Dodaj ogłoszenie o pracy


Płaca minimalna w transporcie w Niemczech cd.– PKS Gdańsk-Oliwa odpowiada na pytania przewoźników

Spółka PKS Gdańsk-Oliwa SA zanalizowała nowe przepisy tzw. MiLoG dotyczące płacy minimalnej dla kierowców przejeżdżających przez teren Niemiec - we współpracy z dwiema niezależnymi niemieckimi kancelariami, o czym pisaliśmy w artykule: Płace na terenie Niemiec dla polskich kierowców - czy 8,5 EUR/h zabije twoją firmę?
Po publikacji tego materiału powstało wiele dodatkowych pytań, które przewoźnicy kierowali do spółki PKS Gdańsk-Oliwa. Firma postanowiła odpowiedzieć na zadane pytania i dzisiaj otrzymaliśmy poniższy materiał:

„Wasze pytania zostały zaczerpnięte z komentarzy a ich treść zachowana w  niezmienionej formie. Celowo nie redagowaliśmy treści pytań, żeby uniknąć błędnej interpretacji. Odpowiada Radca Prawny PKS Gdańsk-Oliwa SA, Konrad Pater:
 
1. A co z kierowcami na samozatrudnieniu, świadczących usługę kierowania pojazdem ciężarowym na pojazdach należących do firmy-matki, na którą stoi licencja europejska? Obowiązuje ich niemiecka płaca podczas, np. tranzytu czy nie?
Odp.: Tak, obowiązuje ich niemiecka płaca minimalna. To jaką firma posiada licencję nie ma wpływu na obowiązek stosowania się do nowego prawa. Zgodnie z § 22 ust. 1 nr 1 ustawy o płacy minimalnej zakresem zastosowania ustawy są zasadniczo objęci wszyscy pracownicy, którzy działają na terenie Federalnej Republiki Niemiec. Jest przy tym bez znaczenia, czy pracodawca ma swoją siedzibę w kraju, czy też zagranicą (§ 20 ustawy o płacy minimalnej). Nie obejmuje to tylko kilku grup osób: praktykanci, nastolatkowie, kształcący się i wolontariusze, doręczyciele gazet i pracownicy sezonowi (ustawa określa szczegółowe definicje w.w. grup osób.) Jak wynika z opisu żadna z w.w. grup osób nie jest tożsama z osobą kierowcy świadczącego usługę kierowania pojazdem.
W przypadku tranzytu stosowana jest zasada:
 „Według przepisu par. 20 MiLoG za czas pracy kierowcy na terenie Niemiec trzeba płacić min. 8,50 EUR. Kierowca wciągu 7 dni od wykonania pracy w RFN musi udokumentować ten odcinek czasu pracy, karta kierowcy /tarczka nie wystarczy bo nie notuje czasu przejścia granicy do/od Niemiec. Dokumentację trzeba zachować przez 2 lata.”
Szczegóły wymogu dotyczącego dokumentacji są ustalone w rozporządzeniu w sprawie modyfikacji obowiązku rejestracji czasu pracy zgodnie z ustawą o płacy minimalnej i ustawą o delegowaniu pracowników do pracy zagranicą dla przedsiębiorstw transportowych
 
2. Skąd więc zapisy, w których mowa o wyłączeniu kierowców na samozatrudnieniu spod ustawy, ale pod warunkiem że licencja transportowa jest na tego właśnie kierowcę?
Odp.: To jaką firma posiada licencję nie ma wpływu na obowiązek stosowania się do przepisów płacy minimalnej w Niemczech. Nie do końca rozumiem stan faktyczny, ale w przypadku gdy mamy do czynienia z kierowcą, który jest dysponentem środka transportu i jest adresatem licencji transportowej, który równocześnie jest przedsiębiorcą (istnieje tożsamość pomiędzy nazwiskiem i imieniem właściciela firmy a osobę kierującą pojazdem) to w tym przypadku nie stosuje się do niego MiLoG, tej sytuacji nie możemy utożsamiać z kierowcą „na samozatrudnieniu” świadczącego operatorską usługę prowadzenia pojazdu (który nie jest adresatem licencji transportowej). To odmienne stany faktyczne.
W przypadku samozatrudnienia dla operatorskiej umowy przewozu stosujemy zasadę:
 „Przewoźnik nie musi płacić 8,5 Euro za godzinę pracy gdy kierowca współpracuje z nim na zasadzie samozatrudnienia. Jeżeli kierowca jest samozatrudniony i samodzielnym przedsiębiorcą, to swobodnie może on zgadzać się z Przewoźnikiem na warunki jego pracy, i „nie musi sobie wypłacić płacę minimalną” według MiLoG. Trzeba jednak uważać, żeby kierowca ten miałby mieć (i ewentualnie być w stanie to udowodnić) więcej niż 1 zleceniodawcę, tj. musi formalnie być niezależny od zleceń z waszej firmy. Co do czasu pracy oczywiście z natury zlecenia o przewóz wynikają terminy za/rozładowanie itd., ale generalnie musi swobodnie dysponować swoim czasem pracy. W przeciwnym razie chodzi o „Samodzielność pozorna” i to jest „praca czarna” w sensie par. 1 SchwarzArbG.”
Chciałbym zwrócić uwagę na fakt, że zgodnie z niemieckim prawem ma miejsce ścisłe rozgraniczenie między stosunkami pracy i samodzielną działalnością gospodarczą. Znane w polskim prawie formy „samozatrudnienia" i „umowy zlecenia" nie są przewidziane w niemieckim prawie w formie praktykowanej w Polsce w przypadku podziału dotyczącego prawa pracy. W Niemczech mówi się raczej o „fikcyjnym samozatrudnieniu", jeśli osoba wprawdzie formalnie prowadzi własną gospodarczą, jednak w praktyce zachowuje się jak pracownik. Jest on wtedy z reguły traktowany jak pracownik.
Zgodnie z niemieckim prawem nie ma wprawdzie spójnej definicji, kiedy dana osoba jest pracownikiem a kiedy przedsiębiorcą, jednak na podstawie kryteriów rozgraniczających ma miejsce kontrola każdego poszczególnego przypadku. W pierwszej linii zależy to od rzeczywistej praktyki zawierania umów a nie od tekstu umowy. Generalnie wskazać należy, że polskie przepisy również rozpoznają definicję pozornego zatrudnienia, albowiem zgodnie z art. 5b. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. 1. Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
W okolicznościach konkretnego przypadku koniecznym jest wykazanie stosowania postanowień umowy uwzględniającej w.w. okoliczności niźli posłużenia się w toku postępowania tylko jej tekstem.  O ile w poszczególnym przypadku kontroli celnej lub w przypadku kontroli sądowej właściwy sąd dojdzie do zdania, że w rezultacie istnieje stosunek pracy, to wszystkie przepisy dotyczące prawa pracy, ubezpieczenia społecznego i prawa karnego, które są brane pod uwagę dla faktycznego stosunku pracy, znajdują zastosowanie. W rezultacie oznacza to też, że ustawa o płacy minimalnej jest stosowana.
 
3. Czyli, nawet Ukrainiec jadący tranzytem przez Niemcy będzie wykonywał pracę na terenie Niemiec?
Odp.: Tak, stosujemy tu zasadę tranzytu (czytaj punkt 1). Nieważna jest przynależność państwowa pomiotu świadczącego pracę. Zważyć należy, że względem przedsiębiorstw spoza Unii Europejskiej i wspólnoty gospodarczej Unii problematycznym jest dochodzenie wykonania kar pieniężnych nałożonych przez niemieckie organy celne.

4. Kierowca jedzie w relacji Wrocław - Amsterdam. Jaki adres świadczenia pracy mam wpisać na zgłoszeniu do Zoll?
Odp.: Mówią Państwo o innym dokumencie. W formularzu płacy minimalnej nie wpisujemy adresu świadczenia pracy. W okolicznościach przypadku stosuje się formularz dla pracowników mobilnych.
Druk do pobrania: Wzór wymaganego formularza do pobrania - formularz należy wypełnić w języku niemieckim  (formularze opublikowane na stronie ZMPD).

5. Jak technicznie Niemcy są wstanie mi zrobić kontrolę w Polsce?
Odp.: Niemiecki urząd może wezwać do przedstawienia (wszystkich adekwatnych dla celu prowadzonego postępowania) dokumentów  w języku niemieckim. Brak przedłożenia na wezwanie dokumentacji wiąże się z karą 30 000 Euro. Ponadto proszę zważyć, że zgodnie z prawem unijnym Państwa członkowskie zobowiązały się do współpracy sądowej i pozasądowej dla celów prowadzonych postępowań. Innymi słowy urząd niemiecki może zwracać się z zapytaniem do polskich urzędów (ZUS, US etc.) celem zweryfikowania wyjaśnień kontrolowanego. Podkreślić należy, że na chwilę obecną nie wykształciła się jeszcze praktyka działania niemieckich organów w zakresie modus operandi prowadzenia postępowań.
 
6. Mowa też jest o kontach w niemieckich bankach, czy ja musze pracownikowi wypłacić pieniądze na niemieckie konto?
Odp.: Nie trzeba wpłacać pracownikowi pieniędzy na niemieckie konto. Mowa tylko o dniu i godzinie ostatniego miesiąca następującego po dniu pracy liczonego wg pracy niemieckiego banku Frankfurtu n/Menem.
 
7. Wynagrodzenie musi być wypłacone do końca następnego miesiąca za poprzedni miesiąc ! Ale wg. prawa niemieckiego, czy ono mnie będzie obowiązywać?
Odp.: Tak, obowiązuje. Tu niemieckie prawo nie wprowadza dla Polaków zmian. Wg. polskiego prawa pracodawca ma obowiązek pracownikowi zapłacić szybciej niż termin, który nakazało prawo niemieckie. Polski Kodeks Pracy w art. 85 § 2. stanowi, że: „Wynagrodzenie za pracę płatne raz w miesiącu wypłaca się z dołu, niezwłocznie po ustaleniu jego pełnej wysokości, nie później jednak niż w ciągu pierwszych 10 dni następnego miesiąca kalendarzowego.”
 
8. A jak nie wyśle?
Odp.: Brak przedłożenia na wezwanie dokumentacji wiąże się z karą 30 000 Euro. Będzie to dopiero pierwsza kontrola i pewnie nie ostatnia kara. W § 21 ustawy o płacy minimalnej są zawarte obszerne przepisy regulujące nałożenie grzywny za nieprzestrzeganie wytycznych wynikających z tej ustawy. Grzywna do 30.000,00 € grozi, gdy pracodawca:
•    nie współdziała się podczas kontroli urzędu celnego lub nie pozwala na przeprowadzenie kontroli
•    podczas kontroli urzędu celnego nie pozwala się na wejście na działkę lub do siedziby firmy,
•    podczas kontroli urzędu celnego informacje nie zostaną przekazane, bądź zostaną przekazane nieprawidłowo, niekompletnie, w niewłaściwy sposób lub nieterminowo,
•    zgłoszenie nie zostanie złożone, bądź zostanie złożone nieprawidłowo, niekompletnie, w niewłaściwy sposób lub nieterminowo lub nie zostanie przesłane, bądź zostanie przesłane nieprawidłowo, niekompletnie, w niewłaściwy sposób lub nieterminowo,
•    zgłoszenie o zmianie nie zostanie przedstawione urzędowi celnemu, bądź zostanie przedstawione nieprawidłowo, niekompletnie, w niewłaściwy sposób lub nieterminowo,
•    ubezpieczenie zgodnie z § 16 ust. 2 lub 4 ustawy o płacy minimalnej nie zostanie dołączone, bądź zostanie dołączone nieprawidłowo lub nieterminowo,
•    rejestracja czasu pracy nie zostanie sporządzona, bądź zostanie sporządzona nieprawidłowo, niekompletnie lub nieterminowo lub gdy nie będzie przechowywana, bądź przechowywana przez okres minimum dwóch lat,
•    dokument nie będzie dostępny, bądź będzie dostępny nieprawidłowo, niekompletnie lub w niewłaściwy sposób.
Natomiast grzywny do 500.000,00 € grożą w przypadku, gdy płaca minimalna nie jest wypłacana, bądź jest wypłacana nieterminowo.
 
9. I jaki podasz adres pracy dla kierowcy? Berlin? Bremen? Czy jakiś Autohof?
Odp.: czytaj punkt 4.
 
10. A jak będę miał ich w d.. to przyjdzie komornik do mnie w Polsce? Skoro komornik polski nic nie może zrobić w Niemczech?
Odp.: Według prawa europejskiego może do Pana przyjść komornik na podstawie europejskiego orzecznictwa, albowiem obecnie trwają pracę nad tzw. Brukselą I bis (rozporządzenie unijne), która będzie stosowana do postępowań sądowych wszczętych, do formalnie sporządzonych lub zarejestrowanych dokumentów urzędowych oraz do ugód sądowych zatwierdzonych lub zawartych w dniu 10 stycznia 2015 roku.  
 
11. Czy urząd Niemiecki ma prawo żądać danych z US dotyczących pracowników pracujących w polskich firmach?
Odp.: Tak urząd niemiecki na prawo żądać danych z US dotyczących pracowników pracujących w polskich firmach.
 
12. Czy urząd z innego kraju ma prawo ingerować w dokumenty polskiej firmy?
Odp.: Tak, ma do tego prawo, ponieważ należymy do Unii Europejskiej a usług jest „wykonywana” na terenie Unii. Proszę zważyć, że urząd nie będzie ingerował w jej treść, tylko oceniał poprzez pryzmat jego ustawodawstwa.
 
13. A co z kierowcami którzy jeżdżą z "doskoku" ich to nie będzie dotyczyć? Czy będą dostawać umowę zlecenie z informacją o wynagrodzeniu?
Odp.: Kierowców, którzy pracują na umowę zlecenia również obowiązuje prawo o płacy minimalnej.
Należy: „Według przepisu par. 20 MiLoG za czas pracy kierowcy na terenie Niemiec trzeba płacić min. 8,50 EUR. Kierowca wciągu 7 dni od wykonania pracy w RFN musi udokumentować ten odcinek czasu pracy, karta kierowcy /tarczka nie wystarczy bo nie notuje czasu przejścia granicy do/od Niemiec. Dokumentację trzeba zachować przez 2 lata.”
 
14.  A kierowca na własnej działalności jak się ma do tego przepisu?
Odp.: Szerzej w pkt. 2

Ponawiam stwierdzenie - napisał Konrad Pater, Radca Prawny PKS Gdańsk-Oliwa SA - Przewoźnik nie musi płacić 8,5 Euro za godzinę pracy gdy kierowca współpracuje z nim na zasadzie samozatrudnienia. Jeżeli kierowca jest samozatrudniony i samodzielnym przedsiębiorcą, to swobodnie może on zgadzać się z Przewoźnikiem na warunki jego pracy, i „nie musi sobie wypłacać płacy minimalnej” według MiLoG. Trzeba jednak uważać, żeby kierowca ten miałby (i ewentualnie być w stanie to udowodnić) więcej niż 1 zleceniodawcę, tj. musi formalnie być niezależny od zleceń z waszej firmy. Co do czasu pracy oczywiście z natury zlecenia o przewóz wynikają terminy za/rozładowanie itd., ale generalnie musi swobodnie dysponować swoim czasem pracy. W przeciwnym razie chodzi o „Samodzielność pozorna” i to jest „praca czarna” w sensie par. 1 SchwarzArbG."

(źr. za inf. PKS Gdańsk-Oliwa SA)

Zobacz także:
czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.