Konto pracodawcy

Dobrego kierowcę z uprawnieniami zatrudnię!

 

Rynek pracy kierowców podlega wyjątkowo dużej fluktuacji. Oprócz typowej sezonowości, związanej ze zmianą podaży i popytu ładunków do przewozu, wpływ na pozyskanie kierowców ma także otwarcie nowych rynków pracy na terenie UE. Obecnie w związku ze spowolnieniem gospodarczym można zaobserwować niewielką nadpodaż kierowców na rynku pracy, chociaż z drugiej strony brakuje doświadczonej kadry, a tej bez doświadczenia też nie przybywa. Pracodawcy szukają sposobu na stabilność zatrudnienia wykwalifikowanych kierowców.

- Powodów tego stanu rzeczy jest wiele. Brak jest szkół zawodowych kształcących przyszłych kierowców - mechaników, a koszt zdobycia odpowiednich uprawnień jest wysoki i bez stosownych dotacji dostęp do nich jest mocno ograniczony. Rotacja zatrudnienia wśród kierowców z wieloletnim doświadczeniem jest niewielka, a dodatkowo konkurencję dla rodzimego rynku pracy stanowią firmy z Europy zachodniej, które chętnie zatrudniają kierowców zza wschodniej granicy - wyjaśnia Jacek Janus dyrektor ds. eksploatacji pojazdów w Grupie Delta Trans.

- Należy dodać, że przedsiębiorcy przyjmują do pracy tylko przygotowanych kierowców do zawodu wraz z ważnymi uprawnieniami, łącznie z ADR. Z drugiej strony wykwalifikowani kierowcy oczekują wygórowanych wynagrodzeń, gdzie pracodawca w dobie wysokich kosztów utrzymania i niskich frachtów może tylko zaproponować określoną kwotę plus należności z tytułu podróży służbowych tzw. diety -  komentuje Kornelia Lewandowska prezes Górnosląskiego Stowarzyszenia Przewoźników Drogowych.
Kierowcy, jak każda grupa zawodowa cenią sobie przede wszystkim ciągłość i pewność zatrudniania, poszukują solidnych, uczciwych pracodawców, którzy oferują przejrzystość systemu wynagrodzeń oraz dodatkowo przestrzeganie przepisów dotyczących czasu pracy.

Znaleźć i zatrzymać dobrego kierowcę

Teoretycznie każdy kto posiada uprawnienia kategorii C+E, odpowiednie szkolenia oraz ważne badania jest kandydatem na zawodowego kierowcę. Ale w tym zawodzie liczy się głównie doświadczenie i dodatkowe uprawnia oraz osobowość.
- Podczas zatrudniania kierowców szczególną uwagę zwracamy na doświadczenie oraz staż pracy. Mile widziane są referencje z poprzednich firm oraz nastawienie na długoterminową współpracę. Ze swojej strony oferujemy okresowe szkolenia podnoszące kwalifikacje. Jednak z uwagi na specyfikę działalności jak transport międzynarodowy najchętniej przyjmujemy osoby, dla których pojęcie „kierowca ciężarówki” to nie tylko wykonywany zawód ale przede wszystkim pewna godna postawa i styl życia - wyjaśnia Wojciech Czacharowski kierownik działu spedycji krajowej w Gdańsku Skat Transport Sp. z o.o.

Znaleźć dobrego kierowcę to jedno wyzwanie, a zarządzać całym zespołem kierowców, aby ich zatrzymać w firmie to kolejne. Jak wskazują pracodawcy najważniejsze w zarządzaniu kierowcami jest przede wszystkim pozyskanie i utrzymanie wysoko wykwalifikowanej kadry, a więc wypracowanie też odpowiednich relacji na styku pracownik - pracodawca.

- Oprócz atrakcyjnego wynagrodzenia stawiamy przede wszystkim na podmiotowe traktowanie kierowcy. Indywidualne podejście do każdego z nich pozwala planować długotrwałą współpracę w stabilnych warunkach. Mając świadomość, że miejsce pracy kierowcy jest dosłownie jego „drugim domem” nasze pojazdy oddawane do użytku są nowe – średnia wieku taboru to 1,5 - 2 lata. Zapewniając szkolenia dajemy też możliwość dalszego rozwoju zawodowego - dodaje Wojciech Czacharowski ze Skat Transport Sp. z o.o.
- O kwalifikacjach kierowców świadczą też Dyplomy IRU, o które mogą ubiegać kierowcy zawodowi i które są cenione w ich gronie. Dyplomy takie dodają prestiżu i umacniają autorytet w środowisku. Wyróżnienia te stanowią swoiste świadectwa rzetelności i kompetencji kierowców, ich doświadczenia i wiarygodności zawodowej. Dla pracodawcy oznacza to współpracę z doświadczonymi, przestrzegającymi przepisów prawa kierowcami, którzy poza dbałością o powierzane ładunki i ekonomikę jazdy, wykazują wysoką kulturę osobistą w kontaktach z klientami i dbałość o terminowość dostaw - mówi Jacek Janus z Delta Trans.

Zatrudnienie profesjonalnej kadry jest dzisiaj największym wyzwaniem każdego pracodawcy, gdyż to właśnie pracownicy w dużym stopniu wpływają na wizerunek firmy i pozwalają na utrzymywanie pozytywnych relacji z klientami. Niestety w dobie ciągle wzrastających kosztów zatrudnienia, jak i prowadzenia działalności transportowej wypracowanie warunków pracy zadowalających obie strony (pracownika i pracodawcę) staje się największych wyzwaniem.

(Opr. Beata Trochymiak, Anna Galewska)

Plusy i minusy pracy w zawodzie kierowcy (poniższe cytaty pochodzą z forum etransport.pl)

"Jak w każdej branży wszystko zależy od tego do jakiej firmy się trafi, poza tym same prawko nie wystarczy, żeby dostać dobrą pracę trzeba znać język, trochę mechaniki no i mieć trochę szczęścia."

"Żeby pracować jako kierowca, trzeba wielkiego samozaparcia i pokory, trzeba  kochać tę pracę. Pracuję już ponad 30 lat w tym fachu i zawsze mam wątpliwości. Zawód ten niszczy życie rodzinne, sporo jest wśród nas rozwodników, bo ktoś nie wytrzymał. Jeśli chodzi o zarobki to nie zarabiamy zbyt dużo, wiem że zaraz podniosą się głosy że kłamie, ale pisze to na bazie własnych doświadczeń. Co z tego że otrzymujemy diety, one nie są nigdzie ewidencjonowane, to jest płaca pod stołem, ona nie wchodzi do opodatkowania i do ZUS."

"Niskie zarobki, praca po 15h i więcej, duża odpowiedzialność za stan i ilość towaru na naczepie, za sprzęt, jazda z towarami niebezpiecznymi (ADR), częste kontrole, duże prawdopodobieństwo otrzymania mandatu, nagminny mobbing, brak możliwości awansu, czekanie na kolejne zlecenie transportowe po 24h i więcej (oczywiście nie zawsze), obciążenia za nieuzasadnione przejechane kilometry, połączenia telefoniczne, ponadnormatywne zużycie paliwa, etc. - to nieprzyjemności z którymi trzeba liczyć się w zawodzie kierowca."

"Na rynku pracy jest ogromny nadmiar ludzi z uprawnieniami do kierowania ciężarówkami, a to skutkuje wyższą konkurencją i niższymi dochodami kierowców. Duża w tym zasługa Powiatowych Urzędów Pracy, które na siłę wysyłały osoby bezrobotne, nie posiadające odpowiednich predyspozycji do podjęcia tego typu pracy na kursy PJ i kwalifikacji wstępnej. Przeciętne, niskie wykształcenie kierowców sprawia, że nie są oni konkurencyjni na rynku pracy więc pozostają na tym stanowisku nawet za cenę niższych dochodów, mając świadomość tego, że mogą sobie nie poradzić w innej branży."

 

Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
reklama
Jak stworzyć prywatną giełdę ładunków?
Obowiązek montażu tachografów w pojazdach poniżej 3,5 tony? - CORTE zgłasza uwa ...
Transport poniżej 3,5 tony - prawa i obowiązki
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Dzień wejścia w życie Unijnego Kodeksu Celnego – dniem żałoby!?
Inwestycje na rynku nieruchomości komercyjnych – ich wielkim beneficjentem Polska?
Znane są już ostateczne zmiany w dyrektywie o delegowaniu pracowników
Co trzeci pracownik powyżej 50 roku życia czuje się wykluczony z pracy!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
FM Logistic buduje nowy magazyn w Lućmierzu
Kuehne + Nagel otworzył w Chile hub logistyczny dla farmaceutyków
7R Park Tczew zyskuje kolejnego klienta
Kształcenie kierowców w porozumieniu z Forum Transportu Drogowego
Spółka OT Logistics uruchomiła nową linię żeglugową na Łabie
Na 25-lecie firmy Volvo wypuszcza na rynek edycję specjalną ciągnika FH
Jak Dachser kontroluje lotnicze cargo?
Najbardziej energooszczędny magazyn świata powstaje w Tilburgu
Logmaster otworzył nowy oddział pod Warszawą
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC