Rozporządzenie nie definiuje szczegółowo "bazy eksploatacyjnej", pozostawiając to państwom członkowskim i prawu krajowemu. Proszę o wyjaśnienie, jaki obiekt może być "bazą eksploatacyjną"?
- W zasadzie nasza definicja odpowiada definicji z Rozporządzenia 1071. Natomiast to co definiuje dokładnie ten obiekt, to zapis o tym, że powinien on spełnić warunki prawa budowlanego i ochrony środowiska, ale jest to chyba oczywiste dla wszystkich obiektów w których prowadzi się działalność gospodarczą. Nie ma natomiast obowiązku posiadania tytułu własności do bazy, można korzystać z użyczonego miejsca np. swego zleceniodawcy. Takie miejsce musi być zadeklarowane do uprawnień do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Jeżeli teren zgłoszony jako baza eksploatacyjna będzie spełniał warunki zabudowy i ochrony środowiska to zostanie zakwalifikowany jako baza. Czy to będzie parking ogrodzony z utwardzoną powierzchnią, czy warsztat, czy też garaż albo inne wyodrębnione miejsce zgodnie z prawem budowlanym i przepisami ochrony środowiska, nie ma to znaczenia. Tutaj przedsiębiorca zdecyduje, jaki rodzaj bazy jest mu niezbędny do prowadzenia działalności związanej z pojazdami. Nadzór i kontrolą tych miejsc będzie pełnił Starosta.
Definicja bazy w Rozporządzeniu mówi o odpowiednich urządzeniach i sprzęcie technicznym, co konkretnie to oznacza?
- To znaczy, że należy zapewnić takie wyposażenie bazy, aby utrzymać odpowiedni stan techniczny pojazdu umożliwiający jego eksploatację. To przewoźnik decyduje o tym, co mu jest niezbędne aby zapewnić prawidłową konserwację oraz postój pojazdu kiedy zjedzie z strasy. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z serwisu zewnętrznego to może się okazać, że tylko przysłowiowa skrzynka do wymiany żarówek będzie wystarczająca jako urządzenia i sprzęt techniczny wymienione w ustawie.
Prawo unijne wprowadza licencje wspólnotowe, co z licencjami krajowymi, na jakich zasadach będzie można je nabywać? Czy licencje uzyskane przed 4 grudnia stracą ważność?
- Kluczowa jest tutaj licencja krajowa, ponieważ jest to odpowiednik zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. Żeby posiadać licencję krajową, trzeba spełnić wymagania z artykułu 3- 8 Rozporządzenia 1071, czytając i stosując je wprost. Dotychczas wydane licencje międzynarodowe zostaną utrzymane przez okres ich ważności, nie dłużej jednak niż 5 lat. Z tym, że przedsiębiorca będzie musiał w ciągu roku poddać się weryfikacji, jeśli tego nie zrobi do grudnia 2012r, straci uprawnienia a jego licencja straci ważność. Oznacza to roczny okres przejściowy na dostosowanie się do nowych warunków. Analogiczna zasada będzie dotyczyć licencji krajowych, ich właściciele będą zobowiązani w okresie roku tzn. do 4 grudnia 2012r. wykazać się spełnieniem nowych wymagań. Wydawanie licencji unijnych pozostaje w gestii GITD a licencji krajowych we właściwości Starostów.
Co znaczy "przedsiębiorca będzie musiał poddać się weryfikacji" w ciągu roku?
- Przewoźnik będzie zobowiązany do złożenia dokumentów, którymi potwierdzi spełnienie wszystkich warunków wynikających z Rozporządzenia. Natomiast nie musi tego robić od razu 5 grudnia, ma na to cały rok. Jeżeli nie dokona w ciągu 12 miesięcy weryfikacji, straci uprawnienia do wykonywania zawodu. Kontrola spełnienia wymagań leży również po stronie Starosty.
A co z "pośrednictwem przy przewozie rzeczy"?
- Pozostaje jako prawo krajowe, tutaj nic się nie zmienia. Wymagania pozostają identyczne, tak jak jest obecnie.