84 proc. menedżerów CSR z krajów Europy Środkowej uważa, że biznes przyczynił się do rozwiązania palących problemów społeczno-gospodarczych, w tym wyzwań związanych z ochroną środowiska czy bezrobociem. W Polsce wskaźnik ten wynosi jedynie 65 proc. – wynika z raportu Deloitte “How CSR has influenced Central European societies and economies. Lessons learnt and future trends”.
Menedżerowie CSR z Europy Środkowej podkreślają przede wszystkim rolę biznesu w łagodzeniu problemów związanych z ochroną środowiska, a także we wspieraniu edukacji oraz w walce z bezrobociem. Są to kluczowe problemy, w które biznes powinien się ich zdaniem angażować także w przyszłości. Badani oczekiwaliby większej niż dotychczas aktywności w walce z korupcją. Wśród kluczowych korzyści z działań CSR wymieniają wzrost zaangażowania pracowników (65 proc.), poprawę reputacji (55 proc.) i poprawę relacji ze społecznościami lokalnymi (53 proc). Menedżerowie CSR największych szans rozwoju społeczno-gospodarczego swoich krajów upatrują w oddziaływaniu biznesu na wzrost konkurencyjności gospodarki (96 proc.), wpływie przedsiębiorstw na poprawę aktywności zawodowej (94 proc.), a także ich wpływie na kształtowanie gospodarki opartej na wiedzy i kapitale intelektualnym (91 proc.). Zdecydowana większość z nich uważa, iż w najbliższych latach modele biznesowe firm zmienią się (86 proc.), a znaczącym bodźcem tych zmian będzie presja klientów, którzy coraz częściej oczekiwać będą od rynku produktów i usług społecznie odpowiedzialnych (75 proc.).
76 proc. menedżerów wierzy w dalszy rozwój CSR w Europie Środkowej. Zarazem jednak uważa, że może pojawić się kilka przeszkód na drodze tego rozwoju, wśród których wymienili: błędne postrzeganie idei CSR jako formy działań sponsoringowych (59 proc), brak zachęt ze strony administracji publicznej (52 proc.) oraz niechęć biznesu do inwestowania funduszy w działania CSR (46 proc.).
Badanie Deloitte „Menedżerowie CSR w Europie Środkowej” zostało przeprowadzone wśród menedżerów odpowiedzialnych za CSR w Czechach, Słowenii, Bułgarii, Kosowie, Rumunii, Serbii, na Węgrzech, Słowacji, Litwie oraz Łotwie. Jest ono częścią badania Forum Odpowiedzialnego Biznesu, które w ramach obchodów 15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce przeprowadziło analogiczny przegląd wśród polskich menedżerów CSR. Zarówno badanie polskie, jak i środkowoeuropejskie pokazuje wpływ praktyków CSR na szerzenie tematyki odpowiedzialnego biznesu w firmach oraz ich obserwacje dotyczące pozytywnego oddziaływania CSR na kondycję społeczno-gospodarczą poszczególnych krajów.
"Menedżerowie CSR" to badanie Forum Odpowiedzialnego Biznesu, największej i najdłużej działającej polskiej organizacji pozarządowej, która zajmuje się koncepcją CSR w kompleksowy sposób. W tym roku, czyli roku jubileuszu 15 lat partnerstwa na rzecz CSR w Polsce, odbyła się kolejna część badania. Partnerami tego badania są Deloitte i PBS. Badanie w krajach Europy Środkowo-Wschodniej z wyjątkiem Polski zostało zrealizowane przez Deloitte.
(źr. Deloitte)