Dodaj ogłoszenie o pracy


PKP Cargo osiągnęło w pierwszym półroczu 2014 roku, wzrost zysku netto o 67 proc.

Grupie PKP Cargo osiągnęła rekordowe wyniki w pierwszym półroczu 2014 roku. Zysk netto w tym okresie wyniósł 128 mln zł, czyli o 67 proc. więcej niż rok wcześniej. Przewoźnik zapowiada kontynuowanie ekspansji w kraju i za granicą, a także możliwość przejęć w kraju, a nawet na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej.

Na koniec pierwszego półrocza Grupa PKP Cargo miała blisko 57-procentowy udział w rynku towarowych przewozów kolejowych pod względem wykonanej pracy przewozowej oraz ponad 47-procentowy pod względem przewiezionej masy. Po wyłączeniu segmentu przewozów węgla kamiennego, na którym od kilku miesięcy panuje wyraźny zastój, masa przewiezionych przez PKP Cargo towarów wyniosła 27,8 mln ton, czyli o 6 proc. więcej, niż rok wcześniej. W tym samym czasie rynek urósł o 5 proc.
W I półroczu 2014 roku przychody Grupy PKP CARGO wyniosły 2,1 mld zł. Koszty operacyjne zostały zmniejszone o 11 proc. (czyli o 234 mln zł) w ujęciu rocznym. Pozwoliło to na wzrost wyniku EBITDA o 12 proc. - do 350 mln zł, a zysku netto o 67 proc. - do 128 mln zł. Przed rokiem było to 76 mln zł.  Pierwsze półrocze było kolejnym okresem sprawozdawczym, w którym polski przewoźnik prezentuje wzrost zysku i marży EBITDA oraz obniżenie kosztów. W podstawowych segmentach działalności przewozowej o 38 proc. wzrosły przewozy kruszyw i materiałów budowlanych (o 0,8 mld tonokilometrów r/r), co było wynikiem aktywnej polityki sprzedażowej oraz ożywienia w sektorze inwestycji infrastrukturalnych. W przypadku rud i metali zanotowano spadek pracy przewozowej na poziomie 11 proc. (0,3 mld tonokilometrów r/r). Wynika to m.in. z faktu, że w pierwszym półroczu większa ilość rudy docierała do Polski i na Słowację z Ukrainy, a nie przez polskie porty. W efekcie PKP Cargo woziło rudę na krótszych trasach,
co znalazło odbicie w wynikach pracy przewozowej. Dobrze przedstawia się perspektywa na kolejne miesiące: US Steel powraca do importu rud drogą morską przez polskie porty, a PKP Cargo realizuje bez zakłóceń umowę na przewozy ponad miliona ton towarów rocznie dla CMC Poland. W ostatnim półroczu przewoźnik odbudował również pozycję rynkową w segmencie przewozów intermodalnych. Widoczne efekty przynoszą inwestycje w ten segment przewozów: w ostatnich miesiącach przewoźnik wprowadził do użytku 160 nowych 80-stopowych platform do transportu kontenerów. Spółka nadal prowadzi działania w celu rozbudowy i dywersyfikacji portfela klientów. Widać efekty tych starań: niedawno pozyskała kontrakty na przewozy samochodów i części motoryzacyjnych m.in. dla koncernów Hyundai, Suzuki, VW i Skody.
Na przewozy węgla kamiennego duży wpływ miała nietypowa sytuacja na rynku tego paliwa. W wyniku obniżenia się ceny węgla na światowych rynkach gwałtownie spadł jego eksport z Polski, obsługiwany w przeważającej części przez PKP Cargo. Dlatego mimo wzrostu wskaźnika pracy przewozowej w segmencie węgla w kraju i tranzycie (o 7 proc., do poziomu 4 mld tonokilometrów r/r), spadek w eksporcie (z 2,3 mld do 1 mld tonokilometrów r/r) wpłynął na zmniejszenie ogólnych przewozów tego surowca o 16 proc. r/r (z 6 mld do 5 mld tonokilometrów). W pierwszej połowie 2014 roku przewozy węgla stanowiły 37 proc. całości przewozów firmy. Przewoźnik liczy na poprawę sytuacji w tym segmencie w kolejnych miesiącach ze względu na zbliżający się sezon grzewczy i związany z nim szczyt przewozowy. Spółka jest do niego dobrze przygotowana. W tym roku będzie dysponować trzema tysiącami węglarek więcej niż rok temu. Ostatnio PKP CARGO wygrało największy w tym roku przetarg na przewóz węgla dla koncernu ENEA (4,6 mln ton) oraz duży przetarg na transport tego paliwa dla Grupy Azoty.

Rekordowe 234 mln zł oszczędności kosztowych, 257 mln zł inwestycji- PKP Cargo po raz kolejny raportuje obniżenie kosztów w głównych kategoriach: energii elektrycznej i paliwa, dostępu do infrastruktury oraz kosztów pracowniczych. Łącznie koszty operacyjne spadły o 11 proc. w ujęciu rocznym, czyli o 234 mln zł. Inwestycje w pierwszym półroczu zamknęły się kwotą 257 mln zł i były finansowane głównie ze środków własnych. 213 mln zł przeznaczono na modernizacje i naprawy okresowe. Jest to o 85 mln zł więcej niż w analogicznym okresie w 2013 roku. Ponad 90 proc. napraw zostało wykonanych w ramach Grupy PKP Cargo.

(źr. PKP Cargo)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.