W podpoznańskich Sadach zostało oddane do użytku pierwsze centrum logistyczne Amazon w Polsce. Powstało w gminie Tarnowo Podgórne, przy drodze krajowej nr 92, tuż obok fabryki Kimball Electronics, a naprzeciwko zakładów MAN. Powierzchnia magazynowa wynosi 91.570 mkw.
Cały obiekt, wraz z przestrzeniami administracyjnymi i socjalnymi, zajmuje nieco ponad 100 tys. mkw., co równa się powierzchni czternastu boisk Stadionu Narodowego w Warszawie. – To pierwsza inwestycja Amazon w Polsce i przy okazji rekordowa w gminie Tarnowo Podgórne. Obiekt wyposażony jest m.in. w 60 doków załadowczych, gotowych do obsługi wszystkich jednocześnie. Liczymy, że doświadczenie w budowie wielkopowierzchniowych obiektów produkcyjno-magazynowych, takich jak centrum Amazon, pozwoli nam na zdobywanie podobnych zleceń w przyszłości – przyznaje Maciej Augustyniak z Depenbrock Polska, firmy będącej generalnym wykonawcą centrum Amazon.
Budowa centrum była w sama w sobie sporym przedsięwzięciem logistycznym.– By dotrzymać umówionych terminów, codziennie musieliśmy przetransportować na dach około 9 ciężarówek wełny i wykonać przy tym 3 tys. mkw. gotowego pokrycia. Udało się – szczelność dachu uzyskaliśmy już po dwóch miesiącach – podkreśla Adam Krzanik właściciel firmy Pold-Plast. Jak przyznaje, na usprawnienie prac wpłynęło m.in. posiadanie zaufanych dostawców, ich terminowość, rzetelność oraz umiejętność dostosowania się do specyficznych dla danej budowy warunków. Przy ocieplaniu dachów pracował z kolei Rockwool, który nie tylko dostarczył materiał izolacyjny, ale przygotował też specjalną konstrukcję palet oraz dedykowane wózki, znacznie ułatwiające i przyspieszające transport materiału na dachu. Ekspresowy transport pionowy i poziomy płyt w trakcie montażu pozwolił nam skrócić czas prac, co podczas budowy obiektów wielkopowierzchniowych ma kluczowe znaczenie. – Skala projektu Amazon to 18 tys. mkw. płyt dachowych, które należało dostarczyć za pomocą prawie 250 pełnych transportów samochodowych, zgodnie z potrzebami wykonawcy, wynikającymi z tempa prowadzenia prac montażowych. Wymagało to perfekcyjnego zaplanowania produkcji, przepływu towaru i całego łańcucha dostaw na miejsce budowy. Aby takie zadanie zrealizować bezbłędnie, potrzebna jest doskonała współpraca zarówno na linii dostawca – wykonawca, jak i wewnątrz firmy, pomiędzy produkcją, magazynem i logistyką – wyjaśnia Arkadiusz Konieczny, dyrektorowi serwisu logistycznego Rockwool Polska.
- Szybkie, a jednocześnie bezpieczne wznoszenie obiektów takich jak znajdujące się na ukończeniu centrum logistyczne Amazon, wymaga stosowania najnowocześniejszych metod i technologii oraz doskonałego serwisu sprzedażowego. Stanowi to dowód na to, że tworząc „listę zakupów”, zarządca budowy powinien brać pod uwagę wiele aspektów – zarówno jeśli chodzi o podwykonawców, jak też o materiały oraz serwis oferowany przez ich dostawcę – podkreśla Marcin Nowak, lider zespołu sprzedaży inwestycyjnej Rockwool Polska.
(red/Rrockwool Polska)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce