Dodaj ogłoszenie o pracy


Paczki świąteczne dla pracowników - czy należy płacić podatek i ZUS od prezentów?

Wartość świadczeń świątecznych sfinansowana ze środków pochodzących z ZFŚS będzie korzystała ze zwolnienie z opodatkowania pod pewnymi warunkami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o PDOF. Przepis ten zwalnia bowiem wyłącznie wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi;

Na podstawie powyższego przepisu należy stwierdzić, że zwolniona od podatku jest wartość:
1) świadczeń rzeczowych i pieniężnych,
2) które mają związek z finansowaniem działalności socjalnej,
3) są w całości sfinansowane ze środków ZFŚS,
4) a ich wysokość nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.

Należy zwrócić uwagę, iż w treści analizowanego przepisu ustawodawca wyraźnie wyłączył ze zwolnienia bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi stwierdzając, iż nie są one świadczeniami rzeczowymi.
Tym samym ze zwolnienia od opodatkowania będzie korzystała wartość paczek świątecznych (ale już nie bonów towarowych) sfinansowana z ZFŚS, gdy kryterium ich przyznawania jest sytuacja życiowa, materialna i rodzinna poszczególnych uprawnionych, oraz wartość wszystkich świadczeń przyznanych danemu pracownikowi z ZFŚS w roku podatkowym nie przekroczyła kwoty 380 zł.

Wartość świadczeń finansowanych ze środków ZFŚS korzysta również ze zwolnienia z naliczenia składek, przy czym tutaj nie stosuje się żadnych limitów. Powyższe wynika z § 2 ust. 1 pkt 19 w związku z § 5 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i rentowe. Ponadto, na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Zatem wartości bonów czy paczek sfinansowanych z ZFŚS nie uwzględnia się w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie społecznie oraz zdrowotne.

2 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.