Dodaj ogłoszenie o pracy


Polacy za mało dbają o bezpieczeństwo w pracy

W ubiegłym roku wydarzyło się około 90 tys. wypadków przy pracy – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego. Pomimo tego, aż co trzecia pracująca osoba (31 proc.) zna kogoś, kto nie używa odpowiedniego sprzętu zapewniającego ochronę zdrowia i bezpieczeństwo. Co więcej, wielu z nas nie dba także o bezpieczeństwo swoich partnerów. 3M w swojej nowej kampanii „Chroń Swój Świat” apeluje, abyśmy troszczyli się o swoich współpracowników, jak i naszych bliskich w pracy.
Czy nasze bezpieczeństwo w pracy zależy od nas? Czy dbamy o bezpieczeństwo naszych bliskich? Czy nasze złe nawyki mają wpływ na naszych współpracowników? Liczba obowiązków i rutyna sprawiają, że nie zawsze zadajemy sobie te pytania. Jednak są one ważne, nie tylko dla nas. Właśnie dlatego firma 3M zdecydowała się sprawdzić jak podchodzimy do bezpieczeństwa w pracy.


Sprzęt i przepisy BHP
Jak wynika z badań zrealizowanych przez Millward Brown dla 3M w ramach kampanii „Chroń Swój Świat” co dziesiąta osoba pracująca (9 proc.) nie czuje się bezpiecznie w swojej pracy. Jak rozumieć to bardzo szerokie pojęcie? Pierwsze skojarzenie jest bardzo oczywiste – stałość zatrudnienia. Tak bezpieczeństwo kojarzy się prawie co czwartej osobie (24 proc.). Jednak już dla co piątej (21 proc.) ten termin wiąże się ze sprzętem i przepisami BHP. Co ciekawe, jest to najważniejszy czynnik dla osób młodych, w wieku 18-34 lata (26 proc.). Natomiast 17 proc. osób pracujących uważa, że bezpieczeństwo zależy od nich samych i innych pracowników.
Jak zadbać o bezpieczeństwo?
Wiemy czym jest bezpieczeństwo, ale nie wiemy, jak o nie zadbać? Okazuje się, że pracownicy rozumieją swoją odpowiedzialność, ponieważ według 86 proc. z nich najważniejsze jest odpowiednie zachowanie podczas wykonywania swoich obowiązków. Dopiero na kolejnych miejscach znalazły się czynniki gwarantowane przez firmę, takie jak szkolenia czy wiedza na temat bezpieczeństwa i higieny pracy (55%) oraz odpowiedni i wysokiej jakości sprzęt BHP (52 proc.).
Te statystyki potwierdzają także odpowiedzi dotyczące tego, kto jest odpowiedzialny za BHP w pracy. Aż 9 na 10 osób (90 proc.) jest przekonanych, że to obowiązek pracodawcy. Jednak podobny odsetek osób (89 proc.) stwierdził, że my sami odpowiadamy za swoje bezpieczeństwo. Na kolejnym miejscu znalazł się firmowy specjalista ds. BHP (75 proc.).
- Musimy zrozumieć, że bezpieczeństwo w miejscu pracy ma o wiele większe znaczenie niż zdajemy sobie sprawę. Dbając o nie mamy pewność, że wrócimy do swoich bliskich i spędzimy z nimi czas. Możemy także realizować prywatne pasje i hobby. Dlatego cieszy fakt, że czujemy się odpowiedzialni za swoje bezpieczeństwo w pracy. Natomiast poprzez nasze zachowanie musimy także dbać o bezpieczeństwo naszych współpracowników – mówi Wojciech Kostro, dyrektor Rynku Grupy Biznesowej Bezpieczeństwo i Grafika w 3M Poland.
W teorii wiemy, że bezpieczeństwo zależy od nas samych, jednak czy o nie faktycznie dbamy? Większość, bo 58 proc. osób pracujących zawsze korzysta z odpowiedniego sprzętu BHP. Jednak prawie co siódma osoba (14 proc.) używa go tylko czasami. Co czwarta (24 proc.) uważa, że taki sprzęt nie jest jej potrzebny, a 3 na 100 pracowników nigdy z niego nie korzysta. Rzadziej z odpowiedniego sprzętu BHP korzystają kobiety – 6 proc., niż mężczyźni – 2 proc. Partnerzy w związku mają na siebie duży wpływ. Dlatego sprawdzono także, jak i czy dbamy o bezpieczeństwo swoich ukochanych. Jak wynika z badania zrealizowanego dla 3M, 58 proc. osób pracujących interesuje się bezpieczeństwem swoich partnerów. Jednak oznacza to, że 4 na 10 osób (42 proc.) to nie obchodzi. Co ciekawe, bardziej opiekuńczy są mężczyźni (68 proc. w porównaniu do 44 proc.  w przypadku kobiet). A jak ta dbałość się przejawia? Najczęściej na prostym i krótkim zdaniu „Uważaj na siebie” (57 proc.). Pozostałe odpowiedzi dotyczą specjalistycznego sprzętu dedykowanego konkretnym zawodom: 20 proc. przypomina o noszeniu hełmu ochronnego, 18 proc. o okularach ochronnych, a 13 proc. o masce do ochrony układu oddechowego.
Brak wiedzy o bezpieczeństwie
Jak nasze starania przekładają się na zachowania naszych partnerów? Najbardziej zastanawiające jest, że aż 15 proc. respondentów nie wie, czy ich partnerzy stosują się do zasad BHP w swojej pracy i korzystają z odpowiedniego sprzętu. Według ponad połowy respondentów (51 proc.) partnerzy przestrzegają przepisów zawsze, a według 15 proc. tylko czasami. Natomiast 6 na 100 osób pracujących uważa, że ich partnerzy nigdy nie korzystają ze sprzętu BHP. Aż 18 proc.  mężczyzn nie dysponuje wiedzą o bezpieczeństwie swoich partnerek. Ten problem jest mniej poważny w przypadku kobiet – tylko 11 proc. Jak zwiększyć przestrzeganie zasad skoro znamy już teorię? To pytanie również zadano w badaniu zrealizowanym dla 3M. Dla prawie każdego pracownika (97 proc.) najlepszym sposobem na zmianę zachowań w zakresie BHP jest kampania społeczna. Według respondentów ma ona większe znaczenie niż wypadek współpracownika (66 proc.) czy rodzina (63 proc.). Właśnie dlatego firma 3M rozpoczyna kampanię edukacyjną pod hasłem „Chroń Swój Świat”.
- W ciągu najbliższych kilku miesięcy chcemy dotrzeć do  wielu firm z różnych sektorów przemysłu, aby we współpracy z ich Służbami BHP pokazać  pracownikom, że przestrzeganie zasad BHP ma ogromne znaczenie. Nie tylko w samej pracy, ale także poza nią. Musimy zrozumieć, że bezpieczeństwo w miejscu, w którym spędzamy większość czasu ma duży wpływ na nasze prywatne życie i, co więcej, na życie naszych bliskich – tłumaczy Wojciech Kostro z firmy 3M.
Partnerem merytorycznym kampanii został Centralny Instytut Ochrony Pracy – Państwowy Instytut Badawczy. BHP to jedna z ważniejszych dziedzin związanych z pracą. Ma duże znaczenie dla pracodawcy oraz dla samego pracownika. Kampania „Chroń Swój Świat” różni się od innych tym, że bezpośrednio z wiedzą docieramy do pracownika, zapewniając pozytywny przekaz o możliwościach zadbania o bezpieczeństwo w każdym aspekcie związanym z pracą. Chcemy uzmysłowić pracownikom różne obszary BHP – mówi dr Katarzyna Majchrzycka z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy – Państwowego Instytutu Badawczego.

O badaniu
Badanie przeprowadzono między 12 a 15 września 2014 roku techniką wywiadów telefonicznych wspomaganych komputerowo (CATI). Wywiady przeprowadzono na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie Polaków pracujących na stałe lub dorywczo na różnych stanowiskach i w zróżnicowanych branżach. Badaniem objętą całą Polskę.

O kampanii
„Chroń Swój Świat” to kampania zorganizowana przez firmę 3M. Jej celem jest zwrócenie uwagi na nasze bezpieczeństwo w pracy poprzez pokazanie, że od każdego z nas zależy także bezpieczeństwo naszych bliskich. W ramach kampanii przeprowadzono badanie pokazujące czy osoby pracujące zdają sobie z tego sprawę i czy dbają o swoich współpracowników lub partnerów. Program będzie także obecny w wybranych firmach, gdzie odbędą się warsztaty edukacyjne i konkursy z wiedzy o BHP adresowane do pracowników. Partnerem merytorycznym kampanii jest Centralny Instytut Ochrony Pracy.

(źr. za inf. 3M)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.