Konto pracodawcy

Optifuel Lab 3 – Renault Trucks znalazło sposób na superoszczędny silnik

Renault Trucks kontynuuje badania nad poprawą efektywności energetycznej samochodów ciężarowych z silnikiem diesla. Dzięki Optifuel Lab 3, pojazdowi testowemu opracowanemu w ramach wspólnego projektu FALCON, producent zamierza zmniejszyć zużycie paliwa o 13 proc. w przypadku zestawu ciągnik siodłowy – naczepa. Optifuel Lab 3 łączy w sobie technologie związane z aerodynamiką, oporami toczenia, wspomaganiem kierowcy, zarządzaniem energią i układem napędowym. Pierwsze testy na drodze mają być przeprowadzone w 2019 r.

Celem Optifuel Lab 3 jest uzyskanie 13 proc. redukcji zużycia paliwa w porównaniu do standardowego ciagnika Renault Trucks T z naczepą. Łączy innowacyjne technologie opracowane przez konsorcjum partnerów, w skład którego wchodzą Renault Trucks, Faurecia, Michelin, Total, Fruehauf, Wezzoo, Benomad, Styl'Monde, Polyrim, Enogia, IFP Énergies nouvelles, École centrale de Lyon (LMFA) oraz IFSTTAR (LTE, LESCOT). Optifuel Lab 3 jest częścią projektu FALCON (Flexible & Aerodynamic Truck for Low CONsumption), który otrzymuje finansowanie publiczne po wyborze przez Francuski Bank Inwestycji Publicznych BPI France na 23. Rozwój technologiczny Optifuel Lab 3 koncentruje się na zoptymalizowanej aerodynamice zestawu ciągnik-naczepa, oponach o niskim oporze toczenia, energooszczędnych funkcjach przewidującego wspomagania jazdy i zarządzania energią, jak również ulepszonym układzie napędowym.
Optymalna aerodynamika
Znaczna poprawa aerodynamiki zestawu, zmniejszyć zużycie paliwa, poprzez wprowadzenie naczepy o zmiennej geometrii. Opracowana przez FRUEHAUF we współpracy ze Styl'Monde (owiewki), "adaptacyjna" naczepa ma za zadanie automatycznie przybrać optymalny kształt poprzez wykorzystanie pustej przestrzeni ładunkowej, dzięki wbudowanemu systemowi sterowania i kontroli oraz czujnikom. Aerodynamika ciągnika zostanie również poprawiona poprzez zastąpienie lusterek bocznych kamerami oraz na nowo zaprojektowanym słupkom A  kabiny, projekt oparty na pracy doktorskiej z Laboratorium Mechaniki Płynów i Akustyki w École Centrale de Lyon. Optymalizacja przepływu powietrza zostanie również osiągnięta dzięki wydłużeniu przedniej części pojazdu, kształtom drzwi oraz osłonami nadkoli. Osłony międzyosiowe będą również większe i wykonane przez Polyrim z elastycznego materiału, tak jak przedłużenia deflektorów bocznych celem  zapewnienia ciągłości przepływu powietrza pomiędzy ciągnikiem i naczepą.
Opony i opór toczenia
Na trasach długodystansowych opory toczenia opon odpowiadają za około 25 proc. zużycia paliwa. Michelin opracuje opony o niskim oporze dla pojazdów testowych, integrując innowacyjne technologie pochodzące z projektów badawczych. Renault Trucks i Michelin będą również korzystać z danych uzyskanych przez czujniki zainstalowane w oponach.
Wspomaganie kierowcy
Dane z Optifuel Lab 3 dotyczące nawigacji i ruchu drogowego (Benomad), meteorologii (Wezzoo) i opon (Michelin) będą wykorzystywane przez zoptymalizowane kontrolery systemów prognozowania prędkości i chłodzenia. Ten najnowszy system będzie wyposażony w nowe moduły wykonawcze w celu maksymalizacji oszczędności energii. Działaniom tym będzie towarzyszył nowy interfejs człowiek-maszyna opracowany specjalnie we współpracy z IFSTTAR w celu zapewnienia kierowcy energooszczędnego, wydajnego i przyjaznego dla użytkownika systemu wspomagania kierowcy. Sterowanie alternatorami będzie bardziej inteligentne, aby zoptymalizować równowagę pomiędzy produkcją energii elektrycznej a zużyciem paliwa przez silnik spalinowy. W przypadku Optifuel Lab 3 prowadzone będą również prace nad podwójnym akumulatorem, przy oczekiwanej znacznej redukcji masy i poprawie wydajności zimnego rozruchu akumulatora rozruchowego oraz zwiększonej wydajności i żywotności baterii.
Cały układ napędowy skorzysta z nowej generacji środków smarnych o niskiej lepkości opracowanych przez Total w celu zmniejszenia tarcia. Ponadto przeprowadzone zostaną badania wydajności na stanowiskach badawczych oraz badania integracyjne dla dwóch typów architektury systemu odzysku ciepła odpadowego w oparciu o cykl termodynamiczny Rankine'a. Badania prowadzone są wspólnie przez Renault Trucks, Faurecia, IFPEN i Enogia. Renault Trucks i jego partnerzy dążą do 13 proc. redukcji zużycia paliwa podczas typowej podróży dalekobieżnej. Optifuel Lab 3 przeprowadzi pierwsze testy na drodze w 2019 r. i określi wartości oszczędności zużycia paliwa w 2020 r.

(źr. Renault Trucks)

kobiety w logistyce
Różnice w wynagrodzeniach kobiet i mężczyzn w Polsce sięgają prawie 20 proc.
Odkrywamy „Źródła Logistyki” – relacja z 7. Forum Kobiet w Logistyce!
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
poradnik
Rewolucja w umowach o pracę?
Zmiany w prawie - czy leasing będzie nadal się opłacał?
Transport odpadów - przepisy w Polsce wciąż niejasne!
Jak wdrożyć dostawy w strategii PULL?
Zwierasz umowę ubezpieczeniową - poznaj najważniejsze pojecia i definicje!
Jak działa zrównoważony transport w Carlsberg Polska?
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
opinie, komentarze
Rozpoczęła się grudniowa gorączka zakupów i okres żniw dla logistyków
Kiedy e-commerce „zabije” handel tradycyjny w Europie Środkowo-Wschodniej?
Afryka szansą dla polskich eksporterów - jak bezpiecznie prowadzić ekspansję?
Zawirowania polityczne na świecie a działania inwestorów
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC
warto przeczytać
Kuehne + Nagel partnerem easyJet przy renowacji i przekształcaniu floty
Spedcont zwiększa moce przeładunkowe terminala w Łodzi
250 nowych miejsc pracy - DPD otworzyło nową sortownię w Parzniewie
Fracht FWO Polska realizuje ekspresowe dostawy ponadgabarytów
Grupa ID Logistics ogłasza wyniki za 3. kwartał 2018
ACTION buduje nowe centrum dystrybucyjne gdzie stworzy 400 miejsc pracy
FM Logistic rozpoczął nabór projektów w konkursie Faster Mind Challenge
Port Gdańsk otwiera biuro w Chinach
LPP buduje centrum dystrybucji w Rumunii
JoomlaXTC News - Copyright Monev Software LLC