Dodaj ogłoszenie o pracy


Niemcy muszą odpowiedzieć KE w sprawie MiLog, a tymczasem Francuzi uchwalają ustawę o płacy minimalnej

płaca minimalna kierowcówFrancja, to już kolejne państwo w Europie po Niemczech i Norwegii, które zamierza wprowadzić płacę minimalną dla kierowców zatrudnionych w transporcie drogowym. Kilka dni temu parlament francuski przegłosował ustawę Loi Macron, która narzuci płacę minimalną dla wszystkich kierowców pracujących na terenie Francji (wykonujących przewozy do i z Francji oraz kabotaż na terytorium Francji) w wysokości 9,61 euro/h. Ustawa Loi Macron została przyjęta 10 lipca 2015 r., ale pełne zastosowanie przepisów i płacy minimalnej wymaga wydania aktów wykonawczych, które mają być gotowe na początku września. Wydłużenie czasu wdrożenia aktów wykonawczych w stosunku do ogłoszenia ustawy Loi Macron jest prawdopodobnie celowe, jak sugeruje wielu analityków i komentatorów, z uwagi na decyzję Komisji Europejskiej w sprawie niemieckiego MiLog. Niemcy muszą złożyć wyjaśnienia i odpowiedzieć na zapytanie KE w sprawie pisma dotyczącego niezgodności ustawy MiLog z prawem wspólnotowym. Wówczas to Francja będzie miała jasną sytuacje prawną w zakresie możliwości zastosowania płacy minimalnej. Termin odpowiedzi mija 19 lipca. Czego można spodziewać się po Niemczech?
– Oczekiwane są przede wszystkim zakończenie sprawy i uzyskanie jasności co do obowiązującego prawa. Ciągła niepewność stosowanych przepisów jest elementem drastycznie utrudniającym sprawne funkcjonowanie przedsiębiorstw transportowych. Istnieją oczywiście sposoby właściwego radzenia sobie z problemem rosnących kosztów pracy. Wymagają jednak potężnego wsparcia merytorycznego – mówi Bartosz Najman, prezes Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.
Przypomnijmy stawka minimalna dla pracowników delegowanych przez firmy z siedzibą poza Niemcami, wynosi  8,5 euro według ustawy MiLog.
– W tej chwili możemy jedynie czekać na odpowiedź Niemiec na stanowisko Komisji Europejskiej. Nadal podtrzymujemy nasze stanowisko, że uchwalona przez Niemcy ustawa MiLoG jest niezgodna z prawem Unii Europejskiej i mamy nadzieję, że Komisja Europejska wyegzekwuje od naszego zachodniego sąsiada wycofanie się z tych przepisów – komentuje Anna Wrona, rzecznik prasowa ZMPD.
Z pewnością pozytywna ocena przez KE niemieckiej inicjatywy byłaby przyjęta przez inne kraje jako poważny sygnał w sprawie ewentualnego przygotowania podobnych rozwiązań prawnych. W kolejce za Francją i Niemcami oraz Norwegią - krajem stowarzyszonym z UE, wśród krajów UE przymierzających się do wdrożenia płacy minimalnej są Holandia i Włochy.
– W zależności od wyjaśnień złożonych przez Niemcy i reakcji Komisji Europejskiej sprawa może potrwać jeszcze nawet 2 lata – podsumowuje Bartosz Najman z Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

(red)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.