Konto pracodawcy

Spedytor morski

 

Spedytor morski (ang. oceanfreight forwarder)


- Dzień pracy zaczynam od sprawdzenia skrzynki e-mailowej. Jestem łącznikiem pomiędzy klientem a moim zleceniodawcą (gdyż nie jest nim klient w Polsce) oraz pozostałymi uczestnikami łańcucha transportowego. Mówiąc jednym zdaniem spinam morski proces transportowy w całość. - wyjaśnia na czym polega praca spedytora morskiego Mariusz Golis  Oceanfreight Forwarder DHL Global Forwarding Sp z o.o

 

Obowiązki
Otrzymując zlecenie od klienta, spedytor powinien sprawdzić jakie informacje są mu potrzebne, aby dokonać wszelkich czynności w celu zorganizowania procesu dostawy. - Na początku trzeba zebrać pełną informację od klienta o jego potrzebach, w razie potrzeby doprecyzować i wyjaśnić szczegóły. Mając już wszystkie dane trzeba zaplanować i zaproponować Klientowi rozwiązanie transportowe. - wyjaśnia Mariusz Golis.
Do obowiązków spedytora należy więc kontakt z podmiotami, które będą brały udział w łańcuchu dostawy tj.:
- z armatorem - w celu uzyskania powierzchni ładunkowej na statku i dokonanie tzw. booking-u (czyli rezerwacji) odpowiedniej ilości powierzchni w ładowni statku,
- z przewoźnikiem drogowym lub kolejowym - w celu odebrania/dostarczenia ładunku bezpośrednio od/do klienta z/do portu.

Kolejny element należący do obowiązków spedytora morskiego to przygotowanie dokumentów transportowych, które będą towarzyszyły przesyłce w drodze. W tym celu spedytor musi uzyskać od swojego Klienta wszystkie niezbędne dokumenty handlowe dotyczące przesyłki. Spedytor powinien więc wiedzieć jak ocenić poprawność dokumentów handlowych oraz jak znaleźć w nich odpowiednie informacje, które są potrzebne do nadania towaru. Powinien również orientować się w dokumentach opisujących towary niebezpieczne (tzw. IMO). Jeśli Klient upoważnił firmę do przedstawicielstwa celnego Spedytor organizuje też odprawę celną zlecając ją agentowi celnemu (dobrze, jeśli spedytor posiada przynajmniej podstawą zwiedzę z zakresu prawa celnego). Mając wszystkie niezbędne dokumenty spedytor przygotowuje instrukcję konosamentową dla armatora - czyli informację o ładunku przed wypłynięciem statku tj. waga kontenera, ilość i rodzaj opakowań oraz informację kto jest nadawcą i odbiorcą towaru – te dane są potrzebne armatorowi do wystawienia jego konosamentu lub morskiego listu przewozowego. Jeżeli klient wymaga dodatkowo ubezpieczenia towaru, spedytor powinien wiedzieć jak tego dokonać. A w przypadku akredytywy bankowej, uzupełnić draft certyfikatu ubezpieczyciela niezbędny dla banku Klienta. Ostatnia i najważniejsza czynność to umiejętność wypełniania konosamentu morskiego lub morskiego listu przewozowego na podstawie dokumentów handlowych i ewentualnej instrukcji konosamentowej od Klienta. - Wraz z doświadczeniem i obsługą różnych załadunków nabiera się wprawy i wiedzy z tego zakresu. - zapewnia Mariusz Goils.

 

Predyspozycje i wykształcenie
Ważną cechą w tym zawodzie jest systematyczność i rzetelność. Podstawą jest znajomość przynajmniej w stopniu komunikatywnym języka angielskiego, odporność na stres i działania pod presją czasu. 
- Mamy wyznaczone przez armatora "dead liny" np. na dostarczenie towaru na statek,  na dostarczenie instrukcji konosamentowych, na dokonanie odprawy celnej itd. - z tym wszystkim trzeba uporać się w odpowiednim czasie. W tym zawodzie trzeba nauczyć się systematyzowania pracy i wykonywanych czynności, układając je według priorytetów. - radzi Mariusz Golis.
Istotną cechą w tym zawodzie jest też dobra komunikatywność i umiejętność nawiązania dobrego kontaktu z Klientem. Jeśli chodzi o wykształcenie, to wykształcenie wyższe jest raczej pożądane, ale nie jest konieczne, jak też nie jest wymagane wykształcenie kierunkowe. 
- Ukończyłem studia ekonomiczne na Uniwersytecie Łódzkim, a także podyplomowe studia logistyczne. Rozpoczynając pracę w DHL GF nie miałem wcześniej nic wspólnego ze spedycją. - mówi Mariusz Golis.

 

Pomimo, że praca jest stresująca, to jednak daje dużo satysfakcji. W tej pracy można się wiele nauczyć i poznać ciekawych ludzi. Chcąc osiągnąć samodzielność w tym zawodzie potrzebne jest co najmniej roczne doświadczenie, ale zdarza się, że nawet po kilku miesiącach niektórzy są w stanie samodzielnie piastować stanowisko spedytora morskiego.

 

(Opr. BT na podst. info DHL Global Forwarding)

 

Szukasz pracy w zawodzie Spedytora zobacz oferty pracy: wszystkie oferty pracy w spedycji 

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
reklama
Jak stworzyć prywatną giełdę ładunków?
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Dzień wejścia w życie Unijnego Kodeksu Celnego – dniem żałoby!?
Inwestycje na rynku nieruchomości komercyjnych – ich wielkim beneficjentem Polska?
Znane są już ostateczne zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic buduje nowy magazyn w Lućmierzu
Kuehne + Nagel otworzył w Chile hub logistyczny dla farmaceutyków
7R Park Tczew zyskuje kolejnego klienta
Kształcenie kierowców w porozumieniu z Forum Transportu Drogowego
Spółka OT Logistics uruchomiła nową linię żeglugową na Łabie
Na 25-lecie firmy Volvo wypuszcza na rynek edycję specjalną ciągnika FH
Jak Dachser kontroluje lotnicze cargo?
Najbardziej energooszczędny magazyn świata powstaje w Tilburgu
Logmaster otworzył nowy oddział pod Warszawą
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC