Konto pracodawcy

Z Kodeksem Dobrych Praktyk Drogowych przygotujesz bezpieczne ferie

Ferie zimowe to nie tylko czas wyjazdów dzieci i młodzieży na wypoczynek. To także okres z najwyższym oprócz lata, współczynnikiem kolizji drogowych. W samym 2016 roku w Polsce odnotowano 419 wypadków autokarowych z winy prowadzącego pojazd. Co zrobić, aby wyjazd i powrót z ferii odbyły się prawidłowo i bezpiecznie? Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych, opracowany przez Ogólnopolskie Centrum Rozliczania Kierowców, podpowiada na co należy zwrócić uwagę wysyłając dzieci na wycieczkę autokarową.

15 stycznia rozpoczynają się ferie zimowe, które dla uczniów z różnych województw potrwają prawie do końca lutego. W tym czasie zarówno szkoły, jak i biura podróży będą organizować grupowe wyjazdy dla dzieci na kolonie zimowe, aktywny odpoczynek w górach, itd. Organizatorzy starają się, aby wycieczki obfitowały w atrakcje, ale priorytetem powinno być zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom wyjazdu. Niestety często organizator wyjazdu, planując godziny trwania wycieczki, trasę przejazdu i atrakcje do zwiedzenia, nie uwzględnia czasu pracy kierującego. O szczegółach wyjazdu i liście miejsc do odwiedzenia, kierowca dowiaduje się dopiero w momencie, gdy dzieci wsiadają do autokaru. Dlatego przed zaplanowaniem harmonogramu wyjazdu, powinno się go omówić z przewoźnikiem na kilka dni przed wycieczką, aby kierowca mógł zaplanować odpoczynek dobowy, nie narażając siebie i innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo. Pamiętajmy - zmęczenie kierowcy, spowodowane długą jazdą, jest równie niebezpieczne jak prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu.

W bieżącym kontrolowaniu przejazdu autokaru pomocne są nowoczesne urządzenia telematyczne, które monitorują jego położenie - warto o nie zapytać firmę przewozową. Przewoźnicy, którzy korzystają z takich rozwiązań mają w czasie rzeczywistym dostęp do informacji dotyczących lokalizacji autokaru. - Dzięki temu rodzice, oczekując na powrót swoich pociech, mogą poprzez kontakt z osobą zarządzającą transportem dowiedzieć się, gdzie aktualnie znajduje się autokar. Pozwala to uniknąć nadmiernego kontaktu telefonicznego z kierowcą, który może skupić się na trasie, bez odczuwania presji. W efekcie, przekłada się to na zwiększenie bezpieczeństwa – komentuje Kamil Wolański z OCRK.

Specjaliści z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców opracowali najważniejsze procedury, obowiązujące podczas organizowania wycieczek dla dzieci w postaci Kodeksu Dobrych Praktyk. Dokument zawiera wytyczne, które powinny być przestrzegane przez dyrektorów szkół podczas planowania wycieczek dla dzieci i młodzieży.

Kodeks Dobrych Praktyk Drogowych
Przed wyjazdem na zimowisko:
• Przygotuj należycie wycieczkę pod względem programowym i organizacyjnym, omów ze wszystkimi opiekunami wycieczki kwestie: celu wycieczki, trasy przejazdu, zwiedzanych obiektów, bazy noclegowej, żywieniowej, harmonogramu i regulaminu zachowania uczestników podczas wycieczki.
• Poinformuj przewoźnika, że w dniu wyjazdu autokar i kierowca zostanie poddany kontroli Policji lub WITD pod kątem sprawności pojazdu, analizy czasu pracy i trzeźwości kierowcy.
• Skonsultuj z przewoźnikiem szczegółowy harmonogram wyjazdu zawierający informacje na temat planowanej daty i godzin wyjazdu oraz powrotu, ilości kilometrów, miejscowości, programu, adresu punktów noclegowych i żywieniowych. Warto zrobić to tydzień przed realizacją.
• Sporządź pisemną umowę przejazdu z biurem podróży lub przewoźnikiem ze wskazaniem wszelkich wymagań i oczekiwań, jakie chcesz by były zrealizowane.

Planując wycieczkę warto uwzględnić:
• Zaplanuj ją tak, by założyć kontrolę WITD lub Policji, bezpośrednio przed wyjazdem (standardowa kontrola autokaru może trwać w granicach 15-60 minut).
• Ustalając trasę przejazdu korzystaj z map, by choć w przybliżeniu znać czas przejazdu między punktami (pamiętaj, że średnia prędkość autokaru powinna wynosić 60-70 km/h). Czas przejazdu autokaru musi przewidywać maksymalnie 4 godziny i 30 minut ciągłej jazdy.
• Do wyżej wymienionego czasu jazdy, należy bezwzględnie doliczyć minimum 45 minut na przymusowy odpoczynek kierowcy, który również przyda się uczestnikom wycieczki. Przerwa trwająca 45 minut (lub dwie w wymiarach 15 oraz 30 minut), musi odbyć się w miejscu bezpiecznym dla uczestników wycieczki, czyli tylko na oznakowanych parkingach. Pamiętaj, że pojazd w czasie odpoczynku nie będzie przemieszczany.
• Planując dzienny czas jazdy pamiętaj, że kierowca łącznie nie może prowadzić autokaru dłużej niż 9 godzin. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzję o wydłużeniu jazdy o 1 godzinę przez 2 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzględnić
w swoim łącznym czasie pracy.
• Planując wyjazd z noclegiem, pamiętaj, że w ciągu doby (24 h od rozpoczęcia pracy kierowcy) kierowca nie może prowadzić pojazdu przez 11 godzin, ponieważ stanowi to czas odpoczynku dobowego. W tym czasie kierowca nie może uczestniczyć w jakichkolwiek czynnościach związanych z przewozem. Kierowca w szczególnych sytuacjach może podjąć decyzję
o skróceniu odpoczynku do 9 godzin przez 3 dni, ale to do niego należy decyzja, gdyż musi to uwzględnić w swoim łącznym czasie pracy.
• Planując wyjazd kilkudniowy, pamiętaj, że jeden kierowca nie może prowadzić autokaru dłużej niż 6 dni (np. od 8:00 w poniedziałek do 7:59 w niedzielę), po których musisz uwzględnić okres postoju autokaru trwający od jednego do dwóch dni. Postój ten związany jest z koniecznością realizacji odpoczynku tygodniowego kierowcy (to kierowca podejmuje decyzję, jak długo ten odpoczynek będzie trwał, gdyż musi to uwzględnić w swoim łącznym czasie pracy).
• W każdym przypadku kierowca może skrócić czas trwania jazdy, czy wydłużyć okres postojów lub odpoczynków, jeśli jest to spowodowane zachowaniem bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Jeśli wyżej wymienione ramy czasu jazdy, a także przerw i odpoczynków nie są wystarczające, by spełnić wymagania wyjazdu, skonsultuj się z przewoźnikiem w celu zaplanowania podróży z udziałem kilku kierowców. Pamiętaj również, że:
• Przed wyjazdem (najlepiej z kilkudniowym wyprzedzeniem) należy zgłosić autokar i kierowcę do kontroli WITD lub Policji, która odbędzie się w dniu faktycznego wyjazdu.
• Autokar przewożący niepełnoletnich uczestników wycieczek musi być oznakowany tablicą „przewóz dzieci”.
• Zajmowanie miejsca w środkach transportu powinno być realizowane tak, aby opiekunowie siedzieli przy drzwiach.  
• Przejścia w autokarze muszą być wolne, nie mogą znajdować się tam dodatkowe miejsca do siedzenia.
• Po każdej przerwie należy sprawdzić stan liczebny dzieci.
• Jako opiekun musisz dopilnować dzieci w czasie jazdy (uczestnicy nie mogą chodzić po autokarze, siedzieć tyłem, na oparciu, rzucać rzeczami lub wyrzucać je przez okno, itd.).

Organizując wycieczkę, warto zastosować powyższe zasady, a tym samym sprawić, że podróż na zimowisko stanie się przyjemna i bezpieczna dla podopiecznych.

(red./źr. OCRK)

kobiety w logistyce
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rewolucja w umowach o pracę?
Zmiany w prawie - czy leasing będzie nadal się opłacał?
Transport odpadów - przepisy w Polsce wciąż niejasne!
Jak wdrożyć dostawy w strategii PULL?
Zwierasz umowę ubezpieczeniową - poznaj najważniejsze pojecia i definicje!
Jak działa zrównoważony transport w Carlsberg Polska?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozpoczęła się grudniowa gorączka zakupów i okres żniw dla logistyków
Kiedy e-commerce „zabije” handel tradycyjny w Europie Środkowo-Wschodniej?
Afryka szansą dla polskich eksporterów - jak bezpiecznie prowadzić ekspansję?
Zawirowania polityczne na świecie a działania inwestorów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Kuehne + Nagel partnerem easyJet przy renowacji i przekształcaniu floty
Spedcont zwiększa moce przeładunkowe terminala w Łodzi
250 nowych miejsc pracy - DPD otworzyło nową sortownię w Parzniewie
Fracht FWO Polska realizuje ekspresowe dostawy ponadgabarytów
Grupa ID Logistics ogłasza wyniki za 3. kwartał 2018
ACTION buduje nowe centrum dystrybucyjne gdzie stworzy 400 miejsc pracy
FM Logistic rozpoczął nabór projektów w konkursie Faster Mind Challenge
Port Gdańsk otwiera biuro w Chinach
LPP buduje centrum dystrybucji w Rumunii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC