„Cała prawda o polskim CSR" to pierwsze w Polsce badanie społecznej odpowiedzialności biznesu w małych, średnich i dużych przedsiębiorstw, przeprowadzone przez PARP. W związku z podejmowanymi i planowanymi działaniami administracji publicznej w zakresie promowania oraz wspierania praktyk w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz odpowiedzialnego biznesu, należało zbadać świadomość idei odpowiedzialności społecznej oraz analizę stanu wdrażania standardów CSR w polskich przedsiębiorstwach. Dotychczasowe badania w obszarze CSR skupiały się na dużych firmach, bądź na samej znajomości zagadnienia, pomijając przedsiębiorstwa małe i średnie.
Przeprowadzone przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) w grudniu 2011 roku badanie „Ocena stanu wdrażania standardów społecznej odpowiedzialności biznesu wraz z opracowaniem zestawu wskaźników społecznej odpowiedzialności w mikro, małych, średnich i dużych przedsiębiorstwach” jest największym i najbardziej kompleksowym badaniem przeprowadzonym dotychczas w Polsce dotyczącym stanu wdrażania społecznej odpowiedzialności biznesu. Oparcie jego metodologii o normę ISO 26000, która jest nowym dokumentem, ale też kompleksowo ujmuje zagadnienie społecznej odpowiedzialności i integruje zasady i zapisy dotychczas istniejących wytycznych i standardów, pozwala zapewnić, że badanie zostało przeprowadzone w odniesieniu do najlepszej praktyki międzynarodowej. Ważnym elementem badania, jest ujęcie w próbie zarówno firm mikro, małych i średnich jak i dużych.
Z badania wynika, że pojęcie „społeczna odpowiedzialność biznesu” zna jedynie 1/3 przedstawicieli firm działających w Polsce. Spośród siedmiu obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu, za szczególnie ważne 74proc. firm uznało relacje z konsumentami; 72proc. firm uznało relacje z pracownikami; 2/3 firm uznało organizację pracy w firmie; ponad połowa firm uznała uczciwe praktyki rynkowe.
Korzyści z realizacji CSR dostrzega 60proc. firm, bez względu na to czy realizują działania społecznie odpowiedzialne czy nie. Ponad połowa uczestników badania zapytana o plany związane ze zwiększeniem zaangażowania w którymś z obszarów społecznej odpowiedzialności biznesu w perspektywie najbliższych 12 miesięcy, uważa, że to co robi jest wystarczające. Niespełna 1/3 firm spośród tych, które planują zwiększyć zaangażowanie w wybranych obszarach CSR zamierza stosować określone normy lub standardy społecznej odpowiedzialności biznesu. Firmy uczestniczące w badaniu wskazują na pewne działania, które w ich opinii, instytucje państwowe, administracja rządowa mogłyby podjąć aby pomóc firmom wdrażać i realizować idee społecznej odpowiedzialności biznesu. Te działania to m.in.:
- Obniżenie/zniesienie podatków lub wprowadzenie ulgi podatkowej dla przedsiębiorców upowszechniających, wdrażających idee CSR
- Uproszczenie, modyfikacja, ujednolicenie przepisów, norm, procedur obowiązujących przedsiębiorców;
- Upowszechnianie i promowanie idei CSR oraz podejmowanie akcji informacyjnych dotyczących odpowiedzialności społecznej, które przybliżą przedsiębiorcom kwestie CSR i przekonają o korzyściach dla firm płynących ze stosowania zasad społecznej odpowiedzialności w biznesie.
Badanie objęło zarówno ogólnopolską próbę przedsiębiorców (n=850) jak również próbę beneficjentów (n=400) wybranych Działań PO IG, wdrażanych przez PARP. Badaniem zostali objęci beneficjenci tych Działań, których celem było zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności przedsiębiorstw.
(źr. PARP, raport można pobrać na stronie: http://badania.parp.gov.pl/files/74/75/77/13079.pdf)