PKP Cargo wprowadziło nowy podział zadań działu sprzedaży na stosowany w dużych korporacjach tj. front, middle i back office, co ma przyczynić się do zwiększenia efektywności sprzedaży oraz poprawić współpracę z obecnymi klientami spółki.
Dotychczas wszyscy handlowcy PKP Cargo zajmowali się całościowo procesem sprzedaży – rozpoznawali rynek, kontaktowali się z klientami, przygotowywali umowy, uczestniczyli w spotkaniach i negocjacjach oraz angażowali się w prace administracyjne. Od niedawna przewoźnik wprowadził specjalizację pracowników na zasadzie podziału zadań na trzy kategorie: front, middle i back office. Front office to bezpośredni kontakt z klientem, middle – wsparcie administracyjne, przygotowanie umów, a back office – pośrednia obsługa klienta, przygotowanie analiz i wsparcie merytoryczne. Nowa struktura zakłada wspólne budżetowanie i rozliczanie pionu handlowego spółki, co poprawi obieg informacji i zarządzanie pionem handlowym zatrudniającym blisko 600 pracowników.
Pod względem przewiezionej masy, po 8 miesiącach 2014 roku PKP CARGO ma blisko 48-procentowy udział w rynku, przewożąc w sierpniu 9139 mln ton towarów. Cały rynek przewozów wyniósł w tym okresie 19148 mln ton. Według danych Urzędu Transportu Kolejowego sierpień był czwartym miesiącem z rzędu, kiedy spółka zwiększyła lub utrzymała udział w rynku przewozów towarów koleją.
Z powodu kryzysu branży węglowej 2014 rok jest nietypowy pod względem przewozów węgla koleją. Spadająca cena na światowych rynkach powoduje załamanie eksportu polskiego węgla za granicę, przekładając się na jego niższe przewozy. Jednakże PKP Cargo w przewozach węgla w pierwszej połowie roku w kraju, imporcie i tranzycie odnotowało wzrosty o 7 proc. w porównaniu do poprzedniego roku, podczas gdy przewozy w eksporcie zmalały o 16 proc. W tym samym czasie rynek przewozów towarów koleją z wyłączeniem węgla kamiennego urósł o 5 proc., a spółka zwiększyła przewozy w tej kategorii o 6 proc. w porównaniu do poprzedniego roku.
Na sytuację przewoźników kolejowych wpływa ma także prowadzona obecnie modernizacja polskich linii kolejowych. W 2014 roku na inwestycje w tory PKP PLK wyda 7 mld złotych i odda do użytku 1,5 tys. km zmodernizowanych linii. Potrzebne prace modernizacyjne przekładają się jednak na spadek średniej prędkości handlowej – obecnie wynosi ona niewiele ponad 20 km/h. Niska prędkość handlowa zwiększa zapotrzebowanie na tabor i pracowników, podnosząc koszty funkcjonowania przewoźników.
(źr. PKP Cargo)
wszystko o rynku usług i pracy w logistyce