Dodaj ogłoszenie o pracy


Nowe prawo nie zahamuje rozwoju firm przewozowych? - rozmowa z Andrzejem Bogdanowiczem dyrektorem Departamentu Transportu Drogowego Ministerstwa Infrasruktury

Rozporządzenie nie definiuje szczegółowo "bazy eksploatacyjnej", pozostawiając to państwom członkowskim i prawu krajowemu. Proszę o wyjaśnienie, jaki obiekt może być "bazą eksploatacyjną"?

- W zasadzie nasza definicja odpowiada definicji z Rozporządzenia 1071. Natomiast to co definiuje dokładnie ten obiekt, to zapis o  tym, że powinien on spełnić warunki prawa budowlanego i ochrony środowiska, ale jest to chyba oczywiste dla wszystkich obiektów w których prowadzi się działalność gospodarczą. Nie ma natomiast obowiązku posiadania tytułu własności do bazy, można korzystać z użyczonego miejsca np. swego zleceniodawcy. Takie miejsce musi być zadeklarowane do uprawnień do wykonywania zawodu przewoźnika drogowego. Jeżeli teren zgłoszony jako baza eksploatacyjna będzie spełniał warunki zabudowy i ochrony środowiska  to zostanie zakwalifikowany jako baza. Czy to będzie parking ogrodzony z utwardzoną powierzchnią, czy warsztat, czy też garaż albo inne wyodrębnione miejsce zgodnie z prawem budowlanym i przepisami ochrony środowiska, nie ma to znaczenia. Tutaj przedsiębiorca zdecyduje, jaki rodzaj bazy jest mu niezbędny do prowadzenia działalności związanej z pojazdami. Nadzór i kontrolą  tych miejsc będzie pełnił Starosta.

Definicja bazy w Rozporządzeniu mówi o odpowiednich urządzeniach i sprzęcie technicznym, co konkretnie to oznacza?

- To znaczy, że należy zapewnić takie wyposażenie bazy, aby utrzymać odpowiedni stan techniczny pojazdu  umożliwiający jego eksploatację. To przewoźnik decyduje o tym, co mu jest niezbędne aby zapewnić prawidłową konserwację oraz postój pojazdu kiedy zjedzie z strasy. Jeżeli przedsiębiorca korzysta z serwisu zewnętrznego to może się okazać, że tylko przysłowiowa skrzynka do wymiany żarówek będzie wystarczająca jako urządzenia i sprzęt techniczny wymienione w ustawie.

Prawo unijne wprowadza licencje wspólnotowe, co z licencjami krajowymi, na jakich zasadach będzie można je nabywać? Czy licencje uzyskane przed 4 grudnia stracą ważność? 

- Kluczowa jest tutaj licencja krajowa, ponieważ jest to odpowiednik zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika. Żeby posiadać licencję krajową, trzeba spełnić wymagania z artykułu 3- 8  Rozporządzenia 1071, czytając i stosując je wprost. Dotychczas wydane licencje międzynarodowe zostaną utrzymane przez okres ich ważności, nie dłużej jednak niż 5 lat. Z tym, że przedsiębiorca będzie musiał w ciągu roku poddać się weryfikacji, jeśli tego nie zrobi do grudnia 2012r, straci uprawnienia a jego licencja straci ważność. Oznacza to roczny okres przejściowy na dostosowanie się do nowych warunków.  Analogiczna zasada będzie dotyczyć licencji krajowych, ich właściciele będą zobowiązani  w okresie roku tzn. do 4 grudnia 2012r. wykazać się spełnieniem nowych wymagań. Wydawanie licencji unijnych pozostaje w gestii GITD a licencji krajowych we właściwości Starostów.

 Co znaczy "przedsiębiorca będzie musiał poddać się weryfikacji" w ciągu roku?

- Przewoźnik będzie zobowiązany do złożenia dokumentów, którymi potwierdzi spełnienie wszystkich warunków wynikających z Rozporządzenia. Natomiast nie musi tego robić od razu 5 grudnia, ma na to cały rok. Jeżeli nie dokona w ciągu 12 miesięcy weryfikacji, straci uprawnienia do wykonywania zawodu. Kontrola spełnienia wymagań leży również po stronie Starosty.

A co z "pośrednictwem przy przewozie rzeczy"?

- Pozostaje jako prawo krajowe, tutaj nic się nie zmienia. Wymagania pozostają identyczne, tak jak jest obecnie.

2 strona z 3
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.