Konto pracodawcy

ANTRANS Anna Pacia

Rozmowa z Ireneuszem Pacia, współwłaścicielem firmy ANTRANS Anna Pacia

Stawiamy na rynku wschodnie

Firma powstała 20 lat temu i specjalizuje się w … Dokładnie w sierpniu tego roku obchodziliśmy 20-lecie firmy. W roku 1993 zakupiłem pierwszy ciągnik z naczepą i sam jeździłem jako kierowca, a żona prowadziła sprawy administracyjno-księgowe. Z roku na roku liczba pojazdów zwiększała się, ale przełom nastąpił w roku 2003, kiedy zakupiliśmy jednorazowo 10 nowych ciągników. Później zaczęliśmy kupować kolejne, aż doszliśmy do 40 pojazdów i ponad 50 podwykonawców w chwili obecnej. Co do specjalizacji, to zaczynaliśmy od transportu krajowego, w którym działaliśmy od 1993 r. do końca 1999 r. W roku 2000 weszliśmy na trasy międzynarodowe (kraje Europy Zachodniej), a także w usługi spedycyjne i ta specjalizacja pozostaje nadal jako trzon naszej działalności. W najbliższej przyszłości zamierzamy rozwinąć trasy na kierunkach wschodnich.

Załoga Antrans

Antrans obsługuje głównie branże … Przede wszystkim współpracujemy z branżą automotive, dla której dystrybuujemy części samochodowe, ale też pracujemy dla producentów sprzętu AGD, elektroniki oraz wozimy ładunki ciężkie takie jak stal. Są to transporty zarówno całopojazdowe jak i drobnicowe. Uruchomiliśmy też własne linie drobnicowe pomiędzy Polską a Włochami. Posiadamy niewielki magazyn cross-dockingowy (o pow. 1000 m2), w którym przeładowujemy towary z Włoch i dalej dystrybuujemy je na cały kraj.

Co z usługami magazynowymi i logistyką … Póki co, nie zamierzamy wchodzić w usługi magazynowania i przechowywania towarów, chociaż chcemy powiększyć dwukrotnie powierzchnię naszego magazynu do 2,5 tys. m2, ale związane jest to ze zwiększeniem liczby przeładunków w celu dalszej ich dystrybucji. Posiadamy też oddział spedycji w Katowicach, której to chcemy też poświecić więcej uwagi i bardziej rozwinąć.

Nowe kierunki rozwoju to … Jak już wspomniałem – stawiamy na rynki wschodnie i spedycję. Na początku wejście na Ukrainę, gdzie planujemy otworzyć oddział i pozyskać kooperantów. Na pewno będziemy chcieli wykorzystać nasze linie drobnicowe, czyli obsługę dostaw towarów, głównie z Włoch i dalszą ich dystrybucję do Rosji, Ukrainy, Białorusi, Kazachstanu.

Inwestycje dotyczą … Magazynu, o którym już wspomniałem. Wdrożyliśmy też system do monitorowania transportu - Atrom z funkcją autosat. Korzystamy z kart paliwowych oraz giełd ładunków. Wyposażamy naszych podwykonawców w systemy GPS. Inwestujemy tylko w te narzędzia, które będą w pełni wykorzystane w pracy, którą wykonujemy. Co dwa, trzy lata zamierzamy też wymieniać regularnie tabor na nowy.

Antrans jest zrzeszony w …. Nigdy nie byliśmy zrzeszeni w żadnej organizacji branżowej, ani samorządu gospodarczego w Polsce. Obserwując działalność tych organizacji uważam, że nie służą one rozwojowi rynku transportowego i nie dbają o polskiego przewoźnika. Z drugiej strony, od początku też naszej działalności, skupialiśmy się na kierunkach Europy Zachodniej, gdzie nie było tak dużych problemów biurokratycznych, jak np. przy trasach na kierunkach wschodnich i przynależność do organizacji umożliwiała wręcz wykonywanie usług transportowych. Żadna też z organizacji zrzeszająca przewoźników, czy to spedytorów, nie potrafi określić bezpośrednich korzyści z członkostwa w niej, więc ponoszenie opłat na składki (często sięgające kilku tysięcy złotych rocznie) bez konkretnego celu, wydaje się zbędnym wydatkiem.

Firma zatrudnia obecnie …. Około 60 osób oraz 40 na zasadzie kontraktów, czyli w sumie ok. 100 osób, w tym 57 kierowców.

Rozwój kadry w Antrans polega na … Szkoleniach i motywacji. Staramy się dobrych pracowników związać z firmą na długi czas. Uważam, że najlepszym systemem motywacyjnym są wynagrodzenia i premie. Na przykład dla kierowców wdrożyliśmy system wynagrodzeń związany z liczbą lat pracy w naszej firmie, czyli pierwsza podwyżka wynagrodzenia jest po trzech latach, ale oczywiście w między czasie taki kierowca ma szansę na premie. Dzięki temu od kilku lat nie mamy problemów z rotacją pracowników, a zwłaszcza w gronie kierowców. Cały czas ich szkolimy m.in. z ecodriving-u, prawa transportowego, w tym ADR, czasu pracy, aby nie było problemów z wykroczeniami, czy zachowaniem na europejskich drogach.  

Najbardziej w czasie kryzysu w latach 2008-2012 firmie doskwierały … Mała podaż ładunków, większa konkurencja i walka cenowa. Ale z drugiej strony kryzys wymusił na naszej firmie rozwój. Przemodelowaliśmy nieco biznes. Wprowadziliśmy więcej miejsc załadunku i rozładunku, dzięki czemu świadczymy usługi dystrybucji na szerszą skalę, a także rozwinęliśmy lepiej linie drobnicowe.

Zagrożenia i szanse w nadchodzącym roku 2014, upatrujecie w … Płatnościach, czyli dotrzymaniu ich terminów. W transporcie to największa zmora, co wyłożyło już niejedną firmę.  Niestety wiele firm spedycyjnych (tzw. kanapowych) działa fikcyjnie na giełdach ładunków i tylko po to, aby wykorzystać przewoźnika. Ochrona przed nimi, pomimo wielu zabezpieczeń ze strony giełd jest trudna i chyba niemożliwa do wyeliminowania. Zagrożeniem pozostaje też nadal walka cenowa o frachty. Natomiast największej szansy, powtórzę - upatrujemy w rozwinięciu tras na rynkach wschodnich. Ostatnio otrzymujemy sporo zapytań od kontrahentów o te trasy, więc tutaj widzę spore możliwości rozwoju.

Dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak

Firma rodzinna założona w 1993 r. przez Ireneusza i Annę Pacia, z siedzibą w Jeżówce k/Wolbromia (woj. Małopolskie). Antrans specjalizuje się w transporcie drogowym całopojazdowym, drobnicowym, dedykowanym na relacjach krajowych i międzynarodowych, w szczególności na trasie Polska - Włochy – Polska, oraz do/z Belgii, Holandii, Francji, Hiszpanii, UK. Firma świadczy też usługi spedycyjne. Posiada oddział Katowicach oraz magazyn cross-dockingowy o powierzchni 1000 m2. Ze względu na ciągle powiększającą się bazę klientów zamierza poszerzyć zakres działalności o trasy na Rosję, Ukrainę, Białoruś, Kazachstan. Na dzień dzisiejszy firma posiada 40 ciągników siodłowych wraz z naczepami typu firanka, wszystkie wyposażone w system nawigacji satelitarnej. Są to pojazdy marki DAF, Volvo, Renault. Antrans współpracuje z ponad 50 podwykonawcami. Obsługuje 200 kontrahentów. Rocznie: przewozi ponad  83 tys. ton ładunków, pokonuje dystans ponad 6,7 mln km, realizuje 3,6 tys. zleceń, jest sponsorem drużyny piłkarskiej ANTRANS KRÓLEWSCY.

kobiety w logistyce
Kobiety w zarządach firm - perspektywa globalna
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Co nas czeka w cyberbezpieczeństwie w 2019 roku?
Czy można i czy warto pożyczać licencję transportową?
Jak rozwiązać problem z brakiem rąk do pracy w branży TSL?
Inteligentne tachografy – co zmienią w pracy kierowcy?
Stan opon a bezpieczeństwo drogowe
Leasing samochodów w Polsce - kto straci na zmianach w prawie?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Polska jedną strefą inwestycyjną – jak zadziała w praktyce?
Jak zmiany klimatyczne decydują o zmianach na rynku nieruchomości logistycznych?
Znaczne spowolnienie tempa wzrostu e-handlu – czeka nas kolejna zmiana w sprzedaży towarów?
Czym firmy kuszą pracowników tymczasowych przed świętami kiedy brakuje rąk do pracy?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Volvo Trucks w kampanii “Strażacy – dziękujemy”!
Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął działalność – znany jest już skład za ...
Igor Reguski dyrektorem powierzchni logistycznych w BNP Paribas Real Estate
Axell stawia w Polsce na usługi magazynowe
Agility Logistics rozwija usługi dla branży kosmetycznej i perfumeryjnej
OT Logistics podsumował sezon żeglugowy 2018 na Kanale Gliwickim i Odrze
150 miejsc pracy w nowym magazynie ID Logistics w Woli Bykowskiej
Nowa siedziba szczecińskiego oddziału Rohlig Suus Logistics
Fracht FWO Polska rozbudowuje flotę podwykonawców w transporcie drogowym
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC