Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo ofiarą strajku maszynistów DB Schenker

PKP Cargo obliczyło straty, które poniosło w wyniku strajku związku zawodowego maszynistów DB Schenker, do którego doszło w październiku 2014 r. w Niemczech. Straty wynikają z postojów pociągów polskiego przewoźnika, gdyż podczas strajku DB Schenker nie odbierał pociągów PKP Cargo na polsko-niemieckiej granicy, co utrudniło funkcjonowanie polskiej firmy. W efekcie wydłużył się czas obiegu wagonów należących do polskiej spółki kolejowej. PKP Cargo szacuje, że w wyniku całej sytuacji poniosło straty w wysokości nawet kilku milionów złotych.

Problem dotyczył głównie pociągów przewożących węgiel i koks do Niemiec. W ubiegły wtorek (tj. 21 października) do południa na dwóch kolejowych przejściach granicznych między Polską i Niemcami, w Olszynie i Rzepinie, ustawiła się kolejka 16 pociągów PKP Cargo, a kolejne 6 było w drodze. Razem było to około 600 wagonów, które DB Schenker powinien odebrać od polskiego przewoźnika. Dzień wcześniej w kolejkach oczekujących na przejęcie przez DB Schenker pociągów stało ponad 20 składów. Średnio na dobę przez te przejścia przejeżdża 10-12 takich pociągów. Po przejęciu przez niemieckiego przewoźnika wagony z węglem i koksem jadą m.in. do Berlina, Duisburga, Spreewitz i Angelberga. Część umów polskiej spółki na przewozy towarów za granicę polega na dostarczeniu składu przez PKP Cargo do granicy państwa, skąd wagony przejmuje inny przewoźnik – następuje przepięcie lokomotywy i zmiana drużyny trakcyjnej. W przypadku DB Schenker strajk maszynistów spowodował duże utrudnienia, które wpłynęły także na PKP Cargo – ponad 600 unieruchomionych węglarek. Przestoje w odbiorze pociągów wpływają na wydłużenie obrotu wagonów. Dlatego wkrótce może zacząć ich brakować, szczególnie, że w tym momencie trwa szczyt przewozowy, w którym zawsze występuje duży wzrost popytu na usługi kolejowych przewoźników towarowych.
Utrudnienia nie tylko na granicy z Niemcami
To nie koniec problemów PKP Cargo. Okazuje się, że utrudnienia występują nie tylko na przejściach granicznych z Niemcami. W ubiegły wtorek (21 października) na polsko-słowackich przejściach utworzyła się kolejka około 25 pociągów PKP Cargo, składających się łącznie z ponad 900 wagonów. W związku z prowadzonym remontem w okolicy Rytra (woj. małopolskie), w ubiegłym tygodniu na cztery dni zostało wyłączone z ruchu kolejowe przejście graniczne ze Słowacją w Muszynie, przez które przejeżdżają m.in. składy z węglem i rudą żelaza z portu w Szczecinie do Koszyc. Spółka musiała więc kierować pociągi do dwóch innych przejść – w Zebrzydowicach i Chałupkach. Co więcej, ze względów technologicznych związanych z maksymalnymi dopuszczalnymi obciążeniami występującymi na liniach słowackich, polski przewoźnik musiał rozdzielać składy ze Świnoujścia na dwa pociągi. Dodatkowo też musiał zatrudnić obsadę do lokomotyw i drużyn trakcyjnych.
PKP Cargo nie podało, czy zamierza dochodzić roszczeń od DB Schenker, czy tylko skończy się na podliczeniu strat.
(źr. PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.