Optymalizacji procesów wewnętrznych, efektywniejszym planowaniu aut przy jednoczesnej ekspansji rynkowej  w ramach przyjętej specjalizacji. Chcemy postawić na większą skuteczność w pozyskiwaniu klientów z grupy docelowej – budować długofalową współpracę z wymagającymi firmami z branż precyzyjnych i/lub o wysokiej wartości towaru, poszukujących sprawdzonych rozwiązań logistycznych i doświadczonego operatora w Skandynawii.  

Największym wyzwaniem w obecnym czasie dla firmy i rynku TSL w Polsce jest… - Presja klienta na cenę, a z drugiej strony rosnące koszty prowadzenia działalności. Z kolei dla Scandinavian Express największym wyzwaniem jest skutecznie sprzedać jakość. Niestety, nie wszyscy klienci potrafią przeliczyć, że „taniej” nie znaczy zawsze „bardziej opłacalnie”. Zwłaszcza w dłuższej perspektywie, z uwzględnieniem potencjalnych ryzyk czy utraconych korzyści wynikających z opóźnień, przestojów, uszkodzeń, reklamacji, etc. Naszym zadaniem i celem jest to, żeby klient znalazł w nas nie tylko dostawcę usługi lecz także partnera i eksperta, który potrafi wykazać i uzasadnić, że ponadprzeciętna jakość warta jest rozsądnej ceny, która w konsekwencji w krótkim okresie czasu przyniesie dla niego wymierne korzyści.

Scandinavian Express jako pracodawca – bardziej polski czy bardziej skandynawski… - Staramy się czerpać najlepsze praktyki z obu wzorców. Na rynku jesteśmy znani z atrakcyjnych warunków zatrudnienia oraz bogatego pakietu socjalnego. Jednocześnie firma stawia swoim pracownikom konkretne oczekiwania oraz cele do realizacji. Działamy w dużym tempie i pod presją czasu, a w takich warunkach sprawdzają się przede wszystkim ludzie, dla który praca w spedycji jest pasją, a ewentualne problemy - wyzwaniem. Zespół liczy obecnie 60 pracowników biurowych i 100 kierowców. Pracownikom dajemy rożne możliwości rozwoju, szkoleń i awansu. Proponujemy szereg dodatków motywacyjnych, nie tylko finansowych. Wzorem skandynawskich, partycypacyjnych modeli zarządzania, angażujemy pracowników niższych szczebli do interdyscyplinarnych zespołów. Specjaliści wspólnie z kadrą kierowniczą wypracowują wdrażane później rozwiązania. Podsumowując staramy się zachować równowagę pomiędzy celami i potrzebami firmy, a rozwojem i wielopoziomową motywacją pracowników.

Styl zarządzania firmą, charakteryzuje … - Nowoczesność i nieszablonowe myślenie. Jesteśmy jedną z nielicznych firm, która zatrudnia panie na stanowiskach kierowców i jedyną w Polsce, w której kobieta prowadzi zestawy ponadgabarytowe. Wykorzystujemy nowoczesne formy komunikacji, budujemy aktywne relacje ze społecznością fanów marki, wspieramy różne grupy pasjonatów, nie tylko z branży TSL. Działamy rozważnie, ale odważnie – jesteśmy niezależnym operatorem, a nie oddziałem korporacji zobowiązanym realizować politykę centrali, zatem dla nas - „sky is the limit”.

Innowacyjność Scandinavian Express widoczna jest w… - Wymagającym skandynawskim rynku, na którym działamy, a który to wymusza inwestycje w nowoczesny, niezawodny sprzęt. Stąd renomowane skandynawskie marki w naszej flocie – Volvo, Scania, najnowsze modele ciągników z silnikami EURO 5, komputerami pokładowymi, skanerami. Naczepy o dodatkowych funkcjonalnościach, własne innowacje technologiczne (aplikowane zwłaszcza w przewozach ponadnormatywnych). Centrum integrującym wszystkie procesy jest zaawansowany system informatyczny, który umożliwia nam efektywne planowanie, realizowanie, optymalizowanie dostaw jak i monitorowanie wskaźników oraz ich dalsze raportowanie do klientów.

Dziękuję za rozmowę
Beata Trochymiak

Scandinavian Express Poland Sp. z o.o:

  • firma powstała w 1993 roku i jest spółką z 100 proc. udziałem kapitału polskiego na początku zatrudniała kilka osób, świadczyła usługi spedycji drobnicowej
  • firma dzisiaj posiada oddziały w Polsce i Skandynawii,
  • świadczy usługi w zakresie spedycji i transportu przesyłek drobnicowych, całopojazdowych, ponadgabarytowych, a także logistyki magazynowej i spedycji morskiej,
  • posiada flotę 80 zestawów, w tym tabor specjalistyczny do przewozów ponadgabarytowych,
  • korzysta z systemów informatycznych we wszystkich kluczowych obszarach działalności, w tym planowanie i realizowanie zleceń spedycyjno-transportowych, finanse i księgowość, obsługa klienta.

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.