Dodaj ogłoszenie o pracy


"Cyfrowe oko" sposobem na poprawę bezpieczeństwa na drogach?

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że w 2010 r. doszło w Polsce do prawie 40 tys. wypadków drogowych, w których śmierć poniosło ponad  3,9tys. osób, a 48,9tys. doznało obrażeń. W porównaniu z rokiem 2009, liczba wypadków zmniejszyła się o ponad 5,3 tys., czyli o 12,1 proc. Spadła liczba zabitych o 14,6 proc., czyli 665 osób zginęło mniej na polskich drogach, a liczba  o 12,7 proc. (ponad 7 tys. osób).

Po raz pierwszy liczba śmiertelnych ofiar wypadków drogowych na polskich spadła poniżej dotąd nieosiągalnego poziomu 4 tys. osób. - wynika z danych Komendy Głównej Policji. Te informacje cieszą, ale nadal jesteśmy w czołówce europejskiej jeśli chodzi o liczbę zabitych na drogach. Niepokojące są również szczegółowe analizy danych Policji, które mówią o znacznym wzroście drobnych wypadków – kolizji.

Mniej uważnie w korkach
W 2010 r. do jednostek Policji zgłoszono 416.075 kolizji drogowych. W porównaniu do 2008 r., w którym zgłoszono Policji 381.520 kolizji, liczba ta zwiększyła się o 34.555 (+9,1 proc.). Natomiast w porównaniu do 2009 r., w którym odnotowano 381.769 kolizji, ich liczba zwiększyła się o 9 proc.
Najczęściej do kolizji dochodziło podczas jazdy zatłoczonymi ulicami miast lub w korkach drogowych i dotyczyły najechania na tył samochodu poprzedzającego. Coraz częściej dochodzi  też  do potrącenia pieszych i rowerzystów. W uniknięciu tego typu zdarzeń może pomóc inteligentna kamera.

Cyfrowe oko

Cyfrowe oko to system ostrzegania przed kolizjami. Jest to inteligentna kamera, umieszczona wewnątrz kabiny pojazdu, najczęściej między lusterkiem wstecznym i przednią szybą, zwrócona w kierunku jazdy, rozpoznająca kilka obiektów, jak pieszy, samochód, rower, czy poziome linie na drodze, oddzielające pasy ruchu. Kamera analizuje obraz przed pojazdem, głównie pod kątem tego, czy wykryte obiekty zbliżają się, czy oddalają. System wykorzystujący zaawansowane technologie analizy obrazu, wykrywa, czy kierowca hamuje, czy nie. I właśnie sprzężenie tych dwóch elementów: zmian odległości względnej między obiektami i pojazdem oraz użycia (lub nie) hamulca, pozwala zaalarmować kierowcę sygnałem dźwiękowym i wizualnym, jeżeli znajduje się w zbyt małej odległości czasowej od poprzedzającego pieszego, pojazdu lub rowerzysty. Alarm następuje, gdy jest to odległość mniejsza niż 2,7 sekundy. Tymczasem wyniki badań pokazują, że ostrzeżenie kierowcy o zagrożeniu na 1,5 sekundy przed jego potencjalnym wystąpieniem, może zapobiec 90 proc. wypadków tego typu.
Badania przeprowadzone w różnych krajach świata na flotach pojazdów osobowych i ciężarowych dowiodły, że tam, gdzie jest używany system Mobileye, liczba kolizji oraz potrąceń rowerzystów i pieszych zmniejszyła się o ok. 60 proc. Badania były prowadzone na całym świecie, w USA, Chinach, wielu krajach Europy Zachodniej i Ameryki Południowej. Wszędzie rezultaty były takie same. Dlatego system Mobileye został wprowadzony do wyposażenia fabrycznego pojazdów marek najbardziej znanych z dbałości o bezpieczeństwo, takich jak Volvo, czy BMW.


Piesi i rowerzyści to też uczestnicy ruchu
W 2010 r. odnotowano ponad 11,2 tys. wypadków z udziałem osób pieszych, co stanowi 29 proc. ogółu wszystkich wypadków, w których zginęło 1.245 osób (31,9 proc. ogółu zabitych), a 10.826 odniosło obrażenia ciała (22,1 proc. ogółu rannych). W większości poszkodowanymi byli to piesi (1.235 zabitych i 10.582 rannych), którzy swoim zachowaniem często powodują duże zagrożenie.
Natomiast rowerzyści uczestniczyli w 2010 r. w ponad 3,9tys. wypadkach drogowych, w których zginęło 290 osób, a rany odniosło prawie 4 tys. osób. Wśród ofiar największą grupę stanowili sami rowerzyści – 280 zabitych oraz 3.494 rannych.
Gdyby pojazdy w naszym kraju były wyposażone w system ostrzegania przed wypadkami i kolizjami, zapewne można by uniknąć ponad połowy tragedii na drogach, a statystyki przytoczone byłyby zupełnie inne.
(źr. Mobileye)

czy wiedziałeś, że...
PKB Polski do 2030 roku mógłby być o 9% wyższy, gdyby zawodowy potencjał kobiet został lepiej wykorzystany. To równowartość prawie 300 mld złotych rocznie. Według badań McKinsey, większa liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych skutkuje lepszymi wynikami finansowymi firm, które mają aż o 26 proc. większe szanse na wyższe zyski.
Polski rynek magazynowy w 2022 r. utrzymał się w dobrej kondycji. W budowie znajduje się kolejne 3,4 mln mkw. (-25% r/r), co zapowiada przekroczenie granicy 30 mln mkw. w 2023 r.
Według badania Forum Kobiet w Logistyce „Przywództwo kobiet w logistyce – gdzie jesteśmy i co dalej” z 2022 r., aż 41% respondentek nie miało szans na awans na stanowisko menedżerskie albo przywódcze ze względu na brak uznania ich kompetencji za równe kompetencjom mężczyzn, a 34% na swojej drodze do awansu spotkało się z dyskryminacją płci.
Port lotniczy, nowe linie kolejowe i drogi oraz inwestycje towarzyszące pozwolą stworzyć do 2040 r. 290 tys. nowych miejsc pracy i zapewnią wzrost łącznej produkcji w Polsce nawet o 90 mld zł rocznie- to wnioski z drugiej części raportu o CPK analitycznej firmy Kearney.