Konto pracodawcy

Jak zostać kierowcą pojazdu ciężarowego?

 

Jak zostać kierowcą pojazdu ciężarowego? - wyjaśnia Anna Piwowar, specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w ND Polska

Aby zostać zawodowym kierowcą samochodu ciężarowego należy spełniać określone warunki i zdobyć odpowiednie umiejętności. Pierwszy krok to zdobycie prawa jazdy kategorii C lub C+E . Aby przystąpić do kursu na prawo jazdy tych kategorii (czyli uprawniające do prowadzenia pojazdów ciężarowych) należy posiadać już prawo jazdy kategorii B. Uprawnienia do prowadzenia ciężarówki, czyli auta o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony można uzyskać już w wieku 18 lat, jednakże osoba  w tym wieku musi przejść dłuższe szkolenie, w celu zdobycia uprawnień na kierowcę zawodowego.
Po zdobyciu prawa jazdy C lub C+E należy skończyć odpowiednie szkolenia. Kwalifikacja wstępna (oraz kwalifikacja wstępna przyspieszona) dotyczy wszystkich kierowców posiadających prawo jazdy kategorii C, wydanego po 10 września 2009 roku (włącznie). 18-letni kandydat na kierowcę zawodowego musi ukończyć szkolenie (trwające 280 godzin) i zdać egzamin z kwalifikacji wstępnej. Natomiast osoba, która ukończyła  21 lat  musi uzyskać kwalifikację wstępną przyśpieszoną. Szkolenie w tym przypadku trwa 140 godzin. Celem kursu kwalifikacji wstępnych lub wstępnych przyspieszonych jest przygotowanie kierowców do przewożenia rzeczy i podniesienie ich kompetencji zgodnie ze standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Kierowcy poznają wybrane zagadnienia z przepisów o ruchu drogowym, uczą się racjonalnego kierowania pojazdem, poznają zasady bezpieczeństwa w transporcie drogowym. To jednak nie koniec. Zawodowy kierowca uczy się cały czas. Raz na pięć lat jest zobowiązany odbyć szkolenie okresowe.
 
Koszty uprawnień
Zdobycie zawodowego prawa jazdy jest kosztowne. Wprowadzenie kursów kwalifikacji wstępnych jeszcze bardziej podniosło koszt zdobycia uprawnień do kierowania samochodem ciężarowym. Cena takiego kursu waha się obecnie w przedziale od 5 tys. zł do nawet 7 tys. zł. Kandydat na zawodowego kierowcę musi także  poddać się badaniom lekarskim. Przeprowadza je tylko lekarz uprawniony do badania kierowców. Lekarz orzeka czy kandydat nadaje się do prowadzenie wielotonowego auta. Swoją opinię lekarz wydaje również na podstawie orzeczenia psychologicznego.
Kto może zostać zawodowym kierowcą?
Ze względu na specyfikę, zawód kierowcy wymaga szczególnych predyspozycji od kandydatów. Podstawa to bardzo dobra znajomość przepisów prawa o ruchu drogowym oraz budowy i stanu technicznego pojazdu. Niezwykle ważne są również takie cechy jak: spostrzegawczość, zdolność do koncentracji i podzielność uwagi, dobra orientacja w terenie, elastyczność oraz wysoka odporność na stres.  Dodatkowym atutem w zawodzie kierowcy ciężarówki jest również wykształcenie związane z mechaniką samochodową.
 
Ten zawód się opłaca
Zarobki kierowców samochodów dostawczych pracujących w lokalnym transporcie są zazwyczaj stałe i wynoszą, w zależności od regionu i firmy od 1800 zł do 3500 zł netto. Z kolei przedsiębiorstwa zatrudniające kierowców pracujących w transporcie
międzynarodowym naliczają pensje w zależności od ilości przejechanych kilometrów lub diety płaconej za każdy dzień pobytu poza granicami kraju. Zarobki wtedy wahają się od 3000 zł do nawet 5500 zł  netto za minimum 3 tygodnie pracy za granicą.
 
Kierowca w ND Polska
ND Polska kładzie szczególny nacisk na jakość pracy i fachowość kierowców. Obecnie zatrudniamy ok 720 profesjonalistów na stanowisku kierowca międzynarodowy. Wybierając kandydatów do obsługi transportu międzynarodowego ND Polska ma konkretne i jasno określone wymagania. Zawodowy kierowca musi legitymować się przynajmniej dwuletnim doświadczeniem jako kierowca ciężarówki na trasach międzynarodowych. Sprawdzamy jego referencje u poprzednich  pracodawców, które oczywiście muszą być nienaganne. Następnie kandydat musi przestawić aktualne zaświadczenie o niekaralności. Kładziemy nacisk również na takie cechy charakteru jak: odpowiedzialność, odporność na stres oraz uczciwość. Dopiero jeżeli kandydat spełnia wszystkie wymagania stawiane przez ND Polska zostaje zaproszony na rozmowę kwalifikacyjną. Na tym etapie sprawdzamy jego wiedzę z przepisów transportowych, przeprowadzamy wywiad, którego celem jest poznanie zdobytych dotąd kwalifikacji oraz motywacji do pracy z nami. Kierowca odbywa również jazdę testową, która sprawdza jego umiejętności techniczne kierowcy oraz bezpieczeństwo i jakość jazdy. Jeśli kandydat pomyślnie przejdzie tą część rekrutacji zostaje zaproszony na kilkudniowe szkolenie w siedzibie firmy. Podczas tego szkolenia bardziej szczegółowo sprawdzamy jego umiejętności techniczne oraz wiedzę teoretyczną z zakresu przepisów ruchów drogowego. Na podstawie wyniku testu z wiedzy o przepisach oraz jazdy kończącej szkolenie podejmujemy decyzję o podjęciu współpracy z danym kandydatem. Kierowcy rozpoczynając pracę w ND Polska, oraz w trakcie zatrudnienia  uczestniczą w wielu szkoleniach dotyczących bezpieczeństwa i techniki jazdy. Stale zapoznają się z wzorową obsługą klienta. Firma przykłada dużą wagę do taboru. Obecnie posiada aż 500 ciągników. Dbając o jakość i niezawodność naszych usług, a także szanując to, że auto  jest drugim domem naszego kierowcy, maksymalnie po 4 latach auta są wymieniane na nowe.
Praca kierowcy auta ciężarowego na trasach międzynarodowych wymaga wielu poświęceń, w szczególności chodzi o rozłąkę z rodziną, trwającą czasem nawet do 3 lub 4 tygodnie. Jednakże z drugiej strony zawód ten należy do dobrze opłacanych, a jednocześnie  daje możliwości poznania wielu nowych, ciekawych ludzi i miejsc.
 
Typowy dzień pracy kierowcy pojazdu ciężarowego w ND Polska

6:00-7:00 Kierowca rozpoczyna pracę: obchód auta oraz sprawdzenie sprawności pojazdu, następnie wyjeżdża do klienta

8:00  Po przybyciu na rozładunek kierowca kontaktuje się z koordynatorem transportu i podaje stan licznika auta
9:00 Kierowca ponownie kontaktuje się z koordynatorem informując go jak przebiega rozładunek (zwykle trwa ok. 2h), w razie kłopotów prosi o interwencję. Przyjmuje od koordynatora informację z danymi o załadunku
11:00 Kierowca przybywa na załadunek, informuje o tym koordynatora i wysyła smsa za stanem licznika
13:00 Przerwa obiadowa
14:00 Kierowca kontaktuje się z koordynatorem w celu uzyskania informacji o załadowanym towarze: data, miejsce, godzina rozładunku
16:30 Kierowca otrzymuje informację od koordynatora ze zleceniem na następny dzień
Zobacz także:
kobiety w logistyce
Kobiety za kierownicą łagodzą obyczaje?
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Kiedy tachograf odmawia posłuszeństwa – co zrobić?
Kary administracyjne w systemie SENT – przewozy kolejowe
Kontrola trzeźwości za granicą – wynik badania może być wyższy niż w Polsce! ...
Koszty nietrafionej rekrutacji są ogromne - jak tego uniknąć?
Zmiany w prawie – tachografy konkretne rozwiązania! Cz.2
Transport i spedycja drogowa - najnowsze zmiany w prawie cz. 1
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Eksport na Wschód - przedsiębiorcy zabezpieczają tylko kilka procent dostaw i tracą
Rynek magazynowo - logistyczny w Polsce przeżywa prawdziwy rozkwit
Co dręczy polską branżę transportową w 2018 roku?
Eksport drobiu do Chin z szansą na wzrost
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Sportowcy z InPost Athletic Team mistrzami Europy 2018!
Dachser stawia na rozwój swojej sieci w Indiach
Ekol Polska rozszerza współpracę z Regattą
Kuehne + Nagel przejął kolejną firmę – tym razem specjalizującą się w obsłu ...
Lotnisko w Jasionce bije kolejne rekordy w obsłudze liczby pasażerów
SKAT Transport nagrodzony „EKOJANOSIKIEM – Zieloną Wstęgą Polski”
Słabe wyniki Deutsche Bahn za I półrocze – spadek przewozów cargo
FM Logistic operatorem logistycznym firmy ETi European Food Industries
Nowe połączenie intermodalne na trasie Polska - Rumunia
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC