szukasz pracy w logistyce?
Prześlij swoje CV!
portal rozwoju kariery w branży tsl
Poznajmy Polskie Firmy TSL
Opłaty drogowe w Europie
Narzędzia pracy
Wywiady Debaty
Raporty
Personalia
ABC Zawodów TSL
Okiem Rekrutera
Kobiety w Logistyce
Poradnik Eksperta
Przegląd Tygodniowy
Szkolenia Warsztaty
Wyszukiwarka ofert pracy

Zawsze zależało nam na silnym zespole i wysokiej kulturze zarządzania

Wywiady/Debaty Pracujwlogistyce.pl

 

Zawsze zależało nam na silnym zespole i wysokiej kulturze zarządzania - rozmowa z Arkadiuszem Glinką prezesem zarządu Apreo Logistics SA

 

 

PwL: Dynamika rozwoju Apreo Logistics jest znacznie wyższa od pozostałych firm z branży TSL, co jest kluczem do tego sukcesu?
Arkadiusz Glinka: Pozycja wielu firm mierzona jest ich aktywami, a u nas najważniejsi są ludzie oraz wzrost wydajności pracy budowany na doświadczeniu i wspierany narzędziami, którymi dysponuje firma. Mamy w Apreo przekonanie, że cele, które realizujemy w ramach strategii firmy to nasza wspólna droga do sukcesu. Ludzie Apreo i firma Apreo to jedno. Stawiając na zespół stawiamy na silne relacje z naszymi klientami, bo to właśnie one decydują o rozwoju firmy. Punkt wyjścia jest jednak na poziomie pojedynczego człowieka i zespołu, bo bez dobrych ludzi nie da się utrzymać dobrych klientów.

 

 

PwL: Zdaniem Pana, najważniejsze w budowaniu pozycji firmy na rynku jest...
AG: Uczciwość komunikacyjna, również w systemie motywacyjnym, możliwość rozwoju indywidualnych kompetencji oraz otwartość managementu firmy na realizację nowych pomysłów pracowników, czyli szybkość komunikacji i szybkość podejmowania decyzji. Tylko w takich warunkach nie przegapi się szans, które wpływają na rozwój firmy.

 

PwL: Wiele firm z branży TSL boryka się z problemami kadrowymi i ciągłą rotacją pracowników, Apreo Logistics otrzymało w tym roku kilka wyróżnień jako dobry i przyjazny pracodawca, na czym polega polityka kadrowa w firmie?
AG: Nie można wszystkich firm z branży TSL sprowadzać do jednego mianownika. Praca firmy spedycyjnej, do której zalicza się nasza firma, oparta jest głównie na wiedzy i doświadczeniu ludzi i to oni są główną wartością. Od samego początku, jeszcze na etapie organizowania działalności firmy kładliśmy nacisk na budowę dobrze zgranego zespołu i dobrych relacji międzyludzkich. Nasze wyróżnienia w dziedzinie HR oraz dynamiczny rozwój firmy świadczą o tym, że jest to dobra strategia, bo ludzie ją doceniają i chcą z nami pracować. Zawsze zależało nam na utrzymaniu dobrej atmosfery w pracy i wyjątkowej kulturze zarządzania. Obecnie zatrudniamy 350 osób w całej grupie Apreo, dla porównania w zeszłym roku było to 150 osób. Zasady zarządzania oparte są na uczciwym dialogu w zespole pracowników, jasnym artykułowaniu czego oczekuje zarząd i jasnej ocenie tego, co zespół realizuje. To przynosi wymierne efekty w postaci realizacji celów biznesowych.

 

PwL: W jakim stopniu dobry i zadowolony pracownik wpływa na wyniki firmy?
AG: Mogę śmiało powiedzieć, że około 80 proc. wartości jaką nasza firma daje klientowi to praca, czyli wiedza i rzetelność naszych pracowników. W tej branży, która jest bardzo konkurencyjna, brand moim zdaniem zaczyna mieć wpływ na decyzję zakupową w drugiej, czy trzeciej kolejności, bo kluczowa jest jakość pracy. A tę można zapewnić tylko dzięki kompetencjom zespołu. Oczywiście ludzie muszą pracować dobrymi narzędziami, wspomagającymi i automatyzującymi przepływ informacji i danych, stąd nie sposób nie doceniać roli systemów informatycznych i generalnie wsparcia infrastrukturalnego.

 


PwL: Jak motywujecie pracowników do dobrej pracy, czy jest to wynagrodzenie?
AG: System motywacyjny jest aktualizowany raz w roku, bo stanowi istotne wsparcie w rozwoju spółki. Nazwaliśmy go LEO - od słów "lojalność" "efektywność" i "operatywność" rozumianej jako aktywność handlowa. Oczywiście uwzględniamy to, co dzieje się na rynku, w gospodarce, ale największą wagę przykładamy do własnej aktywności i nawiązywania stałych relacji z klientami oraz podwykonawcami. Staramy się tak angażować zespół w realizację celów strategicznych, abyśmy razem nadążali za zmieniającym się otoczeniem gospodarczym i nie przestawali być atrakcyjnym partnerem w oczach rynku. Niski poziom rotacji pracowników w Apreo nie jest efektem tylko finansowym, nie walczymy o pracowników wysokością wynagrodzenia, chociaż jest ono istotne. Pracownik może swoje wynagrodzenie kształtować w zależności od wyników indywidualnych, jak i grupowych. Myślę często, że dobry pracownik to dobry pracodawca, choć to stwierdzenie zwykle ma odwróconą kolejność.

 

PwL: Co wpływa na kompetencje pracowników, w jaki sposób je rozwijacie?
AG: Przede wszystkim staramy się rozwijać kompetencje liderów i kadry średniego szczebla, co pozwala ukierunkowywać rozwój każdego z zespołów. Dajemy liderom samodzielność, dostarczając wsparcie w zarządzaniu w postaci narzędzi. Zależy nam na tym, aby każdy zatrudniony miał jak największą satysfakcję z pracy w Apreo. Tak naprawdę nie ma innej drogi do utrzymania dynamicznego rozwoju organizacji. Taki rodzaj zarządzania nie polega na autorytatywnej decyzyjności, bo nie chodzi o władzę, tylko o autorytet. Rozwijając pracowników, rozwijam firmę, a ta z kolei staje się coraz atrakcyjniejszym miejscem pracy i tworzy nowe miejsca pracy.

 

PwL: W ciągu pół roku Apreo zwiększyło zatrudnienie o 200 osób, ale jest to efekt przejęcia pod koniec ubiegłego roku firmy Equus, czy w tym roku planujecie kolejne akwizycje na rynku i zwiększenie zatrudnienia?
AG: Zwiększenie zatrudnienia nie jest tylko efektem przejęcia grupy Equus, ale przede wszystkim rozwoju firmy. Nie wykluczamy dalszych akwizycji, ale nie chcę deklarować w jakim segmencie usług to nastąpi. Szukamy okazji i jeśli pojawi się interesująca transakcja wówczas się zastanowimy. Jednak głównie stawiamy na rozwój organiczny w ramach istniejącej struktury, czyli pracę nad wydajnością zespołu i nad rozwojem obszarów wykraczających poza biznes krajowy. Obecnie rozbudowujemy sieć zagraniczną. Otworzyliśmy pierwszy oddział w Niemczech i jest to pierwsza z planowanych lokalizacji w tym kraju. W planach mamy jeszcze uruchomienie swoich oddziałów w Anglii, Francji i Północnych Włoszech. Nie podam dat, ale być może już jesienią będziemy więksi.

 

PwL: Do zagranicznych oddziałów będziecie pozyskiwać pracowników z Polski czy miejscowych?
AG:  Zdecydowanie będziemy pozyskiwać tych, którzy znają lokalny rynek. Nie nastawiamy się na świeżych emigrantów z Polski, ale raczej na rynek ludzi którzy tam mieszkają i żyją tam na co dzień od lat. Z chęcią zobaczymy wśród pracowników ludzi z polskimi korzeniami, którzy komunikują się w języku polskim, co też ułatwi kontakt z polską siedzibą i zespołem. Znajomość kultury i rynku, jakiej będziemy szukać u nowych pracowników, ułatwi nam współpracę z klientami. Moim zdaniem praca w naszej firmie będzie atrakcyjną okazją dla osób, które mając wymagane przez nas doświadczenie zawodowe dodatkowo będą chciały mieć w pracy kontakt z krajem.

 


Życzę realizacji planów i dziękuję za rozmowę,
Beata Trochymiak
redaktor portalu
Pracujwlogistyce.pl

 

Info o rozmówcy:
Arkadiusz Glinka - Od 1999 roku związany z firmą Euroad/Vos Logistics Polska, gdzie pełnił funkcję IT managera. W 2007 roku wraz z Grzegorzem Bielowickim stworzył firmę Apreo Logistics. Od 2009 na stanowisku Prezesa Zarządu Apreo Logistics odpowiada za strategię i rozwój firmy. Arkadiusz Glinka łączy umiejętności menedżerskie z wiedzą na temat sektora TSL – potwierdzoną Certyfikatem Kompetencji Zawodowych uzyskanym w Międzynarodowym Transporcie Drogowym Rzeczy.  Ekspert z zakresu technologii informatycznych, z sukcesem przeszedł proces certyfikacji MCPD i MCDBA. Współtwórca systemu informatycznego SWIP, nagrodzonego w 2008 i 2003 roku w plebiscycie „Computerworld” prestiżowymi tytułami „Lider Informatyki 2008 w sektorze MSP” i „Lider Informatyki 2003 w kategorii Handel i Usługi”. Ukończył Politechnikę Warszawską na Wydziale Elektroniki i Technik Informacyjnych. Ma 37 lat.

Najczęściej czytane
news
Trendy HR i na rynku pracy w branży TSL w mijającym roku
news
Morski Port Gdańsk podsumował 10 miesięcy roku 2014
news
Potrzeba integracji środowiska agentów celnych
news
Po 100 tys. zł odprawy proponuje pracownikom zarząd PKP Cargo
news
Spedman Global Logistics już 25 lat na rynku polskim
Warto przeczytać
news
  Od 2 do 5 grudnia potrwają gry, podzielone na województwa. Przystąpić do niej może absolutnie każdy student logistyki, który choćby ... ▪ czytaj dalej
news
  Polacy nie zamierzają ograniczać swojego budżetu świątecznego. Na tegoroczne wydatki planują przeznaczyć 13 proc. więcej... ▪ czytaj dalej
news
  Podczas naszych szkoleń uzyskasz wiedzę praktyczną z zakresu organizacji dostaw ładunków transportem kolejowym oraz transportem morskim kontenerowym. ▪ czytaj dalej
news
  Co prawda restrykcje dyrektywy siarkowej dotyczą paliw morskich, to jednak wzrost stawek frachtowych może przełożyć się na koszty w transporcie drogowym ▪ czytaj dalej
news
  Jak daleko sięgną skutki wdrożenia dyrektywy siarkowej i kto za to zapłaci. Eksperci twierdzą, że wszyscy, a najbardziej ucierpi na tym  transport drogowy oraz intermodalny. ▪ czytaj dalej
news
  Polskie firmy transportowe mogą już zgłaszać się do I edycji nowatorskiego programu „Rewolucje TSL”. Wybrani uczestnicy mogą liczyć na... ▪ czytaj dalej
news
  Chcąc przybliżyć Państwu meritum tematyki III Forum Kobiet w Logistyce, wspólnie z Partnerami i naszymi ekspertami opracowaliśmy ... ▪ czytaj dalej
Partnerzy
Logistyka_a_jakosc_170.png
Transport_i_spedycja_170.png
logo_spedycje-170.png
moto_budowa_170.png
rzetelny_przewoznik_170.jpg
truck-auto_170.png
tsl_biznes_logo_170.png
warehouse_170.png
spinner
Strategiczni
Logistyka-infor-pl_170.png
eprzewoznik_170.jpg
etransport_170.png
spinner
Edukacyjni
WSL_170.png
mwslww_170.png
wscil_logo_170.png
spinner
Bądź na bieżąco! Zapisz się na naszą listę newsletterową. Szanujemy Twoją prywatność!
przegladtygodniowy
SlideBar

Chcesz się podzielić informacją, skomentować wydarzenie, bulwersuje cię jakiś problem, napisz o tym!

Napisz artykuł
SlideBar