Dodaj ogłoszenie o pracy


Morski Port Gdańsk podsumował 10 miesięcy roku 2014

Przeładunki ogółem zrealizowane w ciągu 10 miesięcy 2014 roku wyniosły jak dotąd 26 489 411 i są lepszym rezultatem w porównaniu do analogicznego okresu w rekordowym 2013 roku o 4,7 proc. Październik był w Porcie Gdańsk kolejnym po wrześniu miesiącem wzrostowym w zakresie przeładunków, który zakończył się wynikiem 2 910 065 ton. W październiku rekordowy wynik osiągnęły przeładunki paliw płynnych, przeładowano ponad 1,4 mln ton.

Wolumen ropy w imporcie (1,1 mln) podyktowany jest m.in ceną ropy naftowej, która spadła do wysokości najniższej od 4 lat. W porcie gdańskim od początku roku przeładowano ponad 10 mln ton ładunków z grupy paliwa płynne, co oznacza prawie 11 proc. wzrost w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Biorąc pod uwagę sezonowość przeładunków tej grupy towarowej oraz globalny trend utrzymujący się na rynku ropy od kilku miesięcy, można się spodziewać, że w 2014 roku uda się osiągnąć wynik na poziomie ok. 12 mln ton, czyli zbliżony do zaplanowanego.
Po 10 miesiącach bieżącego roku również rekordy bija przeładunki drobnicy, jak dotąd wolumen przeładowanej drobnicy wynosi 9,2 mln ton. Byłą to głównie drobnica skonteneryzowana przeładowywana na terminalu DCT. Przeładunki w grupie drobnica w przeciągu 10 miesięcy realizowane są na poziomie nieznacznie przekraczającym plan i nic nie wskazuje na to, żeby w najbliższym czasie miało się to zmienić.
Ciekawie przedstawia się także sytuacja ładunków masowych, które na tym etapie roku wynoszą 2 952 473 ton tj. o blisko 37 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Wzrost przeładunków "inne masowe", zawdzięczają głównie kruszywom, które w samym październiku stanowiły połowę tej grupy ładunkowej. Struktura "innych masowych" zmieniła się ze względu na koniunkturę w budownictwie, na którą ma wpływ tempo rozwoju budownictwa drogowego oraz realizacja inwestycji infrastrukturalnych. W kolejnych latach możemy się spodziewać dalszego wzrostu tego towaru w porcie gdańskim.
Innym przykładem towaru, dla którego odnotowano spektakularny wzrost przeładunków są owoce. Ten ładunek obsługiwany jest przez terminal firmy Cargofruit zlokalizowany na terenie Wolnego Obszaru Celnego. Przez pierwsze 10 miesięcy 2014 r. przeładowane zostało 22 090 ton bananów, co stanowi ponad 3-krotny wzrost w porównaniu z całym rokiem 2013. Do końca roku w Porcie Gdańsk spodziewane jest 26 tys. ton tych owoców
Na uwagę zasługuje też sytuacja w przeładunkach zbóż. Wyniki tego roku bez wątpienia przejdą do historii, ponieważ od początku istnienia Portu Gdańsk, wolumen zbóż nigdy nie był taki imponujący. Łączny tonaż zbóż obsłużony w przeciągu 10 miesięcy 2014 roku jest o 10 proc. wyższy niż w analogicznym okresie roku ubiegłego i wynosi 1 290 930 ton, głównie za zasługą wysokiego eksportu zbóż z Polski, które cieszyło się dużą popularnością ze względu na jego dobrą jakość oraz konkurencyjne ceny.

(red/źr. ZMPG Gdańska)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.