Dodaj ogłoszenie o pracy


Jak Polacy poszukują pracy?

Najczęściej poszukujący pracy zamierzają ją znaleźć przez znajomych (73 proc.), przeglądając ogłoszenia (62 proc.) oraz samodzielnie wysyłając aplikacje do firm (60 proc.). Z kolei aż 64 proc. zapytanych pracodawców planuje prowadzić rekrutacje przez własny dział HR, 43 proc. przez Urzędy Pracy, a co piąta firma zamierza skorzystać z usług agencji doradztwa personalnego – wynika z badania przeprowadzonego przez Millward Brown na zlecenie Work Service S.A.

Do najczęstszych powodów zmiany pracy zalicza się - brak perspektywy awansu, chęć samorealizacji oraz słabe warunki finansowe – takie powody zmiany pracy wskazali Polacy zapytani podczas badania. - Sytuacja na rynku pracy poprawia się od początku roku – zgodnie z ostatnimi danymi GUS, w sierpniu br. przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw wzrosło o 3,5 proc. r/r, zaś zatrudnienie w przedsiębiorstwach zwiększyło się o 0,7 proc. r/r. W związku z optymistycznymi danymi napływającymi z rynku, Polacy czują się coraz bardziej pewni o swoje zatrudnienie i coraz więcej oczekują – mówi Tomasz Hanczarek, prezes zarządu Work Service S.A. I nie chodzi tutaj tylko o wysokość wynagrodzenia, którą jako przyczynę zmiany obecnego miejsca zatrudnienia zapytani przez nas Polacy wskazali dopiero na trzecim miejscu (49 proc. odpowiedzi). Z roku na rok coraz ważniejsze są powiązane ze sobą kwestie takie jak perspektywa awansu oraz samorealizacja, na które wskazało odpowiednio 59 proc. i 52 proc. ankietowanych. Obecnie pracownicy są coraz ambitniejsi i dbają o swój rozwój, ale też coraz bardziej świadomi i nie chcą poświęcać się pracy, która nie jest jednocześnie ich pasją – dodaje Hanczarek.

Praca przez znajomych
Blisko trzy czwarte zapytanych Polaków zamierza poszukiwać pracy przez znajomych. Jako kolejne sposoby poszukiwania pracy respondenci wskazali przeglądanie prasowych i internetowych ogłoszeń (62 proc.) oraz samodzielne wysyłanie aplikacji do interesujących ich firm (60 proc.). Kobiety częściej przeglądają ogłoszenia w prasie i w Internecie (74 proc.) niż mężczyźni (47 proc.). Na samodzielne wysyłanie aplikacji do firm decydują się znacznie częściej młode osoby w wieku 18-34 lata (73 proc.) niż w wieku powyżej 35 lat (44 proc.). Ten sposób poszukiwania pracy wskazują dwa razy częściej osoby posiadające wykształcenie średnie i wyższe (60 proc.) niż podstawowe i zawodowe (30 proc.).

Rekrutacja poprzez własny dział HR
Firmy, które planują w najbliższym czasie rekrutacje pracowników, najczęściej będą je prowadzić poprzez własny dział HR – taki sposób deklaruje blisko 2/3 pracodawców. Popularnym narzędziem poszukiwania pracowników są także Urzędy Pracy oraz internetowe serwisy z ogłoszeniami o pracę – korzystać z nich ma zamiar odpowiednio 43 proc. i 39 proc. pracodawców. Co piąta firma zamierza skorzystać z usług firm specjalizujących się w outsourcingu usług personalnych, w przypadku firm handlowych – co trzecia.

O badaniu: dane zaprezentowane powyżej są częścią Barometru Rynku Pracy 2 i zostały przygotowane i opracowane na zlecenie Work Service S.A. przez instytut Millward Brown S.A. Badanie zrealizowano na próbie osób pracujących (N=522) dobranej z ogólnopolskiej reprezentatywnej próby dorosłych Polaków N=1004.

(źr. Work Service S.A.)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.