Dodaj ogłoszenie o pracy


Outplacement w logistyce - co zrobić kiedy zwalniam pracownika?

Outplacement (zwolnienia monitorowane) – to system zwolnień, którym towarzyszą  programy wsparcia dla zwalnianych pracowników w formie grupowej bądź indywidualnej, które pomagają pracownikom przygotować się do zmiany i odnaleźć się na rynku pracy.

 

Outplacement w branży logistycznej nie różni się niczym szczególnym od outplacementu w  innych obszarach działalności. To jednak najczęściej logistyka jako jeden pierwszych sektorów zwalnia swoich ludzi informując o nadchodzących trudnych czasach rynkowych,  związanych np. ze spowolnieniem gospodarczym. Pracownicy w branży logistycznej ze względu na dynamiczną specyfikę tego sektora, dużo częściej niż przedstawiciele innych branż zmieniają pracę i stąd też możliwie szybko adaptują się do nadchodzących zmian. Są mobilni, jeśli wymaga tego relokacja za miejscem zatrudnienia. Często pytani o to, dlaczego pasjonuje ich praca w logistyce, odpowiadają, że kochają zmiany, dynamikę tej pracy oraz stawiany przez nią wymóg ciągłego poszukiwania rozwiązań. Takie podejście, niezbędne przy dzisiejszym zmiennym rynku, może ułatwiać osobie poszukującej zatrudnienia znalezienie nowego zajęcia, gdyż jest ona bardziej skłonna dostrzec nowe możliwości i szanse.

 

Rynek pracy
Bardzo dobrą informacją dla osób, które zostały dotknięte restrukturyzacja w logistyce jest to że w tym sektorze w dalszym ciągu brakuje talentów - menedżerów z wysokimi kompetencjami i wynikami w zarządzaniu zespołami, dobrych, uczciwych i pracowitych magazynierów, a także logistyków. Pracodawcy narzekają na brak pracowników zaangażowanych i chcących pracować dłużej w jednej organizacji. Umiejętnością zawsze poszukiwaną w różnych regionach kraju jest  znajomość języka angielskiego. To dla poszukujących zatrudnienia ważna informacja, że warto w ten język zainwestować już dziś, gdyż jego znajomość zwiększa szanse otrzymania ciekawej pracy. Aby czuć się bezpiecznie na rynku pracy nie tylko dziś, ale również w przyszłości, należy nieustannie udoskonalać swoje umiejętności, kwalifikacje zgodnie z panującymi trendami. Należy świadomie zarządzać swoją karierą najlepiej już od wczesnych lat życia zawodowego i analizować czy posiadane kompetencje są poszukiwane oraz wystarczające, by znaleźć nowe zatrudnienie. Globalny rynek idzie w kierunku interdyscyplinarności. Niesamowicie ważne zatem są umiejętności komunikacji oraz współpracy w zespole – co w erze e-maili i korespondencji elektronicznej, nie sprzyja ich rozwojowi, bez pracy własnej kandydata.

 

Trudności w procesie outplacementu w logistyce
Niepokojącym zjawiskiem, zarówno w logistyce, jak i innych sektorach, jest sytuacja pracowników w wieku 50+ oraz niekorzystne, powiązane z wiekiem, stereotypy panujące w naszym kraju. Problem dotyczy zarówno negatywnych przekonań pracodawców do zatrudniania pracowników 50+, ale również samych pracowników, którzy wraz z wiekiem zaczynają wierzyć że są mniej przydatni i wartościowi pracy. Jest to dużym błędem, stanowi bowiem blokadę do znalezienia nowego zajęcia. Taki pracownik ma wiele zalet. Jest lojalny, zaangażowany i daje z siebie bardzo dużo, by utrzymać swoje miejsce pracy. Pracownicy z dużym doświadczeniem są niezbędni do budowania struktury dobrych zespołów. Ich eksperckość i duże doświadczenie życiowe jest bardzo ważne i wartościowe dla każdej organizacji. Często zatrudnianie ich wiąże się też z  mniejszym kosztem dla pracodawcy.

Średni czas poszukiwania zatrudnienia w branży logistycznej od stanowisk specjalistycznych do menedżerskich to okres od 3 do 8 miesięcy. Jeśli osoba zna biegle język angielski, ma sukcesy w pracy oraz wymagane doświadczenie, nowe zajęcie może znaleźć dużo szybciej, gdyż szczególnie w tej branży brakuje talentów.

 

Dla kogo przeznaczony jest outplacement i jakie korzyści przynosi?
Usługa outplacementu może być przeznaczona dla każdego – zarówno dla pracownika wykonawczego, jak i przedstawiciela kadry menedżerskiej. Na rynku przeprowadza się outplacementy grupowe – organizowane jednocześnie dla większej liczby zwalnianych pracowników (np. w procesie restrukturyzacji i zmian) oraz programy indywidualne, dopasowane pod katem podejścia do każdego uczestnika. Outplacement przynosi wiele korzyści nie tylko zwalnianym pracownikom, ale i pracodawcom. Pracownicy otrzymują wsparcie emocjonalne, rozwój samoświadomości swoich talentów, przygotowanie do odnalezienia się na rynku pracy (poprzez przygotowanie cv, trenowanie umiejętności na rozmowach kwalifikacyjnych lub zbudowania sieci kontaktów celem zwiększenia szans znalezienia nowego zatrudnienia). Również dla pracodawcy oferowanie zwalnianym pracownikom przynosi wiele korzyści – poprawa wizerunku jako pracodawcy, wsparcie w procesie zmian, zatrzymanie spadku motywacji i efektywności pracowników, którzy zostają w organizacji, zmniejszenie kosztów zwolnień i odszkodowań. Outplacement w Polsce nie jest jeszcze standardem, ale cieszy się coraz większym zainteresowaniem pracodawców. Organizacje widzą korzyści wypływające z korzystania z tego typu usługi. Odczuwa się wzrost rynku outplacementu w ostatnich latach w Polsce, co jest korzystne z uwagi na oferowanie przez pracodawców dodatkowe wsparcie zwalnianym pracownikom. W przypadku stanowisk wykonawczych, obejmujących większą liczbę pracowników, oferowane są programy grupowe. W sytuacji zwolnienia osoby z pozycji menedżerskiej, są to natomiast indywidualne programy menedżerskie. Coraz częściej pracodawcy oferują taki program pracownikom w wielu 50+ z kilkunastoletnim doświadczeniem w organizacji, chcąc pomóc im w znalezieniu nowego zajęcia w sytuacji istniejących na rynku ograniczeń.

 

Trendy na świecie w outplacemencie
W państwach wysoce rozwiniętych, jak np. Wielka Brytania czy Stany Zjednoczone,  outplacement jest standardem. Indywidualne programy outplacementu nie są dedykowane wyłącznie dla kadry menedżerskiej, co często spotykamy w Polsce, ale również szeregowego pracownika. Dzięki powszechności korzystania z outplacementu, większa liczba zwalnianych pracowników ma szanse otrzymać w niełatwej sytuacji realne wsparcie od organizacji, a przedsiębiorstwa skutecznie budują swój wizerunek pożądanego pracodawcy.

 

Opr. Hanna Więcewicz, senior executive consultant ManpowerGroup

 

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.