66 proc. kandydatów szukających pracy, poszukuje informacji na temat potencjalnego pracodawcy na stronach internetowych firm, a w szczególności w zakładce „kariera/praca” – wynika z badania eRecruiter Pracuj.pl „Specjaliści na rynku pracy”. Eksperci podkreślają, że część firmowej strony dedykowana karierze może skutecznie zachęcić kandydatów do aplikowania i poprawić ich późniejsze wrażenia z procesu rekrutacji.
W dobie cyfryzacji i zinformatyzowanego pokolenia Y głównym źródłem wiedzy na temat pracodawców jest internet. Dlatego pracodawcy powinny szczególnie zadbać o wizerunek w internecie, a najlepiej na własnej stronie internetowej. - Wydzielona zakładka „kariera” na firmowej stronie www to jeden z elementów, który najbardziej interesuje kandydatów. Spełnia ona dwie podstawowe role. Z jednej strony stanowi cenne źródło informacji o firmie, jej kulturze organizacyjnej i podejściu do rekrutacji. Z drugiej zaś, to także bardzo istotny kanał poszukiwania pracy. Ponad połowa zapytanych przez Pracuj.pl specjalistów (55 proc.) odpowiedziała, że szuka nowych wyzwań właśnie poprzez strony internetowe interesujących ich firm – mówi Marcin Sieńczyk, business development director w eRecruiter.
Jak powinna wyglądać zakładka „kariera”?
Wygląd zakładki „kariera” to dobra informacja, która pozwoli lepiej poznać organizację, ocenić, czy oczekiwania pracodawcy i kandydata są zbieżne, znaleźć interesującą ofertę pracy oraz lepiej przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej.
Zakładka „keriera” to wizytówka firmy
Kandydat, zanim podejmie decyzję o zgłoszeniu się do procesu rekrutacyjnego, z pewnością najpierw poszuka informacji o firmie i upewni się, czy chciałby zyskać takiego pracodawcę. Dlatego sekcja informacyjna zakładki powinna być w szczególności atrakcyjna. Warto tutaj przedstawić kulturę organizacyjną i wartości, którymi kieruje się firma. W zakładce „kariera” kandydat powinien znaleźć informacje na temat korzyści i benefitów dostępnych w firmie, które z pewnością ułatwią mu podjęcie decyzji. - Ciekawym elementem są nagrania lub cytaty pracowników firmy, którzy przedstawiają opinię o swoim pracodawcy. Takie rozwiązanie wzbudza znacznie większe zaufanie wśród kandydatów, gdyż widzą oni prawdziwą osobę, która opowiada im o swoich doświadczeniach z firmą – doradza Izabela Bartnicka z eRecruiter.
Informacja o procesie rekrutacyjnym
W zakładce „kariera” warto przeznaczyć miejsce na opis procesu rekrutacji w firmie lub w jej poszczególnych departamentach. Bardzo często ta część zakładki składa się z trzech elementów, które w praktyce odpowiadają poszczególnym etapom procesu rekrutacyjnego: selekcja aplikacji, rozmowy kwalifikacyjne oraz informacje zwrotne. Zapoznanie kandydata z takimi informacjami wpłynie pozytywnie na jego pierwsze wrażenia i ułatwi przygotowanie się do kontaktu z potencjalnym pracodawcą.
Aktualne ogłoszenia o pracy
Lista aktualnych ofert o pracy to element, który podstawa z zakładce „kariera”, a jeśli prowadzimy programy stażowe, również o nich trzeba zamieścić informacje. Warto także kandydatom dać możliwość składania tzw. spontanicznych aplikacji, czyli takich, które nie odpowiadają na opublikowane na stronie aktualne ogłoszenia o pracę. - Osoby, które wykazują się proaktywnością i same zgłaszają się do firmy, są z pewnością lepiej zmotywowane do pracy. Już sam fakt, że pracownicy sami nas znaleźli i zdecydowali się zgłosić swoją kandydaturę oznacza, że bardzo zależy im na tej pracy. Ponadto, nawet jeśli w danym momencie nie mamy możliwości zatrudnienia takiej osoby, możemy z takich spontanicznych aplikacji budować bazę potencjalnych kandydatów, z której z pewnością w przyszłości skorzystamy – podkreśla Izabela Bartnicka z eRecruiter.
Poza zadbaniem o odpowiednią merytoryczną zawartość zakładki „kariera” warto, aby pracodawca dostosował ją do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Takie rozwiązanie ułatwia kontakt z kandydatami, którzy w dzisiejszych czasach coraz częściej przeglądają oferty pracy na urządzeniach mobilnych. W autobusie, pociągu czy na uczelni – niezależnie, gdzie kandydat przebywa, ma możliwość znalezienia informacji o pracodawcy na smartfonie lub tablecie.
- Co więcej, z badania TalentBoard wynika, że kandydaci, którzy przed aplikowaniem na ofertę pracy mieli styczność z pracodawcą, jego produktami i usługami, kampanią employer brandingową czy właśnie zakładką „kariera” lepiej oceniają go już po zakończonym procesie rekrutacyjnym niż kandydaci, którzy przed zaaplikowaniem nie mieli szansy poznać firmy bliżej – dodaje Marcin Sieńczyk z eRecruiter.
O badaniu - opinie kandydatów zostały zebrane podczas realizacji badania „Specjaliści na rynku pracy”, przeprowadzonego przez portal Pracuj.pl metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, pracujących na stanowiskach specjalistycznych, menadżerskich i wyższych. Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2014 r.
(red)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce