Główny Urząd Statystyczny opublikował dane dotyczące sytuacji na rynku transportowym w styczniu 2015 r. Sprzedaż usług w jednostkach transportu ogółem była o 1,5 proc. niższa niż przed rokiem (wobec wzrostu w grudniu ub. roku o 3,6 proc. oraz w styczniu ub. roku – o 4,7 proc.). Największy spadek sprzedaży w styczniu odnotowano w transporcie kolejowym (o 4,1 proc.) i w transporcie samochodowym (o 0,8 proc). Zwiększyła się natomiast sprzedaż w magazynowaniu i działalności usługowej wspomagającej transport (o 2,4 proc.).
Masa przewiezionych ładunków
Przewozy ładunków ogółem w styczniu br. wyniosły 35,7 mln ton, tj. o 0,1 proc. mniej niż przed rokiem, co było związane ze zmniejszeniem przewozów w transporcie kolejowym i morskim. W pozostałych rodzajach transportu notowano wzrost przewozów. W styczniu br. transportem kolejowym przewieziono 16,2 mln ton ładunków, tj. o 8 proc. mniej niż przed rokiem. Transportem samochodowym zarobkowym przewieziono 14,5 mln ton ładunków, tj. o 8,8 proc. więcej niż przed rokiem. Potencjał przewozowy transportu samochodowego zarobkowego zwiększył się w porównaniu z grudniem ub. roku o 1,9 proc. Transportem rurociągowym przetłoczono w styczniu br. 4,4 mln ton ropy i produktów naftowych (o 5 proc. więcej niż przed rokiem).
Zmniejszyły się natomiast przewozy ładunków transportem morskim o 8,1 proc. w skali roku do 0,4 mln ton. W portach morskich w styczniu 2015 r. przeładowano 5,4 mln ton ładunków, tj. o 0,7 proc. mniej niż przed rokiem. Spadły przeładunki w grupie ładunków masowych suchych o 12,7 proc. Wzrosły natomiast przeładunki w grupie ładunków masowych ciekłych o 9,3 proc., ładunków tocznych o 6,9 proc., kontenerów o 5,4 proc. oraz pozostałych ładunków drobnicowych o 0,4 proc. Zmniejszyły się obroty ładunkowe w portach: Świnoujście (o 9,1 proc. do 1,0 mln ton) oraz Gdynia (o 4,1 proc. do 1,2 mln ton). Wzrost przeładunków w skali roku wystąpił natomiast w portach: Szczecin (o 7,8 proc. do 0,7 mln ton), Gdańsk (o 2,2 proc. do 2,3 mln ton) oraz Police (o 2,1 proc. do 0,1 mln ton).
W lutym br. ogólny klimat koniunktury w branży transportowej i logistycznej oceniany jest pozytywnie, wobec negatywnych ocen w poprzednim miesiącu, na co wpłynęła poprawa prognoz. Optymistyczne (wobec negatywnych w styczniu br.) są prognozy popytu oraz sprzedaży, a także przyszła sytuacja finansowa.
(red/źr. GUS)