Konto pracodawcy

O „must have” w logistyce i wyzwaniach branży TSL

Rozmowa z Arkadiuszem Glinką, dyrektorem transportu C.H. Robinson na Europę Środkowo-Wschodnią

W dzisiejszych czasach doświadczamy głębokiej zmiany, chociażby na rynku pracy. Jak C.H. Robinson radzi sobie z tym wyzwaniem? - Malejące bezrobocie sprawia, że w niektórych segmentach musimy mierzyć się z niedoborem kandydatów. Rosną również oczekiwania już zatrudnionych. Jest to kolejny obszar, w którym zaostrza się konkurencja między firmami rywalizującymi już nie tylko o zlecenia, ale również pracowników. Aby zabezpieczyć odpowiednie zasoby ludzkie, branża ponosi coraz większe nakłady. Co robimy w C.H. Robinson, aby przyciągnąć i zatrzymać tych najlepszych -przede wszystkim inwestujemy w rozwój naszych kadr, już od pierwszego dnia współpracy. Organizujemy różnego rodzaju programy szkoleniowe, także w Amsterdamie – naszej siedzibie głównej. Szukamy też talentów współpracując z uczelniami wyższymi w miastach, w których mamy swoje oddziały. Odbywa się to w ramach programu Talent Navigator, dzięki któremu studenci mają możliwość uczestniczyć w warsztatach organizowanych w naszej firmie, a wybrane osoby mogą odbyć płatne staże wakacyjne. Często osoby te zostają z nami na dłużej, albo wracają do firmy po skończeniu studiów. Niezmiennie dbamy też o to, aby nasze oferty pracy były atrakcyjne zarówno w wymiarze płacowym, jak i pozapłacowym. Silnym atutem naszej firmy jest z pewnością praca w międzynarodowym środowisku, w bardzo zróżnicowanych, ale jednocześnie zintegrowanych zespołach.

Jak ocenia Pan ogólną kondycję sektora logistycznego w Polsce? - Usługi transportowe to jeden z filarów polskiej gospodarki. Zawdzięczamy to przede wszystkim dynamicznie rosnącemu rynkowi wewnętrznemu oraz korzystnemu położeniu geograficznemu. Najlepiej o wielkości i wadze tego sektora świadczą liczby - niektóre z szacunków pokazują, że nawet 4,5 proc. pracujących Polaków zatrudnionych jest właśnie w szeroko rozumianej branży logistycznej. Co więcej, branża ta oceniana jest jako jedna z najbardziej odpornych na kryzysy finansowe. Wszystko to sprawia, że rynek staje się bardzo konkurencyjny, a liczba aktywnych przedsiębiorstw zarówno polskich, jak i zagranicznych nieustannie rośnie. Nie można jednak przemilczeć zmian, które zachodzą na tym rynku, chociażby w wyniku wprowadzenia zakazu handlu w wybrane niedziele. Pierwsze raporty pokazują już, że powoduje to spadki w sprzedaży, a to pośrednio negatywnie wpływa na rozwój usług logistycznych. Konieczne będzie również włożenie większego wysiłku w planowanie prac, co jest mocną stron dużych firm z sektora 3PL.

Jakie wyzwania stoją przed firmami logistycznymi? - Dobra kondycja polskiej gospodarki, rosnące PKB i regularny wzrost popytu na usługi transportowe sprawiają, że bardzo dobrze oceniam ogólną sytuację na rynku. Trzeba jednak pamiętać, że pozytywne zmiany, takie jak malejąca stopa bezrobocia, skutkują coraz większym niedoborem np. kierowców oraz rosnącymi oczekiwaniami pracowników. Dlatego też wiele firm boryka się z problemem zapewnienia ciągłości swoich przewozów. Polskie firmy transportowe niejednokrotnie mierzą się też z brakiem środków finansowych na wdrożenie najnowszych technologii, które są obecnie niezbędne w dynamicznie rozwijającym się sektorze transportowym. Każde z tych ograniczeń nie tylko hamuje rozwój przedsiębiorstwa, ale również zmniejsza jego konkurencyjność na rynku, szczególnie w kontekście globalizacji usług i związanej z nią silnej konkurencji zewnętrznej.

Co wobec tego z dostawcami 3PL, jak mogą zabezpieczać łańcuchy dostaw? - Dostęp do informacji o nowych ładunkach w czasie rzeczywistym, innowacyjne narzędzia ułatwiające zarządzanie flotą, sprawne monitorowanie przesyłek i proste procesowanie niezbędnej dokumentacji – to tzw. „must have” oferty firm z sektora 3PL. Na przykład model współpracy C.H. Robinson z przewoźnikami, jak i narzędzia, które im oferujemy, są odpowiedzią na wyzwania stojące obecnie przed firmami transportowymi. Dzięki światowej sieci partnerów gwarantujemy dostęp do tysięcy ładunków dziennie a innowacyjne technologie – zsynchronizowane zarówno na poziomie krajów, jak i systemu informatycznego – upraszczają pracę firm na każdym poziomie: od znajdowania zleceń w dowolnym miejscu w kraju i zagranicą, poprzez zautomatyzowane przekazywanie informacji między każdą ze stron łańcucha dostaw, po intuicyjne procesowanie niezbędnych dokumentów w systemach i  formatach wymaganych przez największych zleceniodawców.

W jakich obszarach rozwijacie swoje usługi logistyczne? – Cały czas pracujemy nad kolejnymi usługami i produktami, które usprawnią łańcuch dostaw. Nie tak dawno ogłaszaliśmy wprowadzenie usługi transportu kolejowego pomiędzy Chinami i Europą. Nowa oferta łączy dziewięć terminali w Chinach z ośmioma europejskimi miastami, w tym również z największym polskim suchym portem w Małaszewiczach przy granicy z Białorusią. Poza tym w Europie uruchomiliśmy aplikację Navisphere® Driver – rozwiązanie mobilne dla kierowców, które zapewnia podgląd i możliwość aktualizacji danych przewożonego ładunku. Aplikacja automatycznie wysyła informacje o statusie transportu oraz umożliwia kierowcom skanowanie i wysyłanie dokumentów, przyspieszając procesy płatności.

Technologie są bardzo ważne w logistyce, ale człowiek nadal jest niezastąpiony … - Tak, to prawda. Logistyka wymaga specjalistów, a jednym z podstawowych czynników gwarantujących efektywną organizację i stabilną obsługę procesów związanych z łańcuchem dostaw są doświadczone i zaangażowane kadry. W przypadku C.H. Robinson, realizowany przez nas model biznesowy sprawia, że pracownicy są naszą najważniejszą wartością. Bez ludzi nasza firma nie istniałaby i z pewnością nie odnosiłaby takich sukcesów. To właśnie wysoko wykwalifikowane kadry, obok procesów i technologii, stanowią fundament sukcesu C.H. Robinson.

Dziękujemy za rozmowę

kobiety w logistyce
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rewolucja w umowach o pracę?
Zmiany w prawie - czy leasing będzie nadal się opłacał?
Transport odpadów - przepisy w Polsce wciąż niejasne!
Jak wdrożyć dostawy w strategii PULL?
Zwierasz umowę ubezpieczeniową - poznaj najważniejsze pojecia i definicje!
Jak działa zrównoważony transport w Carlsberg Polska?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozpoczęła się grudniowa gorączka zakupów i okres żniw dla logistyków
Kiedy e-commerce „zabije” handel tradycyjny w Europie Środkowo-Wschodniej?
Afryka szansą dla polskich eksporterów - jak bezpiecznie prowadzić ekspansję?
Zawirowania polityczne na świecie a działania inwestorów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Kuehne + Nagel partnerem easyJet przy renowacji i przekształcaniu floty
Spedcont zwiększa moce przeładunkowe terminala w Łodzi
250 nowych miejsc pracy - DPD otworzyło nową sortownię w Parzniewie
Fracht FWO Polska realizuje ekspresowe dostawy ponadgabarytów
Grupa ID Logistics ogłasza wyniki za 3. kwartał 2018
ACTION buduje nowe centrum dystrybucyjne gdzie stworzy 400 miejsc pracy
FM Logistic rozpoczął nabór projektów w konkursie Faster Mind Challenge
Port Gdańsk otwiera biuro w Chinach
LPP buduje centrum dystrybucji w Rumunii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC