Dodaj ogłoszenie o pracy


Relacja z VI Kongresu MODERN WAREHOUSE

Czy logistycy w Polsce potrafią wykorzystywać szansę, jaką daje porównywanie się z konkurencją? Jak bardzo skomplikowana jest obsługa transakcji zawieranych w kanale B2C? Czy deweloperzy powierzchni magazynowych i logistycy postrzegają problemy branży w ten sam sposób? I czy pracownicy magazynów powinni bać się automatów? O tych i wielu innych kwestiach dyskutowano na VI Ogólnopolskim Kongresie Magazynowania i Logistyki MODERN WAREHOUSE, który gościł 19-20 listopada br. w warszawskim hotelu DoubleTree by Hilton.



W tym roku uczestnicy Kongresu mogli wziąć udział nie tylko w sesji plenarnej, ale w jednej z trzech sesji tematycznych, które odbywały się w równoległych salach. To nie jedyna nowość. Oprócz klasycznych prelekcji odbyło się aż 8 moderowanych debat, w których bardzo aktywnie uczestniczyli logistycy.
Sesję plenarną pierwszego dnia Kongresu otworzył Daryl Chesney, który reprezentując The Chartered Institute of Logistics and Transport UK, odniósł się do kwestii analiz benchmarkingowych – które w Polsce cały czas cieszą się niewielkim zainteresowaniem logistyków – w prelekcji pt.: „Porównajmy się! Międzynarodowa perspektywa benchmarkowych analiz i korzyści ze spojrzenia na wyniki działu logistyki z perspektywy innych firm”. Beata Nowaczyk, prezes Stowarzyszenia REFA Wielkopolska, zaprezentowała wyniki benchmarków wewnętrznych, analizując czas i sposób przeprowadzania procesów w kontekście kosztów świadczenia usług pomiędzy oddziałami firmy działającej w branży logistycznej, a Łukasz Musialski z Logisys zaprezentował francuską metodologię przeprowadzania audytów wewnętrznych, która opiera się na analizie wskaźników nastawionych na wartości dla klientów w łańcuchu dostaw. Wszystkie te zagadnienia zostały też przeanalizowane w trakcie dyskusji moderowanej „Analityczna fikcja kontra biznesowa potrzeba – z jakimi problemami mierzą się analizy benchmarkingowe w Polsce?”, w której oprócz prelegentów wziął też udział Hubert Walczak, dyrektor logistyki Aluplastu. Zgodnie stwierdzili, że analizy benchmarkingowe są niezbędnym elementem sprawnie zarządzanej logistyki, choć cały czas pokutuje przekonanie, że odkrycie zbyt wielu biznesowych kart przyniesie firmie więcej strat niż korzyści. Mimo to zaprezentowane przykłady pokazały, że współpraca z konkurencją jest możliwa i może przynieść korzyści obu stronom.
Kolejnym tematem sesji plenarnej był wpływ sprzedaży w kanałach internetowych na procesy logistyczne. Mariusz Żelazny z Asseco Business Solutions omówił zagadnienia związane z rozwojem procesów w systemie WMS, a następnie Marek Prószyński z GEFCO Polska i Paweł Sobota z Megastore.pl zaprezentowali wyzwania, jakie niosą ze sobą dedykowane i wyspecjalizowane magazyny dla e-commerce.
Nie zabrakło też tematyki związanej z zabezpieczeniem łańcucha dostaw przed bliżej nieokreślonymi zagrożeniami, które Norbert Bogucki, prezes Security Plus nazwał wymownie „Yeti”, udowadniając, że nikt nie widzi w swoim biznesie zagrożenia, choć wie, że ono istnieje. Logistyczne zagrożenia zakłóconej komunikacji przeanalizowała z kolei Dagmara Głowacka, dyrektor logistyki w Kongsberg Automotive Poland, która odwołując się do swoich doświadczeń, pokazała, jak być skutecznym menedżerem logistyki w międzynarodowym biznesie.
Drugiego dnia sesja plenarna rozpoczęła się od szczegółowej analizy sytuacji na rynku powierzchni magazynowych, którą zaprezentował Maciej Chmielewski z Colliers International. Odpowiedział m.in. na pytanie, w czym wyspecjalizowane są poszczególne regiony Polski i jak bardzo branża e-commerce napędza rozwój branży. O tym, jak sprostać jej wymaganiom, opowiedział z kolei Piotr Bzowski z P3 Logistic Parks, który zaprezentował case study ze współpracy dewelopera z firmą Zaparoh. Jak istotny jest to temat, pokazała debata moderowana przez Krzysztofa Kienorowa z Colliers International, w której oprócz prelegentów wziął też udział Yann Belgy z ID Logistics. Kolejne inwestycje deweloperów w gorących lokalizacjach magazynowych są bowiem sporym problemem dla logistyków działających na danym terenie, którzy muszą mierzyć się z lawinowo rosnącą konkurencją. Poruszono też kwestię polskiej ściany wschodniej, która dla deweloperów nie jest atrakcyjną lokalizacją pod inwestycję, podczas gdy działający tam logistycy narzekają na deficyt wolnej powierzchni.
Kolejne bolączki logistyków zaprezentował Jarosław Kociszewski z firmy ELOKON Logistics, który przeanalizował ryzyko operacji logistycznych na linii człowiek–maszyna, oraz Paweł Wojciechowski z PSI Polska, który zaprezentował wyzwania efektywnej dystrybucji na przykładzie współpracy z firmą AVON, która mierzy się z bardzo małymi towarami, takimi jak choćby eyeliner.
Kongresowi towarzyszyły też w tym roku sesje tematyczne. W pierwszej, poświęconej wyzwaniom branży magazynowej, którą moderowała Anna Frąckowiak, redaktor naczelna „Nowoczesnego Magazynu”, wiele miejsca poświęcono automatyzacji procesów w magazynie. Wiktor Żuchowski z Instytutu Logistyki i Magazynowania zaprezentował najważniejsze aspekty projektowania magazynów, Łukasz Musialski z Logisys przyjrzał się automatyzacji magazynu z perspektywy organizacji procesów, a Radosław Śliwka ze SMART Project na konkretnym case study omówił doświadczenia z usprawnień procesów magazynowych. W trakcie moderowanej debaty „Automatyzować czy nie automatyzować?” wraz z Andrzejem Michalskim z Logzactu przeanalizowano motywy podejmowania decyzji o automatyzacji procesów, które niestety nie zawsze pozwalają wykorzystywać wszystkie możliwości automatów. Wiele miejsca poświęcono też w tej dyskusji pracownikom, którzy są przez automaty wypierani. Paneliści próbowali m.in. odpowiedzieć na pytanie, czy jest to właściwe rozwiązanie w skali globalnej i jak daleko można się posunąć w automatyzacji kosztem człowieka.
Drugiego dnia Janusz Pitera ze Związku Polskiego Leasingu opowiedział uczestnikom sesji o niuansach leasingu, a Dominik Tylczyński bardzo konkretnie podpowiedział, jakich błędów unikać w trakcie wdrażania w firmie jakiegokolwiek systemu IT. Sesja zamknęła się debatą opartą na rynkowych przykładach nowoczesnych strategii zarządzania opakowaniami zbiorczymi w magazynie, które zaprezentowali Anna Trzcińska, dyrektor logistyki w Complex IQ, Konrad Robak z IPP Logipal oraz Radosław Majchrzak z Toyoty Tsusho.
Druga sesja tematyczna skupiła się na bieżących problemach związanych z logistyką kanału e-commerce. Sesję wsparło merytorycznie Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki, które w nowej formule zorganizowało razem z nami swoje doroczne wydarzenie – Kongres Menedżerów Łańcucha Dostaw PL-LOG. Intensywny rozwój e-handlu, świadomość jego potencjału i bieżące zmiany prawne bezpośrednio przełożyły się na ważkość dyskusji w trakcie „sesji ekomersowej”. – Wyzwaniem, jakie sobie postawiłam, było takie przeprowadzenie panelu, aby każdy z jego uczestników wyniósł z niego jak najwięcej cennych informacji, jakich nie uzyskałby w innym miejscu. Pomysł zgromadzenia osób szczególnie zainteresowanych określoną tematyką pozwala na skupienie się w rozmowach na realnych problemach, z jakimi spotykamy się w codziennej pracy, na wymianę doświadczeń i spostrzeżeń – mówi Monika Gochnia, kierownik logistyki ds. e-commerce CDP.pl i moderatorka tej sesji KMW. Pierwszy dzień i wystąpienia: Marka Cynowskiego z Poczty Polskiej, Dominika Kupisza z Instytutu Logistyki i Magazynowania oraz Rafała Zaorskiego z Krajowego Ratingu Adresów Pocztowych śmiało można podsumować określeniem „ROZWIĄZANIA – REGULACJE – INNOWACJE”. Marek Cynowski doskonale zilustrował rozwój sektora i rozwiązania logistyczne, jakich dostarcza rynek. O roli identyfikacji produktów i wykorzystania numeru GTIN w internecie w kontekście wyzwań i narzędziach dla logistyki oraz wsparcia sprzedaży mówił Dominik Kupisz. Rafał Zaorski przedstawił ciekawe rozwiązanie – Krajowy Rating Adresów Pocztowych, w skrócie KRAP, który jest bazą adresów pocztowych mogących sprawiać kłopoty e-sprzedawcom. Dla wielu sprzedawców zwroty i niedoręczony towar to spory problem, który staje się dla części klientów codzienną praktyką. KRAP ma pomóc w jej ograniczaniu. Całość panelu została podsumowana dyskusją moderowaną o tym, jak radzić sobie ze zmianami na rynku e-commerce.
Niepewny i długi czas dostawy, skomplikowane i niejasne zasady zwrotów, wąskie gardło odprawy celnej, ograniczona możliwość śledzenia przesyłek, nietransparentne ceny, ograniczone możliwości zmiany terminów i czasu dostaw to tylko wybrane problemy transgranicznego e-handlu, o którym w drugim dniu opowiedział Karol Żbikowski z SHIPBOOSTER. Jak zmienił się model łańcucha dostaw w firmie RUCH, by ta mogła stać się także partnerem dla e-sklepów, mówił Dariusz Stolarczyk, wiceprezes spółki.
Czy i jak przekazać usługi e-commerce na zewnątrz, jak zadbać o bezpieczeństwo przesyłki od momentu jej zapakowania do chwili, gdy trafi do rąk zamawiającego – o tym dyskutowali wcześniejsi przedmówcy, do których dołączyli Wojciech Filipczyk z KAKADU, Adam Tomczak z X-press Couriers oraz Artur Popczyk z DS Smith.

Trzecia sesja tematyczna na VI Kongresie MODERN WAREHOUSE koncentrowała się na potknięciach w dystrybucji. Bartosz Jacyna, który moderował ją pierwszego dnia, zaprezentował wyniki najnowszego badania Polskiego Panelu Menedżerów Logistyki, dotyczącego właśnie dystrybucji, w prelekcji o wymownym tytule „Dlaczego połowa polskich firm nie zarządza dystrybucją?”. Następnie Władysław Czuj, dyrektor logistyki w Onninen, omówił łańcuch dostaw swojej firmy z perspektywy dystrybutora, a Wiktor Wysocki z Comp-Win – koncepcję One Click Logistics.
Drugiego dnia sesja rozpoczęła się od pytania postawionego przez Adama Opokę z VIVE Transport: Czy magazyn może być mobilny? Adam Redmer z Politechniki Poznańskiej przedstawił z kolei modele rozliczania transakcji w transporcie, które pozwalają zoptymalizować koszty i wygenerować wyższe zyski.

Po raz trzeci Kongresowi towarzyszył Ogólnopolski Turniej Piłkarzyków Logistyków KMW Logisys CUP 2014, którego tegorocznym zwycięzcą była drużyna o wymownej nazwie „Zwycięzcy” z Konradem Robakiem (IPP Logipal) i Radosławem Majchrzykiem (Toyota Tsusho) w składzie.

 

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.